ماهان شبکه ایرانیان

سیاستگذاری جهاد اقتصادی

آنچه در روند جهاد اقتصادی و عملیاتی شدن این مسئله در کشور اهمیت دارد این است که هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ حرکت و تلاش و کارآمدی جامعه بشود امری مبارک و قابل تحسین است و بدیهی است که برای نهادینه شدن فرهنگ جهادگونه در مسیر اقتصاد کشور، علاوه بر همت عمومی آحاد مردم، همه مسئولان و قوای کشور رسالت خطیری بر عهده دارند به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه ضرورت حرکت جهادی در حوزه اقتصاد را تبیین و با اشاره به برکات و دستاوردهای جهادی در زمان دفاع مقدس و دوران سازندگی و توسعه علمی موانع و عوامل چالش های اقتصادی در جامعه را شناسایی نموده و راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارائه نمایند. بر همین اساس در روند تحقق جهاد اقتصادی نیازمند تبین استراتژی و تعیین خط مشی می باشیم که طی آن، این اصل به یک شعار تغییر ماهیت ندهد؛ در واقع لازمه دستیابی به این مهم در کشور، خیزش و حرکتی عمیق از سوی مسئولان و همه آحاد جامعه می باشد؛ بنابراین باید همگی این اصل را یک ضرورت دانسته و فعالیت های خود را در راستای ایصال به این اصل مهم برنامه ریزی نمایند و برای دستیابی به این امر فرهنگساز و حیاتی اقدام نمایند. از این رو مهم ترین اقدامات اساسی دراین خصوص به موارد زیر می توان اشاره نمود:
نهادینه کردن فرهنگ جهادی
یکی از پیش نیاز های این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه است. امروز هر فردی از اعضای جامعه باید بداند که در فعالیت های خود باید به ارتقای بهره وری و افزایش همت و کارایی اقدام نماید، تا کشور به اهداف تعریف شده در چشم انداز بیست ساله نظام برسد و شکوفایی در همه ابعاد ملی تحقق یابد. نهادینه شدن حرکت های جهادی مهم ترین اصل در افزایش تحقق جهاد اقتصادی و پیشرفت در ظرفیت های خدماتی و تولیدی کشور است چرا که بهره وری حاصل و برآیند کارایی و اثر بخشی است حال اینکه همه می دانیم که سطح بهره وری در کشور ما بسیار پایین است و این بدون شک به الگوی رفتاری برخاسته از فرهنگ عمومی که طی سالیان سال در لایه های مختلف جامعه نهادینه شده است بر می گردد و بنابراین باید با «کار و تلاش» چنانکه در آموزه های دینی آمده است، در سطوح مختلف به صورت عملی و نه شعاری حرکت های جهادی معنی و مفهوم سازی شده و به عنوان یک ارزش وفرهنگ ملی ضرورت جهاد اقتصادی نهادینه شود.
پرهیز از شعار زدگی
مسئولان و متولیان امر با پرهیز از شعارزدگی نباید به برگزاری چندهمایش، سخنرانی و چاپ مقاله و کارهایی از این قبیل خود را سرگرم کنند. در واقع به تعبیر معظم له « گاهی اوقات این شعاری که ما برای سال اعلام می کنیم، بعد ناگهان می بینیم همه در و دیوارهای تهران و شهرهای دیگر پر شده از تابلو، که این شعار رویش نوشته شده. این فایده ای ندارد. گاهی کارهای پرهزینه ای انجام می گیرد؛ چه لزومی دارد؟ آنچه من از مسئولان و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند. تابلو کردن و در و دیوار را پر کردن و عکس زدن و اینها هیچ لزومی ندارد. اگر هزینه ای نداشته باشد، لزومی ندارد؛ اگر هزینه داشته باشد، اشکال هم دارد. هیچ لزومی ندارد کارهای پرهزینه را انجام بدهند.»
ترسیم راهبرد و چشم انداز
یکی دیگر از پیش نیاز های اصلی در مسیر جهاد اقتصادی، ترسیم اهداف، ابعاد و راهکارهای رسیدن به موضوع و تعیین شاخص هایی برای سنجش و ارزیابی روند و چگونگی پیشرفت امور است. باید برای جلوگیری از درجا زدن و در خود تنیدن و اتلاف منابع و فرصت ها و هزینه ها در تمامی حوزه ها، سند و نقشه راهبردی تهیه و ابلاغ شود. از این رو حرکت با شعار جهاد اقتصادی در مسیر تحقق اهداف و چشم اندازهای موجود با تهیه و تنظیم راهبرد های مختلف می تواند با اجرا و به کارگیری روش ها و شیوه های مدون، پیشرفت و تلاش اقتصادی را در مسیر تحقق این اصل مهم قرار دهد.
جلب مشارکت مردم
از دیگر راهکارها در مسیر جهاد اقتصادی جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به رابطه افزایش جهادی و تلاش اقتصادی و ارتقای کارایی و ایجاد رفاه در جامعه می باشد. حقیقتاً پیشرفت اقتصادی در جامعه از کارهایی انجام شدنی است که هر یک از اعضای جامعه با مشارکت و ملزم نمودن خود به عملیاتی شدن آن، منافع عظیمی را برای ایران عزیز حاصل خواهند نمود.
آموزش
افزایش آموزه ها در خصوص حرکت های جهادی به ویژه تلاش و جهاد اقتصادی در نظام آموزشی کشور به گونه ای که هر چه سطح آموزش بالاتر رود اهمیت و درک این مسئله بیش از پیش برای آحاد جامعه ملموس باشد تا ضرورت کار و پیشرفت و توسعه اقتصادی در جامعه حاصل شود. در واقع این مسئله نیز نیازمند آموزش های منطبق بر نیازمندی ها در سطح نظام آموزشی می باشد: بر همین اساس شاخص های مهم آموزش در مسیر تحقق پیشرفت اقتصادی در کشور با توجه به همه تحریم های سی ساله علیه انقلاب اسلامی، اولاً اینکه آموزش ها باید بر اساس نیاز سنجی و نیاز آفرینی استوار باشد تا کارایی خود را در بطن جامعه داشته باشد و عطش و نیازهای جامعه را به ویژه در حوزه های اقتصادی و نیازهای عمرانی کشور بر طرف سازد. ثانیاً آموزش ها با آینده نگری در جهت پیش بینی بموقع حوادث و دفع تهدیدات و رفع نیازمندی ها با تلاش در جهت ایجاد نگرش آینده سازی استوار باشد. ثالثاً آموزش ها با تخصصی سازی در جهت تربیت و پرورش نیروهای انسانی ماهر، کارآمد ومتخصص باشد تا کارایی، اثر بخشی و بهره وری را برای کشور به ارمغان آورد و رابعاً اینکه آموزش ها همراه با پویایی و همگام شدن با تغییرات سریع در جهت افزایش دانش و مهارت افراد با تغییرات پیرامونی باشد تا نیاز جامعه را در حرکت و کار وتلاش اقتصادی محقق سازد و بهره و ثمره تجاری سازی دستاوردهای علمی و صنعتی قابل بهره برداری باشد.
تبلیغات رسانه ای
استفاده و بهره گیری از برنامه های تلویزیونی و رسانه ای در راستای اجرای شعار جهاد اقتصادی و نتایج و پیامدهای حاصل از این آرمان ملی بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع رسانه ملی از طریق تبلیغات و فرهنگ سازی رسانه ای می تواند جهاد اقتصادی را به عنوان یک طرح ملی و مطالبه عمومی در جامعه متصور سازد. حرکت مستمر و پایدار
حرکت همه دستگاه های دولتی به طور مستمر و پایدار در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری از دیگر عوامل موثر در این حرکت ملی می باشد چرا که جهاد اقتصادی با یک دستورالعمل و یک شبه قابل دست یافت نیست و نیازمند کار و تلاش مستمر همراه با الگو و راهبرد دقیق می باشد و با حرکتی جهادی همراه با کار و همتی مضاعف از همه آحاد جامعه و مسئولان در تحقق اهداف سند چشم انداز و پیشرفت ایران اسلامی ممکن خواهد بود.
مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم
از آنجایی که تلاش کشورهای استعماری در پروژه جنگ نرم و ناتوی فرهنگی ترویج مصرف گرایی، وابستگی غربی و و راحت طلبی و القای روحیه منفی و ناامیدی به آینده است، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب، آگاه سازی و تعمیق بینش و بصیرت سیاسی و اسلامی افراد جامعه و همچنین توسعه و ترویج تفکر «ما می توانیم» از مهمترین اقدامات در روند اجرایی شدن جهاد اقتصادی به حساب می آید که با تحقق اقتصادی پویا و ایجاد رفاه عمومی در جامعه به وجود خواهد آمد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان