نشریات عمده بین المللی در زمینه فلسفه تحلیلی

برای مزید اطلاع خوانندگان، بنابر این شد که نشریاتی ادواری که در چاپ آثار فلسفی به سیاق تحلیلی سهمی به عهده دارند در این مجلد معرفی شوند

برای مزید اطلاع خوانندگان، بنابر این شد که نشریاتی ادواری که در چاپ آثار فلسفی به سیاق تحلیلی سهمی به عهده دارند در این مجلد معرفی شوند. بدیهی است که تعداد این گونه نشریات، خصوصا اگر محدودیتی در محلی که در آنجا به چاپ می رسند و یا زبانی که آثار چاپ شده در آن به رشته تحریر درآمده اند قائل نشویم، بسیار زیاد است; همگی نیز از اعتبار و شهرت یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین مصلحت در آن دیدیم که در این معرفی خود را محدود به نشریاتی کنیم که اولا به زبان انگلیسی منتشر می شوند و ثانیا یا از لحاظ قدمت، یا از لحاظ کیفیت آثاری که در آنها به چاپ می رسد شهرت و اعتبار قابل ملاحظه ای نزد مراکز تعلیمی و تحقیقی سرتاسر جهان برای خود فراهم آورده اند. حاصل کار به صورت فهرست زیر تقدیم می شود.

1. یکی از متشخصترین نشریاتی که مقالات مندرج در آن عمدتا در زمینه های مربوط به فلسفه تحلیلی است فصلنامه MIND نام دارد که در عین حال از قدیمیترین نشریات در این زمینه نیز هست. این نشریه برای اول بار در سال 1876 در شهر لندن منتشر گردید. بعدها محل انتشار آن به شهر ادینبورگ در اسکاتلند منتقل شد و فعلا در شهر آکسفورد انتشار می یابد. در حال حاضر سردبیری این نشریه به عهده Mark Sainsbury استاد دانشگاه لندن است. از سردبیران قبلی و صاحب نام این فصلنامه می توان از G.E. Moore و Gilbert Ryle نام برد که خود از متشخصین فلسفه تحلیلی بوده اند. برای تامین منابع مالی جهت انتشار مرتب این فصلنامه در سال 1899، متعاقب پیشنهادی از طرف Henry Sidgwick استاد وقت فلسفه دانشگاه کمبریج، انجمنی به نام MIND ASSOCIATION تاسیس گردید که تا این زمان نیز دایر است و این مهم را به انجام می رساند.

2. فصلنامه قدیمی دیگری به نام THE MONIST در امریکا در سال 1888 بنیان گذارده شد که در اوایل تاسیس محلی برای و Charles Sanders Peirce بود. لیکن در خلال عمل خود تدریجا به چاپ آثار تحلیلی نیز روی آورد. این نشریه اول بار در شهر شیکاگو انتشار یافت و در حال حاضر در شهر لاسال در ایالت ایلی نوی به چاپ می رسد.

3. از سال 1891 مجمع ارسطویی لندن (تاسیس 1870 میلادی) نشریه ای را به صورت ادواری به انتشار می رساند که اختصاص به درج مقالاتی دارد که هر دو هفته یک بار در محل این مجمع قرائت و به بحث گذارده می شود. این نشریه Society Proceedings Of The Aristotelian نام دارد و در سال سه بار منتشر می گردد. از اوایل قرن بیستم عمده آثار مندرج در این نشریه یا مستقیما اختصاص به مباحث مربوط به فلسفه تحلیلی داشته، یا مبتنی بر استفاده از روشهای تحلیلی برای بحث و فحص در زمینه های مختلف فلسفی بوده است. گفتنی است که تنها اثری که ویتگنشتاین بعد از کتاب Tractatus در طول عمر خود به چاپ رسانده است مقاله ای است به نام «ملاحظاتی درباره ساختار منطقی » که در ضمیمه این نشریه در سال 1929 به چاپ رسیده است.

4. دیگر نشریه ای که در زمینه فلسفه تحلیلی به خصوص در چهل سال گذشته از اعتبار قابل توجهی برخوردار است در اواخر قرن نوزدهم (1892) میلادی در امریکا بنیان گذاری شده است. این نشریه The Philosophical Review نام دارد و به صورت فصلنامه انتشار می یابد. این فصلنامه از اوایل سالهای 1950 میلادی توسط گروه فلسفه دانشگاه کرنل واقع در شهر ایتاکا در ایالت نیویورک منتشر می شود. از سردبیران مشهور این فصلنامه می توان از Max Black نام برد که در کسب اعتبار جهانی برای آن سهم بسزائی داشته است.

5. The Journal Of Philosophy نام نشریه دیگری است که از اوایل قرن بیستم (1904) میلادی در امریکا انتشار یافته است. این نشریه تحت نظر گروه فلسفه دانشگاه کلمبیا در نیویورک به چاپ می رسد. در سالهای اولیه عمر این نشریه به صورت دو هفته یک بار منتشر می شد و بیشتر منعکس کننده آثار پراگماتیستهای امریکایی چون John Dewey , Arthur Lovejoy , William James و C.I. Lewis بود. در حال حاضر این نشریه به صورت ماهانه انتشار می یابد و از عمده ترین نشریات در زمینه فلسفه تحلیلی به شمار می رود.

6. از دیگر نشریاتی که در اوایل قرن بیستم (1923) میلادی آغاز به کار کردند و در حال حاضر در زمینه چاپ آثار فلاسفه تحلیلی از اعتبار قابل ملاحظه ای برخوردارند می توان از The Australasian Journal Of Philosophy نام برد که در استرالیا به چاپ می رسد. این نشریه سه بار در سال منتشر می شود و علاوه بر انتشار آثاری از فلاسفه صاحب نام استرالیایی و نیوزلندی مانند J.J.C. Smart , J.A. Passmore و A.N. Prior از همکاری مستمر فیلسوف شهیر امریکایی David Lewis نیز برخوردار بوده است.

7. Philosophy ارگان انستیتوی سلطنتی فلسفه دربریتانیا Philosophy) (The Royal Institute Of است که از سال 1925 در لندن به صورت فصلنامه انتشار می یابد. گرچه مقالات منتشره در این نشریه اختصاص به مکتب خاصی در فلسفه ندارند، آثار مربوط به زمینه های مختلف فلسفه تحلیلی موضع ثابتی را در اکثر شماره های آن اشغال می کند. سردبیری این فصلنامه در حال حاضر به عهده Anthony O؛Hear استاد فلسفه در دانشگاه بردفورد انگلستان است.

8. نشریه Analysis در سال 1933 توسط عده ای از فلاسفه جوان که تحت تاثیر مور، راسل و ویتگنشتاین قرار داشتند در شهر آکسفورد انگلستان آغاز به انتشار کرد. این نشریه شش بار در سال منتشر می شود و اختصاص به چاپ مقالات کوتاه در زمینه های مختلف مربوط به فلسفه تحلیلی دارد.

9. در سالهای 1930 میلادی دو نشریه در قاره اروپا توسط فلاسفه آلمانی و هلندی زبان تاسیس یافتند که گرچه اختصاص به چاپ آثار فلاسفه تحلیلی به طور اخص نداشتند لیکن در این زمینه موفق به کسب اعتباری قابل ملاحظه شدند. اولی Erkenntnis نام دارد و توسط اعضای حلقه وین شکل یافته و از سال 1930 تحت این نام شروع به انتشار کرد. سردبیران این نشریه از 1930 تا 1940، کارناپ و رایخنباخ بودند. دومی Synthese نام دارد که از سال 1936 در هلند آغاز به کار کرد و در بدو امر اختصاص به تحقیقات منطقی و روان شناسانه در باب مبانی علوم داشت. در حال حاضر مقالات هر دو نشریه که توسط انتشارات دانشگاهی Kluwer در هلند به چاپ می رسند، به زبان انگلیسی چاپ می شود. Erkenntnis هر دو ماه یک بار و Synthese به صورت ماهانه انتشار می یابد. سردبیر Synthese در حال حاضر Jakko Hintikka منطق دان برجسته فنلاندی است و سردبیری Erkenntnis به عهده یک گروه بین المللی سه نفری است که مشهورترین عضو آن Carl G. Hempel استاد کنونی فلسفه در دانشگاه پرینستن امریکاست.

10. نشریه دیگری در امریکا منتشر می شود که نه در بدوامر تاسیس آن ارتباطی با فلسفه تحلیلی داشته است و نه در حال حاضر اختصاص به این سنت فلسفی دارد، لیکن به خصوص از سالهای بعد از جنگ دوم جهانی در انتشار آثار برجسته ای در زمینه های مختلف فلسفه تحلیلی مشارکت قابل ملاحظه ای داشته است. نام این نشریه Philosophy andPhenomenological Research است که در حال حاضر به صورت فصلنامه انتشار می یابد و سردبیری اصلی آن به مدت بیش از نیم قرن به عهده Marvin Farber بوده است. این نشریه ارگان «جامعه بین المللی پدیدارشناسی » است که پس از مرگ هوسرل در سال 1938 در امریکا برای تعمق و تفحص در روش فلسفی وی تاسیس گردید، لیکن از آغاز فعالیت در این نشریه اعلام شد که انتخاب مقالات برای انتشار براساس تعلق به مکتب یا نحله خاصی در فلسفه صورت نمی گیرد.

11. از سال 1947 فصلنامه ای توسط Paul Weiss در امریکا بنیان گذارده شد که اختصاص به مبحث متافیزیک دارد. این فصلنامه The Review of Metaphysics نام دارد و در چاپ آثار تحلیلی برجسته در این مبحث مشارکت داشته است. در حال حاضر این فصلنامه توسط «جامعه تعلیم و تربیت فلسفه » در شهر واشنگتن منتشر می شود. این جامعه وابسته به دانشگاه «کاتولیکی امریکا» است.

12. در سال 1950 دو استاد برجسته وقت در گروه فلسفه دانشگاه مینه سوتا یعنی Herbert Feigl و Wilfrid Sellars نشریه ای را بنیان گذاردند با این هدف که محملی بین المللی برای چاپ آثار در سنت فلسفه تحلیلی باشد. نام این نشریه Philosophical Studies است که در آغاز هر دو ماه یک بار ولیکن در حال حاضر به صورت ماهانه انتشار می یابد.

13. انجمن فلسفی اسکاتلندیها، وابسته به دانشگاه قدیمی Saint Andrews در اسکاتلند، از سال 1950 فصلنامه ای عمومی در زمینه های مختلف فلسفی منتشر می سازد که Philosophical Quarterly نام دارد. این فصلنامه از بدو انتشارش در چاپ آثار برجسته فلسفه تحلیلی اهتمام ورزیده است.

14. American Philisophical Quarterly نام فصلنامه ای است وابسته به گروه فلسفه دانشگاه پیتسبورگ امریکا که از سال 1964 آغاز به کار کرده است. در این فصلنامه آثار تحلیلی باارزش علی الخصوص در زمینه معرفت شناسی به چاپ رسیده و می رسد.

در دائرة المعارف فلسفه پل ادواردز (چاپ 1967 توسط . Macmillan Inc در امریکا) ، صفحات 216 - 199 استفاده شده است.)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان