مهارت در ارتباط با مردم یکی از باارزش ترین توانایی های انسانی است. چنین مهارتی کیفیت زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی شما را تعیین می کند.
اطلاعات و راهکارهایی که در این مقاله ارایه می شود می تواند مهارتهای شما را در ارتباط با مردم افزایش دهد. اما قبل از آن لازم است بدانیم که اطلاعات چگونه در حافظه دراز مدت مان جای می گیرد و ماندگارمی ماند تا با کسب این آگاهی، مهارتهای یاد گرفته شده را هر چه بهتر در حافظه دراز مدت حفظ کنیم.
اطلاعات چگونه ماندگار می شود؟
10 درصد از طریق خواندن
20 درصد از طریق شنیدن
30 درصد از طریق دیدن
50 درصد از طریق دیدن و شنیدن
70 درصد از طریق صحبت کردن
90 درصد از طریق صحبت کردن و عمل کردن
پس با توجه به این آمار و ارقام، لازم است تا در جهت ماندگار شدن اطلاعاتی که در زیر می آید و استفاده بهینه از آن در زندگی روزمره، هم در مورد آنها صحبت کنیم و هم مهارت مورد نظر را انجام دهیم.
درک درست سرشت انسانی:
اولین مرحله برای افزایش مهارت در برقراری یک ارتباط خوب و موفق با مردم، فهمیدن آنها و درک درست از سرشت انسانی است. وقتی شما یک درک مناسب از مردم و طبیعت انسانی داشته باشید و بدانید چرا مردم این گونه عمل می کنند و در موقعیت ها و شرایط مختلف عکس العمل های متفاوت دارند، فقط و فقط در چنین صورتی است که می توانید یک ارتباط موفق با مردم برقرار کنید.
مردم چه کسانی هستند:
مردم در وهله اول افرادی هستند که علاقه مند به خودشان هستند نه به شما! به عبارت دیگر، هر شخصی ده هزار بار بیشتر خودش را دوست دارد تا شما را.
همان گونه که شما هم خودتان را بیشتر از هر کس دیگری در دنیا دوست دارید. به یاد داشته باشید که اعمال انسان به وسیله افکار و علاقه مندی هایش هدایت می شود. این ویژگی ها از ابتدا تا انتها همراه انسان ها بوده و خواهد بود. در واقع انسان ها هر کاری را برای رضایت خود انجام می دهند. اگر می خواهید با مردم در ارتباط باشید، باید این واقعیت را در یابید که هر کسی ابتدا علاقه مند به خویشتن است و در پی منافع خود می باشد. فهم این واقعیت به شما قدرت و توانایی می دهد که به توانید با دیگران ارتباط موفق برقرار کنید. پس در واقع این یک کلید برای شماست که دریابید مردم ابتدا علاقمند به خود هستند نه شما!
چگونه بر مردم تاثیر بگذاریم:
اولین مرحله مهم برای اینکه از مردم بخواهید بر طبق خواسته های شما عمل کنند این است که دریابید آنها چه می خواهند. وقتی نیازها و علاقه مندی های آنان را درک کردید، خواهید دانست که چه چیزی موجب و انگیزه حرکت برای آنان خواهد بود و سپس شما می توانید آنها را به همان سمت حرکت دهید. در واقع با گفتن چیزهایی که آنها دوست دارند بشنوند، شما خیلی راحت به آنچه در نظر دارید خواهید رسید.
چهار شیوه موثر در قانع کردن مردم:
1- با دلیل به دیگران بقبولانید که به درخواست شما جواب مثبت دهند:
انسان ها برای انجام هر کاری نیازمند دلیل هستند تا بتوانند به راحتی آن را انجام دهند پس وقتی از کسی می خواهید که کاری را انجام دهد به او دلیل ارایه دهید، که چرا بهتر است این کار به وسیله او انجام پذیرد. توجه داشته باشید دلایلی ارایه دهید که آنها به پسندند و علاقه مندی های آنان را در بر داشته باشد. به آنها بگویید که انجام کاری که شما می خواهید آنها انجام دهند چه منافعی برایشان دارد. اشتباه است اگر در این گونه موقعیت ها به منافع خود اشاره کنید.
2- پرسش هایی با پاسخ آری:
وقتی از مردم می خواهید که به درخواست شما جواب مثبت بدهند، ابتدا ذهنیت آنها را به این سمت سوق دهید. به این صورت که در آغاز چند سوال مطرح کنید که پاسخ آنها مثبت باشد.
مثلا چنین سوالاتی:
شما می خواهید که خانواده تان شاد باشد، این طور نیست؟ وقتی شما ذهن مردم را به سمت چنین پرسش هایی که پاسخ آن مثبت است هدایت می کنید، احتمال اینکه به درخواست شما هم پاسخ مثبت داده شود بیشتر خواهد شد. در حالی که چنین پرسش هایی مطرح می کنید سرخود را هم به نشانه تایید تکان دهید.
3- مردم را بین دو انتخاب مثبت قرار دهید:
به گونه ای رفتار کنید که مردم در انتخاب بین دو گزینه مثبت و پاسخ آری باشند نه اینکه بین آری و نه.
4- انتظار پاسخ مثبت داشته باشید:
وقتی از مردم انتظار دارید که به درخواست شما پاسخ مثبت بدهند، این مساله نشانه اعتماد به نفس شماست. مهمتر اینکه نشان می دهد که شما آنها را تحت تاثیر خود قرار داده اید و انتظار شنیدن پاسخ مثبت دارید. تقریبا همه مردم در ابتدا در برخورد با مسایل بی تفاوت هستند ولی می توان آنان را هدایت کرد. وقتی شما از دیگران انتظار شنیدن پاسخ مثبت دارید ممکن است خیلی از آنها در درخواست شما حالت شک و تردید نداشته باشند. در واقع این مساله این اصل روانشناسی است. شما می توانید در یک لحظه نه نفر از ده نفر از را مثل خود کنید ! شما می توانید با یک جادوی مشابه این نه نفر را در یک ثانیه به انسان هایی همکار و دوست تبدیل کنید.
چگونه؟ روح هر ارتباطی در همان چند ثانیه اول نهاده می شود و در همان زمان است که انسان می تواند از پاسخ و رفتار مهربانانه دیگران استفاده کند. پس در اولین ثانیه، وقتی چشم شما به چشم دیگری می افتد، قبل از گفتن هر کلمه ای یک لبخند به آنان تحویل دهید. آنگاه چه خواهد شد؟ آنها با مهربانی پاسخ شما را خواهند داد و لبخند شما را با زیبایی جواب می دهند. یکی از عوامل منفی در روابط انسانی این است که مردم تشخیص نمی دهند آنچه را که دریافت می کنند همان چیزی است که ایجاد نموده اند. اگر به روی مردم نور بتابانید، آنها هم بازتاب نور شما را به شما برخواهند گرداند.
به قول دکتر شریعتی " تو به من می گویی که من به تو چه بگویم." پس لبخند را در ابتدای هر مکالمه ای فراموش نکنید. تنها کلمه ای که ابتدای هر مکالمه ای لازم است به خود بگویید را تمرین کنید: "سیب"
این لبخند خیلی موثر خواهد بود.
منابع:
نریمانی، محمد و رجبی، سوران (1385). روش های آموزش مهارت های اجتماعی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان.
رجبی، سوران و آسایش، شیدا (1385). آموزش مهارت های ارتباطی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان. زیر چاپ.
کلاینک، کریس. ال (1991) . کنار آمدن با چالش های زندگی. ترجمه محمد نریمانی و اسماعیل ولی زاده حقی (1383). مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
منبع: بهداشت روان، شماره 27