ماهان شبکه ایرانیان

اسلام دراسترالیا

مقاله ای که در پیش روی دارید گزارشی ازاوضاع مسلمانان استرالیاست درابتدا, به معرفی سرزمین و مردم آن دیار و سپس به تشریح وضع مسلمانان و در ختام خطیری که بر دوش ایران اسلامی , بویژه حوزه های علمیه است , می پردازیم .

مقاله ای که در پیش روی دارید گزارشی ازاوضاع مسلمانان استرالیاست درابتدا, به معرفی سرزمین و مردم آن دیار و سپس به تشریح وضع مسلمانان و در ختام خطیری که بر دوش ایران اسلامی , بویژه حوزه های علمیه است , می پردازیم .

 

جغرافیای استرالیا

 

استرالیا, ششمین کشور جهان از نظر مساحت (420.686.7 کیلومتر مربع می باشد.این کشور بیش ازاز 5.4 برابر جمهوری اسلامی ایران و یا 2 برابر قاره اروپا مساحت دارد. مسطح ترین قاره جهان است . آب و هوای آن متعیر و در نیمه شمالی گرمتر و آسمان صاف و کم باران دارد. چون این قاره در نیمکره جنوبی کره زمین واقع شده است فصول آن , تقریبا, بر عکس ایران و ماه دسامبر آن اول تابستان است .

پایتخت آن کانبرا, با قدمت 80 ساله جمعیت 220 هزار نفری است .

جمعیت کل آن 5.16 میلیون نفراست که 40% آن در دو شهر پرجمعیت [سیدنی] (پایتخت قبلی ) و ملبورن ساکن اند.استرالیا,از نظر جمعیت شهرنشینی اولین مقام را در جهان داراست .

اسپانیاییها, برای اولین باراسترالیا را کشف کردند, ولی هلندیها بودند که برای اولین بار به این سرزمین پای نهادند.اولین کلنی انگلیس در سال 1788 تشکیل شد.از آن تاریخ تا سال 1850, حدود 160 هزار نفراز طرف بریتانیا به این سرزمین تبعید شدند.

در سال 1815, کلا کشف شد و مهاجین زیادی جذب این قاره شدند.

اولین ره آورد سفیدپوستان برای بومیان شراب و آبجوی رایگان بود.

بومیان تا سال 1967 حق رای نداشتند و هم اکنون بیکاری و فقر و فرهنگی آن باعث اشاعه فساد بیش از حد در بین آنان شده است .

با وجوداین که[ ابورجین] ها بیش از 5.1 درصد جمعیت را تشکیل نمی دهند, ولی 25 درصد جرائم را مرتکب می شوند.

باب هاوک , نخست وزیراسترالیا, در 23اوت 1988اعتراف کرد که حقوق بومیان استرالیا توسط انگلستان پایمال شده است .

 

سیاست و حکومت دراسترالیا

 

در سال 1890, بااستفاده از قانون اساسی آمریکا, شش مستعمره واقع دراسترالیا به شش ایالت تبدیل شدند.این ایالتها عبارتنداز: استرالیای جنوبی ,استرالیای غربی , تاسمانی , نیوساوش ولز, کوئینزلند, ویکتوریا, سرزمین شمالی و سرزمین مرکزاسترالیا که مراکز آنها به ترتیب : آولید, پرشه , هوبارت , سیدنی , بریزبین , ملبورن , داروین و کانبرااست .

در سال 1900 قانون اساسی استرالیا به رشته تحریر در آمد واین سرزمین استقلال سیاسی یافت . سیستم حکومتی استرالیاالهام گرفته از سیستم حکومتی انگلستان است .

فرماندار کل به پیشنهاد نخست وزیر دولت فدرال منصوب می شود و ریاست کشور را به عهده دارد. رئیس قوه مجریه نخست وزیراست . ملکه با تصویب حکم فرماندار کل و فرمانداران ایالتهااعمال نفوذ می کند. فرماندار کل این قدرت را دارد که در صورت تصویب نشدن لایحه ای در مجلس سنا, به مدت دو فاصله سه ماهه , مجلسین را منحل و فرمان انتخابات جدید را صادر نماید.

در سال 1982 مارتین استیفن به فرمانداری کل استرالیا منصوب شد, ولی فعلا وزیر خارجه سابق (ویلیام جرج هایدن معروف به بیل هایدن ) عهده داراین مقام تشریفاتی است .

دراسترالیا,از سال 1988, پست وزارت خارجه و وزارت تجارت در هم ادغام شده و عهده داراین مقام تشریفاتی , آقای کارث اواتر می باشد.

انتخابات پارلمانی سال 1983 به حکومت هشت ساله محافظه کاران پایان داد.

حزب کارگر به رهبری باب هاوک به قدرت رسید. در سال 1987 حزب کارگر برای سومین دور متوالی بر حزب مخالف خود پیروز شد.این حزب ,از قدیمی ترین احزاب کشوراست واز سال 1891 تاکنون فعالیت دارد. حزب آزادیخواه یا لیبرال در سال 1944 تاسیس شده و به عبارتی جانشین حزب استرالیای متحد گردید و عملکرد آن , شبیه محافظه کارانگلیس است . رهبری این حزب را[ آندره پیکاک] به عهده دارد.

تذکره این نکته ضروری است که : هر دو حزب طرفدار عملی آمریکا هستید.

و مواضع حزب کارگر در طول زمان , به راست متمایل شده است .

حزب ملی استرالیا 1918, با نام[ حزب کشور] شروع به فعالیت کرد. و معمولا با حزب آزادیخواه ائتلاف می کند.

حزب دموکرات در سال 1977 با جدا شدن از حزب آزادیخواه شکل یافت . این حزب , شش نماینده در سنا دارد. پس از تحولات جدید دراروپای شرقی و شوروی , حزب کمونیست استرالیا,انحلال خود را در تاریخ 68/09/16, اعلام کرد.

قوه مقننه ,از دو مجلس نمایندگان با 240 نفر و برای سه سال و سنا, با 70 نفر برای شش سال تشکیل می شود. هرایالت , برای خود پارلمانی جداگانه دارد و دولت فدرال (مرکزی ) به دست حزب یااحزاب ائتلافی , که اکثریت را دارند, اداره می شود. ریاست آن به عهده نخست وزیر (رئیس حزب حاکم ) می باشد.

حزب اکثریت , طرف راست و حز اقلیت , طرف چپ و رئیس مجلس می نشیند. رای دادن ,الزامی است و خودداری از رای دادن, برای افراد بالاتراز 18 سال , جریمه نقدی دارد قوه قضاییه , شامل دادگاه عالی استرالیا و دادگاههای محلی و ملی است . قوه قضائیه , در حقیقت مقتبس از سیستم قضایی انگلستان می باشد.

ارتش استرالیا و زلاندنو (آنزاک ) در جنگ جهانی اول , دوشادوش سربازان انگلیسی با ترکان عثمانی جنگیدند و 60 هزار کشته به جای گذاشتند. در جنگ جهانی دوم ,استرالیاییها, در کنار متفقین , سلاح بر دوش گرفتند و در جنگ کره (19521950) یازده هزار نفراز آنان به نفع آمریکاییها به نبرد پرداختند. بعداز جنگ جهانی دوم , آمریکا توانست جای انگلیس استعمارگر را دراین قاره اشغال کند.

استرالیا, پس از آمریکا, بهترین روابط را بااسرائیل دارد. آقای هایدن که در 30 ژانویه 1984,از حقوق فلسطینی ها سخن گفت , شدیدا تقبیح شد. و در 21 آوریل 1989 که نماینده استرالیا در سازمان ملل , علیه اسرائیل رای داد, جامعه یهودیان اسرائیل , باب هاون را مجبور به عذرخواهی کردند.

آمریکا با پیمانهای سیتو, سنتو, ناتو و آزاس (پیمان آمریکا و استرالیا و زلاندنو) حلقه دفاعی خود را پس از جنگ جهانی دوم تقویت کرد بزرگترین عملیات نظامی پیمان آزاس , در 15 ژوئن 1989, با عنوان : کانگور وی 89 صورت گرفت . آمریکا, 20 پایگاه جاسوسی و دفاعی ,از جمله [پاپ کپ] دراسترالیا, دارد.

سفارت استرالیا درایران در سال 1347 شمسی و سفارت ایران دراسترالیا, در سال 1351 بنا نهاده شده شاه معدوم و همسرش , در سال 53ازاسترالیا بازدید کردند. در همان سال موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور به امضاء رسید.استرالیا, پس ازانقلاب , دولت بازرگان را به رسمیت شناخت , ولی در مورد مساله اشغال لانه جاسوسی , به همراه آمریکا,ایران را محکوم کرد واز موفق نشدن عملیات طبس , اظهار تاسف کرد.

حمله عراق به جمهوری اسلامی ایران را محکوم نکرد و کاربرد سلاحهای شیمیایی را فقط یک بار با ذکر نام عراق , تقبیح کرد روابط دو کشور, در سال 61, به خاطر توهین به یک خواهر محجبه تیره تر شد و تا سال 64, روابط در کاردارادامه یافت . در آن سال , آقای عطاری , به منصوب شدند. دراواخر سال 1987, تلویزیون C.B.Aاسترالیا در یک برنامه فکاهی , شدیدترین اهانتها را به حضرت امام خمینی کردند. به دنبال آن , رایزن تجاری و یکی از دیپلماتهای استرالیا,از جمهوری اسلامی ایان اخراج گردیدند. در بهمن ماه سال 1366, آقای خندق آبادی سفارت جمهوری اسلامی ایران را دراسترالیا عهده دار شدند. بر سر مساله سلمان رشدی , بار دیگر روابط دو کشور به سردی گرایید و تلویزیون مزبوراعلام کرد که تعداد زیادی از کتاب آیات شیطانی را در اختیار مردم قرار خواهد داد. جان کلام این که : دوری و نزدیکی استرالیا باایران تابع برخوردهای ایران با آمریکااست .

 

اقتصاداسترالیا

 

استرالیا عضو فعال است و تولید ناخالص ملی خود را در حد متوسط ناخالص ملی کشورهای اروپایی حفظ کرده است . نرخ تورم , در سالهای اخیراز 5.11 به 5.7 سقوط کرده , ولی نرخ بهره رو به افزایش (5.16 درصد)است .استرالیا یک پنجم گوسفندهای جهان را (165 میلیون راس ) داراست و قدرت اقتصادی خود رااز منابع گوشتی و پشمی به سمت معدن و روستا سوق می دهد. بدهیهای این کشور پهناور به یکصد میلیارد دلار بالغ می شود که 16% آن مربوط به بخش خصوصی می باشد.

استرالیااز نظر جذب توریسم ,اولین مقام ,از نظر طلا دومین رتبه و از نظر مواد کانی پنجمین درجه را در دنیا حائزاست . بزرگترین مشتریهای استرالیا در منطقه , عربستان وایران می باشند. صادرات این کشور به ایران در حدود 380 میلیون دلار و وادردات آن در حدود 30 میلیون دلار آمریکاست .ازاز آنجا که سده آینده , قرون پاسینیک ( اقیانوس آرام ) نام گرفته است .استرالیا می تواند, نقشی دو چندان در اقتصاد جهان ایفا کند.

 

فرهنگ و مذهب دراسترالیا

 

از آنجا که مهاجرین اصلی این قاره ازاروپا, بویژه انگلستان بوده اند, جو غالب این سرزمین را تجلیاتی از فرهنگ غرب (فساد و مصرف ) تشکیل می دهد. آنچه بیشتراز هر چیز برای ملت استرالیایی اهمیت دارد: شغل خوب , خوشگذرانی و ...است و آنچه بی اهمیت می نماید, مذهب و معنویات است , تا آنجا که تعداد بیشماری از مسیحی ها در حال روی آوردن و بی دینی هستند.

36% مسیحیان , تابع کلیسای آنگلیسکان (کلیسای کشورهای تابع انگلستان ) و 31% کاتولیک و 25% پروتستان وارتدکس هستند.

دو سوم مردم اتومبیل شخص دارند و سطح زندگی مردم قابل مقایسه بااروپاییهاست .

اداره کننده اصلی رسانه های جمعی و 80% مطبوعات استرالیا, شرکت های خصوصی هستند. مجله هفتگی زن استرالیایی , در بیش از یک میلیون نسخه , انتشار می یابد. رابرت مورداخ , که چهار سال پیش , تابعیت آمریکا را پذیرفت , مالک بزرگترین شرکت عمده رسانه های جمعی است . در رابطه با نفوذاین شخص گفته اند:اگر کسی بخواهد روزنامه یا مجله ای منتشر کند, بدون رضایت او میسر نخواهد بود.

گفتنی است که سرمایه داران استرالیایی , یا یهودیند و یا تحت نفوذ صهیونیستها پدیده بسیار مهمی که از شانزده سال پیش دراسترالیا آغاز شده است , سیاست چند فرهنگی (Multi Cultualis) می باشد. سیاست دولت , جذب ملیتهای مختلف و آزاد گذاشتن آنان , نسبت به فرهنگ و مذهب خود ( البته به قول خودشان در محدوده دموکراسی ) می باشد.

 

مسلمانان استرالیا

 

مسلمانان در چهار مرحله به استرالیا هجرت کرده اند.ابتدااسلام , توسط شتربانان افغانی در سال 1870 به آن مرز و بوم آورده شد. پس از جنگ جهانی اول , عمدتا جمعی از یوگسلاویاییها و بعداز جنگ جهانی دوم عده ای از کشورهای عرب زبان و بخش شرقی اروپا به استرالیا آمدند و در نهایت به دلیل کاسته شدن تبعیضات نژادی در چند دهه اخیر شاهد روی آوری گروهی از آسیاییها به استرالیا بوده ایم . تعداد مسلمانان از طرف دولت در سال 1981 در حدود 77 هزار نفراعلام شد, ولی اینک نظر خود مسلمانها بین 300 تا 500 هزار نفر تفاوت دارد.

فدارسیون شورای اسلامی استرالیا و AFIC

ation of islamicialan fede Councils Aust + می نامند و بیش از 75انجمن و شورای اسلامی ایالات را تحت پوشش خود دارد. پرزیدنت (دبیر)این شورا آقای دکتر نعیرالحق است .او پاکستانی الاصل واز نظر عملکرد, فردی متعادل می باشد.

عربستان سعودی در هر سال بیش از یک میلیون دلار برای تبلیغات اسلامی استرالیا و... هزینه می نمایند. بانک توسعه اسلامی جده در سال پیش , 550 هزار دلار برای بنای مدرسه شاه فهد در سیدنی اختصاص داد. مسجدامام علی[ ع] که اینک بیشتر به لاکمبا معروف است , در سال 1975 به کمک سعودیها ساخته شد.

امامت این مسجداز سال 77 تا 82 به عهده خالدزیدان بوده است . مخالفت صریح او باانقلاب اسلامی حمایت علنی از رژیم عراق و توهین به امام جماعت مسجدالزهرای سیدنی , باعث شد که عربستان در یک حرکت تاکتیکی او را بر کنار کند. وی ,اینک , در روزنامه تلگراف در حال قلم زدن به نفع عراق و میشل عون می باشد. شیخ تاج الدین الهلالی پس از خالد زیدان به امامت آن مسجدانتخاب شد.

وی مصری الاصل است و می گوید: سیاست از دیانت جدا نیست و روحانیت نباید به دولت وابسته باشد. وی از شیفتگان امام امت وانقلاب اسلامی است و در مدح امام ,اشعار زیادی دارد.

فشار کشورهای مرتجع و صهیونیسم و همچنین هول و هراس بی جهت استرالیا باعث شد که دراواسط سال 1364,از تمدید ویزای او, خودداری کنند,اما تظاهرات مردم مسلمان و گروههای مختلف جلوی پارلمان استرالیا, موضع آن دولت را عوض کرد. شیخ تاج در یک مصاحبه 40 دقیقه ای با تلویزیون ,از دسیسه ها و توطئه های فراماسونری , صهیونیسم , بهائیت و قادیانیگری پرده برداشت .

شیعیان , که حدود یک سوم مسلمانان استرالیا را تشکیل می دهند, در مسجدالزاهرا گرد هم جمع می شوند.امامت این مسجد را سیدهاشم نصرالله به عهده دارد. موضع گیریها منشورات این مسجد در راستای خط امام و انقلاب اسلامی است .

مسجد فیصل از دیگر مسجدهای سیدنی است که به کمک رژیم سعودی ساخته شد, ولی جوانان پرشور آن محل , نام مسجد راالفجر گذاشته و فعالیت چشمگیری دارند.

ایالت ویکتوریا مسلمانان زیادی را در خود جای داده است . مسجد پرستون , مسجد مرکزی ملبورن و مسجد کوبرگ محل اجتماع مسلمانان ترک زبان است وامامت مسجد تابع سفارت ترکیه است . یوگسلاویاییها, باامامت امام اعظم افندیرا,از طرفداران مظلوم انقلاب اسلامی ایران هستند. آنان چون ازایالت بوسنی کوچ کرده اند و ظلمهایی رااز طرف دولت یوگسلاوی متحمل می شدند و ملیت خود را بوسنیایی معرفی می کنند.

در جلسه ای که از ما دعوت شده بود,استقبال شایانی به عمل آوردند. درابتدا, یکی از آنان , شعار [ الله اکبر ، خمینی رهبر] را که حفظ کرده بود برای حضار باز گو کرد. پس از سخنرانی , حدود دو ساعت جلسه پرسش و پاسخ راادامه دادند.

شورای انجمن اسلامی ویکتوریا, که در ملبورن واقع شده است و ریاست آن را بلال به عهده داردازاواخر سال 1988 مجله انگلیسی زبان [ القبله] را منتشر کرده است . مسلمانان افغانی هم , با برگزاری جلسات وانتشار روزنامه با یکدیگر مرتبط هستند.از مجلات اسلامی , می توان به [ العوده الی الله] و[ الهدی] اشاره کرد که مربوط به مسجدامام علی[ ع] و مسجدالزهرا می باشند. روزنامه های عربی زبان عبارتنداز: [ النهار],[ التلغراف] ,[ صدی لبنان] ,[ صوت المغترب] ,[ الاشاعه] , [ البیرق] ,[ الاهرام] و[ الاستقلال] سه روزنامه اول طرفدار عون و عراق هستند. مسوولیت صوت المغترب را ندیم احمد, که سوری الاصل است و زنی یهودی دارد, عهده دار می باشد.او در دهه هفتاد در یک شبکه بین المللی مواد مخدر کار می کرده واینک , سالانه , 200 هزار دلاراز عربستان کمک می گیرد .

البیرق , مارونی است و سردبیر آن جوزف خوری است . دو روزنامه اخیر هم مصری هستند. نشریه الاخبار, که حامی لیبی وایران بوده , تعطیل شده است .

مسلمانان استرالیا با چند مشکل عمده دراین سرزمین مواجه هستند.از نظراجتماعی مسلمانان مقید به آداب اسلامی مورد بی توجهی قرار می گیرند. طبق آمار 74% مردم استرالیا ترجیح می دهند, همسایه مسلمان نداشته باشند و حجاب زنان را, آشکارا یا پنهانی , مورد تمسخر قرار می دهند.

ایرانیها و لبنانیها مشکلات فزونتری دارند, چرا که سه واژه [ اسلام] ,[ ایران] و[ خشونت] یک مفهوم را برای آنان تداعی می نماید. برداشت آنان ازاسلام , دین زور و شمشیر واهانت به حقوق بشر و مقام والای زن است . ولی به این نکته باید توجه کنیم که خود آنان می گویند: هر آنچه ازاسلام وایران می دانند, مطالب منتشره از بنگاههای تبلیغاتی غرب می باشد.

پس شاید بتوانیم نتیجه بگیریم که توده مردم گناه چندانی ندارند واگر کردن آنان وظیفه خطیر ماست که متاسفانه از آن غفلت کرده ایم .

اختلافات فرهنگی و دینی مسلمانان کشورهای مختلف , به دلیل وجود پدیده [چند فرهنگی] , که بدان اشاره کردیم , به استرالیا منتقل شده است . و بااشکال مختلف : دینی , فرهنگی , نژادی و زبانی رخ می نماید. علاوه بر این , مقتضیات محیط, باعث می شود که مسلمانان به رفاه روی آورند و به سادگی از عقاید خود دست بردارند.

از آنجا که جامعه استرالیا, با رفاه و مصرف و سرمایه داری , بنیان نهاده شده است , هیچ کاری بدون داشتن پول کافی میسر نیست . مسلمانان برای ساختن مدرسه و مسجد وامور تبلیغی خود, با مشکل روبرو هستند. از جانب دیگراز توان اقتصادی خوبی و برخوردار نیستند که بتوانند به تجارتهای عمده دست بزنند.اکثر مسلمانان استرالیا, شغلهای سطح پایینی دارند و در مورد دریافت وامها واعتبارات بانکی , با مشکل ربا مواجه می شوند به همین دلیل است که مسلمانان , به کشورهای خارجی وابسته می شوند وانقلابیون و شیعیان , خود را بدون حامی می بینند.

جمهوری اسلامی ایران علی رغم , محبوبیت خاص , بین مسلمانان و خصوصا شیعیان , به خاطر مشکلات ناشی از جنگ و نداشتن مبلغان کیفی و به دلیل توجیهات دیگر! نتوانسته است در برابر فرهنگ مصرفی و سیاستهای صهیونیسم و بهائیت وارتجاع عرب , نقشی موثر و وحدت آفرین , بین مسلمانان این قاره ایفا کند.

 

مظلومیت تبلیغات خارج از کشور

 

یکی از آرمانهای امام امت , رضوان الله تعالی علیه , همانند رسول اکرم[ ص] , صدورانقلاب اسلامی بود.از باب نمونه : در تاریخ 1362/06/03 می فرمودند:

حوزه کسی را به عنوان مبلغ اعزام نمی کرد...اعزام به خارج که در ذهنها و هیچ کس هم فکر نمی کرد که امکان دارد کسی را به خارج فرستاد... فضلاءازاین که زبان خارجی بدانند در خارج تبلیغ کنند, در حد کفر بود و واقعا, فکرها عقب افتاده بود.اگر ما همه زبانها را برای تبلیغ اسلام بدانیم , عبادتی بزرگ است . ما, با زبان اینجا که نمی توانیم برای مردم آمریکا و سایر کشورها مسائل اسلام را بگوئیم .امروزاسلام , دراکثر کشورها مطرح است .

صدورانقلاب , مسلما باارسال اسلحه تحقق نمی یابد. آشکارترین بعد آن ابعاد فرهنگی و صدور پیام انقلاب واسلام در جای جای جهان است . پیامبر گرامی اسلام , بلافاصله , پس ازاستقرار حکومت اسلامی , دنیا را به دین اسلام , دعوت کردند. به طور مثال : یک گروه چهل نفری به چین که در دور بودن و غرابت فرهنگی در روایات فضلیت علم , ضرب المثل شده است : ( اطلبواالعلم ولو بالصین ),اعزام می دارند: ولی ما در طول یازده سال , حتی یک روحانی , برای تبلیغ دین در قاره وسیع استرالیا نداشته ایم .امام , خطوط کلی را مشخص کرده اند. طلاب عزیز هم آمادگی خود رااعلام داشته اند و به زبان خارجی هم مسلط شده اند, مشکل ارزی هم ندارد, چرا که اولا مقدار معتنابهی ارز در سازمانهای مربوط, هزینه می شود و ثانیا با جلوگیری ازاسرافهای کلان به راحتی می توانند به وظیفه شرعی خود بپردازند .

در بعد شعار دادن و بلندگو دست گرفتن و گفتن :اسلام مظلوم است و باید پیام انقلاب به همه جهان صادر شود که کمبود نداریم ! پس عیب کار در کجاست که این آرزوها عملی نمی شود؟

ظاهرااهم مشکلات ما به نقص مدیریت و هماهنگی های لازم و همچنین آگاه نبودن حوزه به مسوولیت خطیر و پتانسیل قوی خود و قدرت اشخاصی همچون : سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد منتظری ... که در حقیقت با دم خود سروداین هدف مقدس را زمزمه می کردند و مشکلات دیگری , که بازگو کردن آنها مجالی دیگر می طلبد, بازگشت می کند.

راستی اگر به دلیل ارائه نشدن اسلام حقیقی , مسلمانان جهان واز جمله مسلمانان استرالیا ه فرهنگ منحط غرب پناه بیاورند, چه کسی در روز واپسین و بازپرسی اعمال , جوابگو خواهد بود چرا باید, بخشی از بودجه های دولتی و شرعی را در راههای غیرضروری ,از جمله : ساختن مسجد در کنار مسجد و... صرف کنیم و مدرسه ای برای مسلمانان خارج کشور نسازیم ؟ چرا درایام تبلیغ , آنچنان احساس تکلیف شرعی می کنیم که دو سه نفری به یک ده سرازیر می شویم , ولی از وجود ضرورتهای بزرگتر و مهمتر در خارج کشور غفلت می نماییم ؟ آیا نه این است که به[ مهم] می پردازیم و ردوایرادهایی که مهم نیستند, حیاتی جلوه می دهیم واز اهم غافل می شویم .

امیداست که که گره ها, هرچه زودتر به نفع اسلام و مسلمانان باز شوند. در روایاتی ,از جمله:[ من سمع رجلا (نه مسلما) ینادی یا لمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم] بیشتر دقت کنیم و کلام معصومین , علیه السلام , را مشعل فروزان عقیده و عمل خود قرار دهیم .

 

والسلام

 

مسئله دیگر, مسئله تشریفات حوزه های روحانیت است که دارد زیاد می شود. وقتی تشریفات زیاد شد, محتوی کنار می رود, وقتی ساختمانها و ماشینها و دم و دستگاهها زیاد شد, یعنی بااین بساطها نمی شود شیخ مرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد.این موجب نگرانی است و واقعا نمی دانم بااین وضع چه کنم !!این تشریفات باعث آن می شود که روحانیت شکست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز که بسنجیم خود می فهمیم که چه ضربه ای به دست خودمان می زنیم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان