شناسه : ۳۸۷۷۴۷ - دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۰
معرفی سه کتاب
باور به امامی که تداوم بخش جریان نبوت، برخوردار از عصمت و علم برتر و نیز منصوص و منصوب از سوی خداوند است، نقطه آغاز اختلاف در حوزه عقاید و کلام اسلام محسوب می شود؛ به گونه ای که می توان ادعا کرد قبول یا رد چنین عقیده ای، منشأ دیگر عقاید و احکام متفاوت مذاهب اسلامی است.
نام کتاب: دلایل عقلی و نقلی امامت و مهدویت
تدوین: رحیم لطفی
تعداد صفحه: 256
ناشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود
سال نشر: 1387
باور به امامی که تداوم بخش جریان نبوت، برخوردار از عصمت و علم برتر و نیز منصوص و منصوب از سوی خداوند است، نقطه آغاز اختلاف در حوزه عقاید و کلام اسلام محسوب می شود؛ به گونه ای که می توان ادعا کرد قبول یا رد چنین عقیده ای، منشأ دیگر عقاید و احکام متفاوت مذاهب اسلامی است.
اگرچه در حیطه مکتب اسلام، مذاهب و فرقه های گوناگونی چون امامیه، اشاعره، معتزله، ماتریدیه، جعفری، شافعی، مالکی، حنفی و ... پدید آمده، ولی مهم ترین انشعاب فرق گوناگون اسلامی از ناحیه مسأله امامت است که تمام این صف بندی ها را به دو صف اصلی اهل تشیع و اهل تسنن تقسیم می کند.
شیعه برای اثبات الهی بودن منصب امامت و نیز خلافت بلافصل حضرت علی(ع) و یازده فرزندش:، دلایل عقلی و نقلی فراوانی دارد؛ هم چنان که براساس دلایل متقنی، به وجود امام حیّ اما غایب، ایمان آورده است. کتاب دلایل عقلی و نقلی امامت و مهدویت تألیف رحیم لطیفی در دو بخش دلایل عقلی اثبات مهدویت و دلایل نقلی اثبات مهدویت به اثبات این مسأله مهم و اساسی می پردازد.
در بخش اول با مطالبی چون برهان لطف و اثبات مهدویت، برهان امکان اشرف و اثبات مهدویت، برهان واسطه فیض و اثبات مهدویت و برهان انسان کامل و اثبات مهدویت و در بخش دوم با آیات و روایات به اثبات این موضوع می پردازد.
نام کتاب: تعلیم و تربیت در عصر ظهور
تدوین: رحیم کارگر
تعداد صفحه: 128
ناشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود
سال نشر: 1387
یکی از پرسش های اساسی در مورد عصر ظهور، امکان اصلاح اخلاقی و تغییرات روحی و معنوی در انسان ها و دوری آنان از معصیت، فسادگری، جنایت و بیداد است؛ یعنی آیا انسان ها واقعاً خوب و صالح می شوند؟ براساس روایات پاسخ این سؤال، روشن و مثبت است؛ یعنی در سایه تعلیم و تربیت و دانایی و پارسایی، آنان گام در جاده راستی و درستی می نهند و به رشد فکری و اخلاقی می رسند، در واقع اصلاح کامل و همه جانبه رفتار، اخلاق، پندار و گفتار انسان ها به دست امام عصر و در پرتو دولت اخلاقی صورت می گیرد. بیان چرایی و چگونگی این دگرگونی روحی و انقلاب اخلاقی، می تواند راهگشای بسیاری از پژوهش ها و رویکردهای معرفتی درباره امکان اصلاح انسان و رفع مشکلات عدیده بشر و تعلیم و تربیت او در همه سطوح باشد. کتاب تعلیم و تربیت در عصر ظهور گامی آغازین، برای درک و فهم تحولات و دگرگونی های گسترده و فراگیر در آن عصر و شناخت ماهیت و ساز و کار اصلاح و متعالی شدن انسان و در نتیجه تشکیل جامعه سالم و پاک است.
این مجموعه در دو فصل تعلیم و تربیت قدسی )بصیرت اخلاقی) و ساز و کارهای تعلیم و تربیت به بیان و بررسی این مسأله می پردازد.
نام کتاب: پرتویی از سیمای مهدویت در قرآن و حدیث
تدوین: خیرالله مردانی
تعداد صفحه: 456
ناشر: انتشارات راه قرآن
سال نشر: 1385
اگر با دید وسیع قرآنی و به دور از تعصبات قومی و نژادی، در آیات کریمه قرآن دقت نموده و به تفسیر و تأویل آیات از دیدگاه مفسران اسلامی از شیعه و سنی بپردازیم، به این حقیقت می رسیم که نه تنها طرح مسأله مهدویت و اعتقاد به ظهور منجی کل با آیات قرآن مغایرت ندارد؛ بلکه مطابقت هم دارد و مشیت پروردگار و اراده خداوندی بر آن است که سرانجام در جهان، حکومت عدالت توسط عدالت گستری ایجاد و جهان از سلطه قدرت های ظلم و جور و ستم رهایی می یابد.
کتاب پرتویی از سیمای مهدویت در قرآن و حدیث در بیست و چهار فصل به بیان و بررسی مسأله مهدویت در آیات قرآن و حدیث می پردازد.