آیا خوشبختی و بدبختی ذاتی است؟

این ابهام در ذهن برخی از ما وجود دارد که چگونه بعضی از انسان ها در خانواده ای متولد می شوند که زمینه های رشد و بالندگی به نحو احسن در آن خانواده وجود دارد در حالی که برخی دیگر از این امکان بی نصیب اند

آیا خوشبختی و بدبختی ذاتی است؟

این ابهام در ذهن برخی از ما وجود دارد که چگونه بعضی از انسان ها در خانواده ای متولد می شوند که زمینه های رشد و بالندگی به نحو احسن در آن خانواده وجود دارد در حالی که برخی دیگر از این امکان بی نصیب اند. و این که راه خوشبختی هر چه باشد برای گروهی هموار است و برای گروه دیگر نه.
نکته ای که در مسئله ی خوشبختی نباید از آن غفلت ورزید، مختار بودن انسان در رسیدن به سعادت است. اراده و اختیار انسان در نیل به سعادت، نقش اصلی را ایفا می کند، اگر چه عوامل دیگری نیز وجود دارند که بیرون از اراده و اختیار ما هستند. این که هر انسانی در زندگی خویش کم و بیش مختار است و می تواند راه خویش را برگزیند نیاز به اثبات ندارد. بهترین دلیل بر مختار بودن انسان، در اختیار داشتن اراده و اختیار است.
اگر بپذیریم که خوشبختی و بدبختی ذاتی است و انسان ها بدون اختیار و اراده به نیکی ها و بدی ها کشیده می شوند، باید نتیجه بگیریم که تعلیم و تربیت بی فایده و بیهوده است. هم چنین آمدن پیامبران و نزول کتب آسمانی، نصیحت و تشویق و توبیخ و سرزنش و مؤاخذه و بالاخره جزا و پاداش همگی یا بی فایده اند و یا ظالمانه.
خوب است بدانیم بیش از آن که تصورش را بتوان کرد زندگی در دست ماست. زندگی محصول افکار، احساسات و رفتارهایی است که هر روز انجام می دهیم و به آن ها خو گرفته ایم. به یاد داشته باشیم که به عنوان یک انسان بالغ و مسئولیت پذیر می توانیم به جای در انتظار شادی و خوشبختی بودن، خود آفریننده ی شادی و خوشبختی باشیم. در واقع امید بستن به وقایع و رویدادهای زندگی و این که همه چیز با انتظارات و خواسته های شما هماهنگ شود، مثل این است که به درون یک اقیانوس طوفان زده بپرید و امیدوار باشید که آب حتی شما را تکان هم ندهد.
تمامی آن چه به منظور خوشبختی واقعی به آن نیاز دارید در درون خودتان است و این حالت درونی شماست که انتخاب می کند، خوشحال باشید یا نباشید. زندگی آن چیزی است که از درون بر شما حادث می شود. توجه کنید که اتفاقات به خودی خود نه مثبت و نه منفی. در حقیقت این تعبیر و تفسیر شماست که آن ها را به یک تلقی مثبت یا منفی تبدیل می کند. این شما هستید که بیش ترین قدرت، تسلط و اشراف را بر زندگی خود دارید. می توانید تصمیم بگیرید که احساس خوشبختی کنید، فقط کافی است تفسیر درستی از زندگی داشته باشید. بدین ترتیب این خود ما هستیم که می توانیم بهشت یا جهنم را روی زمین خلق کنیم. تنها با آموختن این که چگونه منبع آرامش درونی خودمان را فعال کنیم، می توانیم واقعاً امور را تحت اختیار خود بگیریم.
منبع مقاله :
امیری، شاهرخ؛ (1387) خوشبختی- بدبختی انتخاب با توست! تهران: نشر قطره، چاپ اول.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر