تانزانیا سرزمین همیشه سبز(۱)

کتاب حاضر به گونه ای علمی و بر پایه مشاهدات عینی و تحقیقات میدانی، کشور تانزانیا را از زوایای گوناگون بررسی کرده و تلاشی برای شناسایی چهره واقعی این کشور به صورت نمونه ای از یک کشور اصیل افریقایی به مردم ایران است. در این کتاب، حضور گسترده مسلمانان و مسیحیان، تنوع قبایل و آداب و رسوم جالب این قبایل، ادیان بومی و تشریفات و مناسک این ادیان و مذاهب، زبان و ادبیات سواحیلی، جلوه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و جاذبه های طبیعی کشور تانزانیا به تصویر کشیده، و هر یک در جای خود و به گونه ای کاوش گرایانه بحث و بررسی شده است. یکی از مهم ترین موضوعات مندرج در این کتاب، متشرکات دیرینه تاریخی و فرهنگی ایران با تانزانیا و سایر کشورهای شرق افریقا است.
کتاب پیشین که در نوع خود یکی از کتاب های جامع و فراگیردر مورد کشوری افریقایی است از 24 بخش و تعداد 153 فصل تشکیل شده؛ از این روی برای محققانی که به مطالعه و فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای گوناگون و شناسایی و معرفی وضعیت سیاسی و فرهنگی اجتماعی علاقه مند هستند، بسیار سودمند است. برخی از مهم ترین عناوین و موضوعات مطرح شده عبارتند از:
جغرافیای طبیعی انسانی و سیاسی، تاریخ تانزانیا، قبایل تانزانیا، سرزمین و مردم ماسایی، آداب و رسوم قبایل تانزانیا، نقش ماسک و مجسمه در فرهنگ قبایل تانزانیا، اسلام در تانزانیا، مسیحیت در تانزانیا، روابط مسلمانان و مسیحیان، مذاهب بومی در تانزانیا، نقش زنان در جامعه تانزاینا، زبان و ادبیات سواحیلی، رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، مشکلات و معضلات اجتماعی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، جاذبه های گردشگری، آثار باستانی و ابنیه تاریخی تانزانیا، تاریخ حضور ایران در تانزانیا و سایر کشورهای شرق افریقا، تاریخ زنگبار، سلاطین عمانی زنگبار، تجارت برده و برده داری در زنگبار، آداب و رسوم مردم زنگبار و نقش علمای معاصر زنگبار در گسترش اسلام.
در صفحات پایانی کتاب، به ترتیب، فهرست منابع و مآخذ کتب، گزارشات، مجلات، مقالات فارسی؛ منابع و مآخذ کتب، مقالات و گزارشات انگلیسی، ضمیمه «نقش جولیوس نایرده در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تانزانیا»، فهرست اعلام فارسی، فهرست اعلام انگلیسی و تصاویر چاپ شده است.
پی نوشت:
(1) امیر بهرام عرب احمدی، تهران، انتشارات بین المللی الهدی، اول، 1384ش، 604 صفحه، وزیری.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر