با مخاطبان

با تشکر از همه علاقه مندان فصلنامه حوزه و دانشگاه توجه شما را به آثار و اخبار رسیده به دفتر مجله جلب می کنیم: آبان ماه سال جاری، اعضای شورای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به همراه مدیران و دبیران گروههای تحقیقاتی به حضور مقام معظم رهبری رسیدند

با تشکر از همه علاقه مندان فصلنامه حوزه و دانشگاه توجه شما را به آثار و اخبار رسیده به دفتر مجله جلب می کنیم: آبان ماه سال جاری، اعضای شورای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به همراه مدیران و دبیران گروههای تحقیقاتی به حضور مقام معظم رهبری رسیدند. در این دیدار ابتدا جناب آقای اعرافی، رئیس دفتر همکاری، گزارش مبسوطی از چگونگی کار تحقیقات دفتر بیان کرد. آنگاه معظم له ضمن تایید صد در صد کارهای دفتر، بر دقت و ظرافت کار در دانشگاهها تاکید کردند و دفتر همکاری را به عنوان نهادی که می تواند رکن رکین و پایه اعتماد نیروهای متفکر در این زمینه باشد معرفی کردند.

حضرت آیه الله خامنه ای توجه حوزه را به مسائل دانشگاه، مساله ای مهم و ضروری توصیف کردند و فرمودند: حوزه باید به جایی برسد که بتواند در ارتباط با علوم مختلفی که کوچکترین ربطی به مسائل دینی پیدا می کند، پاسخ به روز و برترین را داشته باشد و به صورت کتابهای درسی و مرجع در دانشگاه تدریس شود.

جناب آقای علی دوانی، محقق و تاریخ نگار معاصر، طی نامه ای به دفتر مجله، سابقه گفتگو و مکاتبات ایشان با حضرت امام خمینی(ره) را درباره همکاری دو نهاد حوزه و دانشگاه بیان کرد. در این نامه آمده است که چگونه مساله ورود علمی روحانیون به دانشگاهها به بهانه مدرک در رژیم قبل دچار مشکل بود و بعد از انقلاب اسلامی با تاکید و پشتیبانی شورایعالی انقلاب فرهنگی و پیگیریهای لازم، تا حدی این مساله حل شده است.

درباره شیوه های همکاری حوزه و دانشگاه و چگونگی و ارزیابی ورود روحانیون به دانشگاهها، مسائل و نظرات مختلفی وجود دارد که بررسی و پیگیری مسائل آن در حوزه وظایف دفتر همکاری نیست و در عین حال از دقت و حساسیتی برخوردار است که نمی توان از آن غافل بود. دفتر همکاری به سهم خود حاضر است در جایگاهی قانونی و رسمی با همکاری دیگر ارگانها و نهادهای مربوط به بررسی مساله بپردازد.

کنفرانس علمی سالانه حوزه و دانشگاه در 27 آذر امسال با موضوعات و مباحث زیر برگزار می گردد.

1 آیا اسلام و فلسفته انسان را شناختنی می دانند یا نه؟ چرا؟

2 اهمیت و ضرورت شناخت انسان [نظری یا کاربردی] 3 روش شناخت انسان از دیدگاه اسلام و فلسفه [نظری یا عملی / آفاقی، (objective) یا انفسی، [(subjective)

4 آیا این سوال که «سرشت انسان نیک است یا بد؟» معنای محصلی دارد؟ چرا و چگونه؟

5 اگر دست آوردهای انسان نگری اسلام با انسان نگری فلسفه تعارض یابند چه باید کرد؟

6 از دیدگاه اسلام و یا فلسفه ارتباط انسان با: الف) خدا، ب) خود، ج)

انسانهای دیگر، د) طبیعت چگونه هست و چگونه باید باشد؟ (بحث واقع نگرانه و ارزش نگرانه) 7 چگونه از خودشناسی به خداشناسی راه می توان برد؟

8 معنا و هدف زندگی از دیدگاه اسلام و فلسفه (زندگی ارزش زیستن دارد یا ندارد؟)

9 راه حل اسلام و فلسفه در حل مشکلات وجودی، (existential) انسان از قبیل احساس تنهایی، ترس از مرگ، نومیدی و دغدغه خطا و گناه.

10 انسان نگری اسلام و فلسفه به تعظیم انسان می انجامد یا به تحقیر او؟ چگونه؟

11 آیا اسلام اعتماد به نفس را حالت روانی مطلوبی می داند؟ اگر بلی، چگونه بین اعتماد به نفس و احساس عبودیت جمع می کند؟

اولین همایش جامعه مدنی و اندیشه دینی توسط معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

در این همایش، مفهوم جامعه مدنی، ارزشها و اخلاق دینی در جامعه مدنی، دولت و جامعه مدنی و موضوعات دیگری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در شماره دهم فصلنامه، مطلبی تحت عنوان گریز از دنیا به چاپ رسید که متاسفانه قبلا توسط نویسنده در مجله کیهان اندیشه نیز به چاپ رسیده بود و ما از آن مطلع نبودیم. بدینوسیله از برادران عزیز خود در کیهان اندیشه عذر می خواهیم.

از آقای پروفسور کنث ال پایک، کتابی تحت عنوان On pain: Beyond Suffering که حاوی مجموعه اشعار ایشان است از موسسه تابستانی زبانشناسی آمریکا (چاپ 1997)به دست ما رسیده است. ایشان ضمیمه کتاب، نامه ای را درباره این اشعار نوشته اند و مضمون این اشعار را در این پیام می داند: «هدایت از گذر درد و رنج ». در ادامه نامه از خود می پرسد که چرا خداوند با همه لطفش نسبت به ما، درد و رنج را در زندگی بر ما می پذیرد. وی در پاسخ، نظریه خود را چنین تبیین می کند. درد و رنج، یک اندوخته روحی، روانی، ( Spiritual gravity) برای ما ایجاد می کند که سبب می شود همه اندیشه ها، احساسات و افعال ما به سوی واقعیتی تجربه شده معطوف گردد، به جای اینکه بخواهیم در زندگی در یک فضای انتزاعی مجرد سیر کنیم.

تازه های نشر

کتاب فلسفه اخلاق نوشته ویلیام فرانکنا که ترجمه فارسی آن به همت آقای هادی صادقی انجام شده است و از معروفترین و مناسب ترین کتابهای درسی دانشگاهی در سراسر جهان است. چنانچه از مقدمه آقای مصطفی ملکیان بر می آید:

کتاب حاضر هم مدخلی کوتاه است به فلسفه اخلاق و هم دیدگاههای شخصی مصنف در آن ملحوظ شده است... اختصار نوشته جامعیت آن را دستخوش نقصانی فاحش نکرده است...اگر نگوییم چنانکه گفته اند که این کتاب «احتمالا بختیارترین و پرآوازه ترین کتابی است که در زمینه فلسفه اخلاق منتشر شده است »، اینقدر هست که، در جهت نیل به دو غرضی که مصنف از نگارش آن داشته، بسیار موفق بوده است.

کتاب فوق در 272 صفحه و در قطع رقعی از سوی موسسه فرهنگی طه انتشار یافته است.

کتاب دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، انتخاب و ترجمه آقای خسرو باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران; در این کتاب دیدگاههای فیلسوفان تحلیلی و مابعد تحلیلی، (Post analytic) درباره تعلیم و تربیت به رشته تحریر در آمده است.

این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است و به مباحث نقد فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت، دیدگاه عمل گرایی و طبیعت گرایی نوین، دیدگاه هرمنوتیک، دیدگاه مابعد ساختگرا و دیدگاه واقع گرای نقاد می پردازد.

کتاب فلسفه تعلیم و تربیت معاصر، انتخاب و ترجمه آقایان خسرو باقری و محمد عطاران.

این کتاب دارای چهار بخش اصلی است و در هر بخش طی فصولی به مباحث تعلیم و تربیت می پردازد. مباحث جدیدی چون معانی فلسفه تعلیم و تربیت، دانش عملی تعلیم و تربیت، چرا معلمان به فلسفه نیاز دارند، نقش مثبت یا منفی کامپیوتر در مدارس و نگرشی فلسفی به تدریس علوم به روش بین رشته ای مورد توجه قرار گرفته اند.

کتاب چراغ شقایق از سری کتابهایی است که حاوی پیام ها و توصیه های معصومان علیهم السلام به شاگردان خویش است. این مجموعه را انتشارات پارسایان با ترجمه روان و خوب آقای ابوالقاسم حسینی (ژرفا) منتشر کرده است. نام چراغ شقایق را از شعر سهراب سپهری گرفته است که در تیرگی و تنگناها چراغ هدایتی به انسان ره می نماید و او را از اضطراب و ناهمواریها نجات می دهد.کتاب پایه شناسی دین از محمد علی کوشا، انتشارات پارسایان، 1376.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر