بایدها و نبایدهای سال تولید ملی

چند سالیست که رهبری در آغاز نوروز، سال جدید را به مناسبتی نام گذاری میکنند که سال 1391 سال حمایت از تولید ملی اعلام شده است، علت این نام گذاری تورم روزافزون سال 1390 است بلکه با حمایت از تولید ملی، تورم کاهش یابد.
در این خصوص، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید بصورت دقیق و جدی مدنظر همه مسئولان امر قرار بگیرد تا بستر فکری و عملی از تولید ملی مهیا و عملیاتی شود و نتیجه آن مثمر ثمر باشد چرا که در دول قبل، تجربیات تلخی وجود دارد بدین معنا که متاسفانه عده ای با رانت خواری اقدام به جذب وام های کلان بانکی نموده و کارخانه ای راه اندازی نکردند و عده ای دیگر که کارخانجات را راه اندازی کردند بدلائلی مانند قوانین دست و پاگیر، تشریفات زائد اداری، عدم استمرار حمایت دولتی، کیفیت نامرغوب تولیدات، با شکست مواجه شدند.
فاجعه ای که ممکن است در سال 1391 دامن اقتصاد کشور را دربر گیرد شتاب مسئولان در عمل به این نامگزاری است یعنی باز تکرار همان تجربیات قبل لذا بنظر می رسد باید ستادی تحت عنوان پیگیری منویات رهبری تشکیل شود که اعضای آن ترکیبی باشد از:
مسئولان ارشد نظام، مسئولان تمامی بانک ها، ایده پردازان جوان، کارشناسانی که عمری در این اقتصاد و صنعت تجربه دارند.
اصلی ترین راه موفقیت به ثمر رسیدن شکوفه تولید ملی، توجه بسیار دقیق و جدی به مقوله بسیار مهم کیفیت بالای محصولات تولیدی داخل می باشد چرا که اصلی ترین عدم استقبال ملی از تولید ملی همین موضوع بسیار حیاتی است. بنابراین در این ستاد باید قوانین جدی ولی در عین حال غیر دست و پاگیری تنظیم و تدوین شود که حمایت از تولید کنندگان برتر در اولویت باشد ضمن اینکه نباید درتولید محصولاتی که در حال حاضر فن آوری پیچیده آنها در ایران وجود ندارد تاکید شود مانند تولیدات الکترونیکی منجمله تلوزیون – کامپیوتر – گوشی موبایل، ام آر آی – سی تی اسکن – سنسورها و آی سی ها........و امثالهم. ایران در این زمینه وابستگی جدی به خارج از کشور دارد که در طول و عرض یک سال دست یافتن به آنها بسیار مشکل است و اگر امر محالی نباشد اما تولید انبوه و ملی آنها بازخورد منفی خواهد داشت اما حرکت به سمت آنها می تواند مورد توجه جدی قرار بگیرد و تولید ملی آنها به چند سال تحقیق و تولید آزمایشی منوط شود.
اما در تولید محصولاتی که نیاز به فن آوری خیلی پیچیده ندارند مانند خوراکی ها، مسکن، دارو، پوشاک، خودرو، باید امر بر ارتقای چندین برابری کیفیت شود و از تولیدکنندگانی که تعهد کاری ارائه دهند حمایت جدی و مستمر شود ضمن اینکه ستاد پیگیری منویات رهبری باید دائمی شده و در سالهای بعد موضوع تولید ملی با همان جدید سال 1391پیگیری شود.
حمایت همه جانبه از سازمان استاندارد کشور می تواند پشتوانه بسیار حیاتی از تولید ملی باشد چرا که در این صورت تولیدات در صورتی مجوز ورود به بازار را تحصیل خواهند نمود که این سازمان پس از آزمایش های سختگیرانه، تولید ملی محصول را تایید نماید.
راهکار دیگر اینست که پس از تایید نهایی سازمان استاندارد، و تولید با کیفیت بالا و ملی محصول، ورود کالای مشابه به کشور به شدت محدود شود.
همزمان با ارائه محصولات ایده آل ملی، ارائه وام های بدون کارمزد به خریداران خرد، مانند وام های جهزیه، می تواند خرید محصولات را برای خریداران تسهیل نماید. اگر چه مشابه این ایده در دو سه سال گذشته اجرایی شده است اما عدم استقبال از آن موید همین امر بسیار مهم کیفیت بالای محصولات می باشد.
انشاء الله بستر تولید با کیفیت ملی، زمینه ساز کاهش شدید وابستگی به خارج و حمایت ملی از تولیات داخلی باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر