ماهان شبکه ایرانیان

آیا داشتن شغلی پردرآمد باعث می‌شود شادتر زندگی کنیم؟

بدون شک همه‌ی شما افرادی را در بین آشنایان و اطرافیانتان می‌شناسید که از رضایت شغلی چندانی بهره‌مند نیستند، حتی ممکن است یکی از این افراد خود شما باشید

بدون شک همه‌ی شما افرادی را در بین آشنایان و اطرافیانتان می‌شناسید که از رضایت شغلی چندانی بهره‌مند نیستند، حتی ممکن است یکی از این افراد خود شما باشید.درگذشته محققین بر این باور بودند که افراد با درآمد بهتر،شادترند و از رضایت شغلی بیشتری برخوردارند اما متأسفانه نتیجه‌ی این مطالعات بر پایه‌ی بررسی‌های کوتاه‌مدت به‌دست‌آمده است.با بنیتا همراه باشید تا عوامل مؤثر در رضایت از شغل و زندگانی را از زبان متخصصان به شما معرفی کنیم:

 

تناقض رضایتمندی-درآمد

ریچارد استرلین متخصص مسائل اقتصادی و بنیان‌گذار مطالعات در مورد رضایتمندی افراد،در مقاله‌ای با عنوان «تجدیدنظر در تناقض رضایتمندی-درآمد» بیان می‌کند که تعریف تناقض رضایتمندی-درآمد بدین گونه است که در تمام کشورهای دنیا در یک بازه‌ی زمانی مشخص میزان رضایتمندی افراد با افزایش درآمدشان بیش‌تر می‌شود اما پس از مدتی با وجود افزایش درآمد،سطح خشنودی آن‌ها از زندگی و رضایت شغلی‌شان در حد معینی ثابت می‌ماند.

استرلین بر این باور است که سنجش خشنودی و رضایت افراد برحسب افزایش تمکن مالی آن‌ها که تا به اینجا در تحقیقات صورت گرفته رویه‌ای نادرست است و عواملی مانند سلامت افراد و کیفیت زندگی خانوادگی نیز باید در این مطالعات مدنظر قرار گیرند.

 

عواملی که ما را به یک زندگی مطلوب و رضایت شغلی کامل می‌رسانند

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که خوشبختی را با پول نمی‌شود خرید،البته نمی‌شود احتیاج به آن را نیز انکار کرد.همه‌ی ما نیازهای روزمره‌ای داریم که با پول خریداری می‌شوند.اما تنها عامل خوشبختی و رضایت شغلی درآمد زیاد نیست و عوامل دیگری هم در آن دخیل‌اند.

دکتر رابرت اچ.فرانک متخصص مسائل اقتصادی در مقاله‌ای با عنوان «ارزش غیرقابل وصف پیدا کردن شغلی که دوستش داریم.» در نیویورک‌تایمز تأکید می‌کند که شرایط کاری مجذوب‌کننده،استقلال بیش‌تر در محل کار،امکان یادگیری مهارت‌های جدید و ایمنی محل کار عوامل مهمی هستند که در رضایت شغلی افراد مؤثرند. مهم‌تر از همه، هدف‌ها و ارزش‌های هر مجموعه و مؤسسه‌ای در رضایت شغلی کارکنان آن نقش کلیدی دارد.

برای مثال،طی یک بررسی آماری دکتر فرانک از دانشجویانش در مورد طرح پیامی تبلیغاتی برای دو مؤسسه‌ی متفاوت با حقوق یکسان از آن‌ها سؤال کرد که حاضرند در یک کمپین اجتماعی مبارزه با استعمال دخانیات مشغول به کار شوند یا در یک شرکت تولید تنباکو و دخانیات؟همان‌گونه که انتظار می‌رود 90 درصد دانشجویان مایل به کار در کمپین بودند چرا که هدف ارزشمندتری در آن دنبال می‌شد.

با همه‌ی این‌ها نمی‌توان انکار کرد که مهم‌ترین عامل در داشتن رضایت شغلی اشتغال به کاری است که به آن علاقه‌مندیم.روانشناسان یکی از رضایت‌بخش‌ترین تجربه‌های احساسی انسان را «در جریان بودن» می‌دانند.انسان زمانی این حس را تجربه می‌کند که درحال انجام فعالیت موردعلاقه‌اش گذر زمان را به‌طورکلی فراموش می‌کند،کاملاً در جریان زندگی غرق می‌شود و به‌گونه‌ای مشغول خلاقیت و آفرینش افکار و ایده‌های جدید می‌شود که متوجه آنچه در اطرافش می‌گذرد نمی‌شود. افراد بسیاری با انگیزه‌ی رسیدن به چنین حالتی شغل مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کنند.

 

درآمد به هر میزان که باشد،شغلی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید

با صرف‌نظر از درآمد، همه‌ی ما با علم به اینکه روزانه ساعت‌های زیادی را در محل کار خود می‌گذرانیم علاقه‌مندیم همواره این «در جریان بودن» را در شغل خود تجربه کنیم. بدون شک همه‌ی ما به درآمد حاصل از کارمان نیازمندیم اما همان‌گونه که دکتر فرانک اظهار می‌کند، بر اساس مطالعات جامعه شناسان اگر درآمد مشاغل در حد کافی برای رفع نیازهای اساسی شاغلین باشد، آن‌ها می‌توانند به حد بالایی از رضایت شغلی و خوشنودی از شرایط زندگی‌شان برسند حتی اگر درآمد زیادی نداشته باشند.

بنابراین منطقی است به دنبال شغلی باشیم که حقیقتاً به آن علاقه‌مندیم حتی اگر درآمد چندانی در پی نداشته باشد. اگر چنین شغلی دارید در انتخاب درستتان تردید نکنید و اگر این شغل را پیدا نکرده‌اید مطمئن باشید هنوز برای یافتن شغل رؤیایی‌تان دیر نشده است.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان