چرا سکسکه می‌کنیم؟

شما وقتی دچار سکسکه می‌شوید، چه کار می‌کنید؟ یک لیوان آب خنک می‌نوشید؟ شکر می‌خورید یا کسی شما را می‌ترساند؟ شاید هم چند ثانیه نفس‌تان را نگه می‌دارید

چرا سکسکه می‌کنیم؟
شما وقتی دچار سکسکه می‌شوید، چه کار می‌کنید؟ یک لیوان آب خنک می‌نوشید؟ شکر می‌خورید یا کسی شما را می‌ترساند؟ شاید هم چند ثانیه نفس‌تان را نگه می‌دارید. دوست دارید بدانید وقتی دچار سکسکه می‌شوید به‌طوردقیق چه مشکلی پیدا می‌کنید؟
سکسکه اتفاقی است که به‌‌طور‌معمول به صورت غیرارادی رخ می‌دهد. سکسکه در اثر انقباضات غیرارادی ماهیچه دیافراگم رخ می‌دهد. این ماهیچه فضای شکم را از قفسه سینه جدا می‌کند. وقتی این ماهیچه منقبض می‌شود به‌‌طور‌معمول حنجره هم همراه آن منقبض می‌شود و تارهای صوتی هم بسته شده و راه ورود هوا برای چند ثانیه مسدود می‌شود. سکسکه انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم است. فراموش نکنید سکسکه فقط یک علامت است و یک بیماری به شمار نمی‌آید. در ایجاد سکسکه، دیافراگم (همان عضله بزرگ و نازکی که قفسه‌سینه را از شکم جدا می‌کند) و عصب فرنیک (عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می‌کند) نقش دارند. جالب است بدانید حتی جنین در رحم مادر ممکن است دچار سکسکه شود. خدا نکند شما در یک مهمانی دچار سکسکه شوید چون یک صدای تند و سریع در اثر گرفتگی دیافراگم، از دهان‌تان خارج می‌شود. این گرفتگی، عضلات ته گلو را به هنگام دم می‌بندد. به‌‌طور‌معمول سکسکه‌ها کوتاه‌مدت هستند و علت دقیق این سکسکه‌ها اغلب ناشناخته است ولی خوردن و آشامیدن غذا یا نوشیدنی‌ داغ یا مواد تحریک کننده می‌تواند شما را دچار سکسکه کند. حتی برای برخی از افراد خنده و قهقهه بسیار شدید می‌تواند آغازگر پرش‌های سکسکه باشد.

چرا سکسکه می‌کنیم؟

خیلی‌ها به این مطلب فکر کرده‌اند که آیا می‌توان کاری کرد که به‌هیچ وجه دچار سکسکه نشد و از آن پیش‌گیری کرد؟ باید بگویم که در حال حاضر هیچ راهی برای پیش‌گیری از سکسکه وجود ندارد. البته نباید زیاد نگران باشید. سکسکه‌های کوتاه‌مدت هیچ عارضه‌ای ندارند ولی اگر شما چند ساعت و یا چند روز پشت‌سر هم سکسکه کنید، باید از پزشک کمک بخواهید تا علت آن را پیدا کند. راه‌های بسیار ساده‌ای هم برای خلاصی از شر سکسکه وجود دارد. این‌بار که دچار سکسکه شدید، یکی یا چند تا از این راه‌ها را امتحان کنید، ببینید در مورد شما کدام یک از این روش‌ها پاسخ می‌دهند:
• نفس‌تان را نگه دارید و تا 10 بشمارید.
• داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید. از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید زیرا ممکن است به سوراخ بینی شما بچسبد.
• انگشت شست خودتان را بین دندان‌ها و لب بالا قرار دهید سپس انگشت سبابه خود را در زیر سوراخ بینی سمت راست فشار دهید.
• انگشت سبابه خود را حدود 20 ثانیه داخل هر دو گوش فشار دهید.
• یک لیوان آب سرد را به سرعت بنوشید.
• نان خشک و یا یخ خشک شده را قورت دهید.
• زبان‌تان را با ملایمت بکشید.
• یک قاشق چای‌خوری شکر خشک بخورید.
• یک تکه یخ و لیمو روی زبان‌تان بگذارید.
منبع:http://www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر