میوه ضدسرطان

انار، میوه ضدسرطان، ضد بیماری‌های قلبی و ضددردهای روماتیسمی انار میوه‌ای ‌ایرانی است که از۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است

میوه ضدسرطان
انار، میوه ضدسرطان، ضد بیماری‌های قلبی و ضددردهای روماتیسمی
انار میوه‌ای ‌ایرانی است که از4000 سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در قرآن 3 بار به نام آن اشاره شده است. 800 سال پیش از میلاد به چین برده شده، مصریان باستان همراه با انار دفن می‌شدند و بابلی‌ها اعتقاد داشتند خوردن دانه‌های انار قبل از پیکار آنها را شکست‌ناپذیر می‌کند.‌ این میوه شگفت‌انگیز با ظرافت فوق‌العاده خود توجه بسیاری از متفکران و دوستداران ادبیات را به خود مشغول داشته و استفاده نمادین از این میوه در متون فارسی و در آثار بزرگان ‌ایران و جهان به مناسبت‌های مختلف وجود دارد.
انار میوه‌ای شش گوش و کروی به قطر 7 تا 12 سانتی‌متر با پوست قرمز و یا زرد چرمی ‌و دانه‌های فراوان است. یونانیان باستان از پوست آن به عنوان نوعی چرم استفاده می‌کردند. انار بومی ‌ایران و هند است و مصرف آن از ‌ایران به هند و از آنجا به آفریقای شمالی و چین و سپس به اروپا و آمریکا گسترش یافته است. واژه انگلیسی انار(pomergranate) از زبان یونانی گرفته شده و به معنی «سیب پرهسته» است.
مرغوب‌ترین انار جهان در کاشان، ساوه و یزد‌ ایران کشت می‌شود. طعم انار بسته به نوع و درجه رسیده بودن آن از شیرین و ملس تا ترش متغیر است و آب انار به عنوان یک رنگ طبیعی به‌کار گرفته می‌شود. انار به‌صورت میوه تازه، آب انار، کنسانتره انار و رب انار عرضه و مصرف می‌شود.

خواص درمانی انار
 

تحقیقات مختلفی بر آثار انار بر سلامت و بیماری در جهان انجام شده که فواید دارویی انار را تایید می‌کند.به تازگی پزشکان عصاره‌هایی از قسمت‌های مختلف درخت انارتهیه کردند و با انجام آزمایشات کوشیدند ماده موثر آن را که فشارخون را پایین می‌آورد جدا کنند. ‌این میوه دارای حداکثر توان پایین آورندگی فشارخون در بدن و ضد اسپاسم است. محققان آمریکایی و اروپایی گفته‌اند انار جدا از کاهش ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و کاهش فشارخون، بر دردهای روماتیسمی‌ هم موثر است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که انار مانع از بین رفتن غضروف مفاصل، کاهش میزان کلسترول خون شده و موجب پیشگیری از کمبود اکسیژن مغز می‌شود.
اسید الاژیک موجود در انار از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و رشد تومورهای سرطانی را کند می‌سازد.‌ این میوه برای سلامتی قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریان‌ها و سکته‌ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزایمر و پیشگیری از سرطا‌ن‌ها به‌ویژه سرطان پروستات مفید است. انار احتمال تشکیل پلاک عروق را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. آب انار خاصیت میکروب‌کشی و ضدعفونی‌کنندگی دارد.
یک انار معمولی 40 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. همچنین انار منبع خوبی از اسیدفولیک، پتاسیم و آهن می‌باشد. کاهش فشار سیستولیک خون و کلسترول بد نیز از دیگر خواص اناراست. آنتی‌اکسیدان‌های موجود شامل آنتی‌اکسیدان‌های قوی پلی فنولیک، تانن و آنتوسیانین هستند.

میوه ضدسرطان

انار در طب سنتی
 

انار خون‌ساز و تصفیه کننده خون است. عطش را برطرف کرده و خنک کننده است. برای درمان اسهال، آرتریت، زردی و بواسیر مفید است. اشتهاآور است. در درمان کم‌خونی و افزایش انرژی بدن موثر و مفید است. تقویت کننده کبد و کلیه‌ها است. دم کرده پوست انار گلودرد را تسکین می‌دهد. انار برای التهاب معده مفید است. قابض است به‌ویژه پوست ریشه درخت و پوست میوه آن. انار ادرارآور است.

چه اناری بخریم؟
 

هنگام خرید انارها را بلند کنید و وزنشان را احساس کنید. هرقدر میوه انار سنگین‌تر باشد بهتر است.
پوست انار باید نازک، سفت، براق و فاقد ترک خوردگی باشد.
نگهداری انار
انار تازه در دمای اتاق (در محل تاریک و خنک) تا یک هفته قابل نگهداری است. انار قاچ خورده درون یخچال تا 2 هفته قابل نگهداری است. دانه‌های انار را می‌توان درون یک ظرف دردار تا 6 ماه درون فریزر نگهداری کرد.
برای دانه کردن انار اول تاج انتهایی انار را جدا کنید سپس به آرامی ‌پوست انار را چند برش قطری بدهید. انار را درون یک کاسه آب به مدت 5 دقیقه بخیسانید سپس آن را زیر آب نگه داشته و دانه‌ها را از پوست و پرده‌های سفید رنگ جدا کنید. دانه‌ها به ته ظرف رفته و پوست و پرده‌ها روی آب شناور خواهند شد. پوست و پرده‌ها را از روی سطح آب بردارید. دانه‌ها را درون صافی و یا آبکش ریخته و آب آنها را بگیرید. سپس با یک دستمال تمیز آنها را خشک کنید.
به غیر از آب انار رب انار نیز به عنوان یکی از مواد اولیه در تهیه برخی از غذا‌های‌ایرانی مثل فسنجان استفاده می‌شود. شاید جالب باشد که بتوانید رب انار را خودتان و در خانه تهیه کنید.
رب انار
انارهایی که دانه‌های قرمز روشن داشته باشند رب خوش رنگ‌تری دارند. ابتدا باید قسمت‌های زاید و گندیده و آثار کرم‌خوردگی انارها بریده و جدا شود، سپس قسمت‌های مانده کاملا شسته شود تا حتی‌الامکان از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل محصول پیشگیری گردد. برای آب‌گیری بهتر است ابتدا دانه‌ها از پوست و پرده‌های داخلی جدا شوند در صورتی که ‌این امکان وجود نداشته باشد می‌توان انارها را با پوست فشرد به شرطی که از وارد کردن ضربه و یا فشار بیش از حد به آنها جلوگیری شود. ظروف مورد استفاده برای آب‌گیری و نگهداری آب انار نباید از جنس آهن باشند. ظرف‌های پلاستیکی برای ‌این کار مناسب هستند. برای تولید رب انار خوب باید ذرات معلق آب انار را از آن جدا کرد. برای‌این باید پس از تهیه آب انار آن را به مدت دو ساعت در حالت سکون قرار داد تا ذرات معلق در آن به آرامی ‌ته‌نشین شوند به طوری که یک لایه آب انار زلال در بالا و یک لایه حاوی ذرات ته نشین شده در زیر تشکیل شود. برای ‌اینکه رب انار کدر نباشد باید از لایه زلال استفاده شود. برای جداسازی‌این دو لایه بهتر است ظرفی که آب انار به حالت ساکن در آن قرار می‌گیرد در حد امکان بلند و باریک باشد. برای حفظ رنگ قرمز لازم است تبدیل آب انار به رب در مدت زمان هر چه کوتاهتری انجام شود، زمان 5 دقیقه برای‌ این کار مناسب است و باید زمان حرارت‌دهی تنظیم شود. آب انار تولید شده باید هر چه سریع‌تر سرد شود. ظروف بسته‌بندی باید کاملا پر شود و در آن محکم بسته شود زیرا اکسیژن باعث تخریب رنگ آب انار می‌شود. رنگدانه‌های قرمز رب انار در دمای 25 درجه و در مقابل نور بعد از چند ماه از بین می‌رود ولی در دمای 5 درجه به مدت طولانی‌تری می‌ماند.
ارزش غذایی یک انار متوسط (107 گرم)
کالری 80 کالری
چربی 5/0 گرم
آب 85 گرم
کلسترول 0
کربوهیدرات 15 گرم
پروتئین 1 گرم
سدیم 4 میلی‌گرم
پتاسیم 260 میلی‌گرم
فیبر 1 گرم
ویتامین C 4 میلی‌گرم
آهن 5/0 میلی‌گرم
ویتامین‌های B 3/0 میلی‌گرم
کلسیم 7 میلی‌گرم
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان