امام علی علیه السلام:
«لا تسالوا الا الله سبحانه، فانه ان اعطاکم اکرمکم، و ان منعکم حاز لکم » (1)
به جز از خدای سبحان چیزی نخواهید زیرا اگر به شما بدهد، شما را گرامی داشته و اگر ندهد ذخیره [آخرتتان] خواهد کرد.
امام علی علیه السلام:
«من اتی غنیا فتواضع له لغناه ذهب ثلثا دینه » (2)
هر کس نزد ثروتمندی رود و به خاطر توانگری و ثروتش در مقابل او کرنش و فروتنی کند، دو سوم دینش رفته است.
امام علی علیه السلام:
«الصبر علی الفقر مع العز اجمل من الغنی مع الذل » (3)
شکیبایی بر تنگدستی همراه با عزت، زیباتر از ثروتمندی با ذلت است.
امام حسن علیه السلام:
«اذا اردت عزا بلا عشیرة و هیبة بلا سلطان فاخرج من ذل معصیة الله الی عز طاعة الله » (4)
هرگاه خواستی عزت بدون داشتن فامیل، و شکوه بدون سلطنت را، پس از ذلت نافرمانی خدا، به سوی عزت اطاعت او خارج شو.
امام حسین علیه السلام:
«موت فی عزة خیر من حیاة فی ذل » (5)
مرگ با عزت، بهتر از زندگی با ذلت است.
امام سجاد علیه السلام:
«ما احب ان لی بذل نفسی حمر النعم » (6)
دوست ندارم دارای شتران سرخ مو (و ثروت کلان) باشم ولی در برابر تحصیل آن لحظه ای تن به ذلت دهم.
امام سجاد علیه السلام:
«رایت الخیر کله قد اجتمع فی قطع الطمع عما فی ایدی الناس و من لم یرج الناس فی شی ء و رد امره الی الله عزوجل فی جمیع اموره، استجاب الله عزوجل له فی کل شی ء.» (7)
تمام خیر و نیکی را دیدم که در بریدن طمع از آن چه دست مردم است می باشد، و هر که هیچ امیدی به مردم نداشته باشد و امورش را در هر کاری به خدای عزوجل واگذارد، خدای عزوجل در تمام چیزها او را اجابت کند.
امام سجاد علیه السلام:
«من کرمت علیه نفسه هانت علیه الدنیا» (8)
هر کس خود را ارجمند شمارد، دنیا را پست انگارد.
امام باقر علیه السلام:
«طلب الحوائج الی الناس استلاب للعز... والیاس عما فی ایدی الناس، عز المؤمن فی دینه » (9)
حاجت خواستن از مردم، موجب سلب عزت خواهد شد. و قطع امید از آن چه در دست مردم است، مایه عزت مؤمن در دینش می باشد.
امام صادق علیه السلام:
«لاینبغی للمؤمن ان یذل نفسه، قیل له و کیف یذل نفسه؟ قال: یتعرض لما لایطیق.» (10)
سزاوار نیست مؤمن خود را ذلیل کند، سؤال شد چگونه؟ فرمود: خود را در معرض کاری که از او ساخته نیست قرار دهد.
امام صادق علیه السلام:
«من سال الناس و عنده قوت ثلاثة ایام لقی الله تعالی یوم یلقاه و لیس فی وجهه لحم » (11)
کسی که از مردم تقاضای کمک کند، با این که غذای سه روز را دارد، روز قیامت با خداوند ملاقات کند در حالی که در صورتش گوشت نیست (یعنی با چهره زشت و بی آبرو وارد محشر می شود.)