ماهان شبکه ایرانیان

خداحافظی با چربی اضافه

بافت چربی مانند سایر بافت‌های بدن، زنده است و می‌تواند رشد کند، رشدش متوقف شود یا از بین برود

خداحافظی با چربی اضافه
بافت چربی مانند سایر بافت‌های بدن، زنده است و می‌تواند رشد کند، رشدش متوقف شود یا از بین برود. به طور معمول دو نوع بافت چربی وجود دارد که بافت چربی سفید و قهوه‌ای نامیده می‌شوند. بافت چربی سفید از سلول‌های چربی سفید تشکیل شده است. ‌این سلول‌ها می‌توانند بزرگ و یا کوچک شوند. ‌این بافت بیشتر برای ذخیره سازی انرژی بی‌استفاده در بدن به کار می‌رود. چربی سفید محل ذخیره‌ تری‌گلیسریدهاست. در صورت نیاز بدن به انرژی نور اپی‌نفرین مترشحه از انتهای اعصاب موجود در بافت چربی باعث فعال سازی آنزیم لیپاز درون سلولی و تجزیه چربی می‌شود. اسید چرب و گلیسرول حاصل از تجزیه چربی توسط خون به بافت‌هایی که به آن نیاز دارند منتقل می‌شوند. علاوه بر‌این چربی به عنوان ضربه‌گیر در اطراف ارگان‌های مختلف و عایق در مقابل سرما نیز عمل می‌کند.
چربی سفید
چربی سفید در بدن به‌طور یکنواخت ذخیره نمی‌شود. معمول‌ترین محل ذخیره آن ناحیه شکم، اطراف لگن و اطراف ارگان‌های داخلی است .همین بافت است که با حجیم شدن سلول‌هایش باعث چاقی بدن ‌به‌خصوص در قسمت‌هایی می‌شود که مقدار بیشتری از‌ این بافت در آن متمرکز شده است. دانشمندان معتقدند که سلول‌های چربی در کودکی به وجود می‌آیند و پس از بزرگسالی تنها به حجم آنها اضافه می‌شود. به همین دلیل تغذیه بیش از حد در دوران نوزادی در هفته‌های اول پس از تولد به تشکیل تعداد زیادی سلول چربی منجر خواهد شد که نتیجه آن مستعد ساختن فرد برای چاق شدن در بزرگسالی است.
در حالت طبیعی بافت چربی برای حفظ سلامت بدن عمل می‌کند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که میزان ‌این بافت از مقدار طبیعی آن بیشتر شود و ‌این بافت به جای کمک‌رسانی به سلامت به عاملی در جهت به کارگیری ظرفیت کاری اندام‌های دیگر برای تغذیه و حفظ خود تبدیل شود. از جمله اختلالاتی که میزان غیر طبیعی‌این بافت‌ایجاد می‌کند ترشح مقادیر اضافی هورمون استروژن است. افزایش ترشح ‌این هورمون سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های مربوط به زنان می‌شود. افزایش وزن ناشی از افزایش غیر طبیعی‌این بافت باعث استثمار قلب برای خون‌رسانی بیشتر برای تامین نیاز‌های آن و در نتیجه افزایش کار قلب می‌شود. چربی‌های موجود در قسمت شکم فعالیت بیشتری نسبت به چربی‌های سایر نقاط بدن دارند و اسید چرب بیشتری تولید می‌کنند که به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان‌های خاصی منجر می‌شود. چربی‌های شکمی ‌همچنین عملکرد کبد را نیز به خطر می‌اندازند.

خداحافظی با چربی اضافه

علل افزایش چربی
هر عاملی که باعث افزایش انرژی دریافتی بدن باشد می‌تواند به عنوان عامل خطر نقش ‌ایفا کند. مصرف بیش از نیاز مواد غذایی از هر گروهی که باشند و عدم استفاده مناسب انرژی دریافتی به هر دلیل، اصلی‌ترین عوامل افزایش بافت چربی هستند.
همواره تاکید متخصصان بر آگاهی دادن به افراد درباره توجه به حفظ تعادل انرژی بوده است. به زبان ساده شما باید بتوانید انرژی آنچه را که می‌خورید با فعالیت مناسب مصرف کنید یا به عبارتی بسوزانید. از سوی دیگر تاکید متخصصان بر‌این است که از میان بردن چربی اضافی تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که کل بدن یا انرژی کمتری دریافت کند که‌ اینکار با محدود کردن مصرف مواد غذایی حاصل می‌شود و یا‌ اینکه میزان سوزاندن انرژی افزایش یابد که‌اینکار را باید از طریق افزایش میزان فعالیت انجام داد. برخلاف اعتقاد عموم هیچ راه حل دیگری برای از بین بردن چربی اضافی وجود ندارد.
برای مقابله با تجمع چربی در بدن که به هر حال در محل‌های از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد باید مطابق اصل غیرقابل تغییر پیشگیری بهتر از درمان است عمل کنیم. یعنی خیلی راحت‌تر است که از اول نگذاریم چربی اضافی در بدن جمع شود. به همین دلیل است که‌ این روزها در سراسر دنیا چاقی کودکان ‌این همه مورد توجه و تاکید است. در مراحل بعدی باز بهتر است که از افزایش همین چربی اضافی به وجود آمده جلوگیری کنیم. روش وزن کردن روزانه هنگام صبح به صورت ناشتا و ترجیحا پس از دوش گرفتن یکی از راه‌های خوب برای کنترل ‌این مشکل است. ‌این کار به شما امکان می‌دهد که در صورت افزایش مقادیر کم وزن بتوانید مثلا با حذف یک وعده غذا یا وارد کردن بیست دقیقه پیاده‌روی به برنامه روزانه آن را جبران کنید. معمولا در بزرگسالی تعداد سلول‌های چربی اضافه نمی‌شود بلکه حجم سلول‌های موجود افزایش پیدا می‌کند. برای همین هم هست که شما می‌توانید با برنامه کاهش وزن، وزن خود را کم کنید. در چنین شرایطی سلول‌ها دوباره کوچک می‌شوند. تنها در صورت گرسنگی‌های طولانی مدت است که پس از کاهش حجم ‌این سلول‌ها، در صورتی که هنوز بدن به انرژی نیاز داشته باشد ممکن است ‌این سلول‌ها کلا از بین بروند. البته چنین کاهش وزنی حتما سایر فعالیت‌های بدن را هم مختل می‌کند.
خلاصه اینکه...
• تجمع بافت چربی بیش از نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های طبیعی، باعث افزایش وزن و در صورت بی‌توجهی و عدم کنترل، چاقی می‌شود.
• برای از بین بردن چربی اضافی در ناحیه شکم یا قسمت‌های میانی باید به کاهش وزن کل بدن اقدام کرد. هیچ برنامه‌ای در دنیا پیشنهاد نشده است که به صورت موضعی چربی اضافی را از بین ببرد.
• برای مبارزه با اضافه وزن و چاقی باید در شیوه زندگی خود تغییراتی مثبت ‌ایجاد کنیم. در غیر ‌این صورت رژیم‌های لاغری متفاوت و مقطعی و یا انجام ورزش‌های مختلف به صورت دوره‌ای و مقطعی هیچ اثری در موفقیت ما برای تامین تناسب اندام ندارد و هر بار که از امتحان یکی از‌ این روش‌ها شکست بخوریم علاوه بر ناامیدی، انگیزه خود را برای ادامه مبارزه با‌ این معضل زندگی شهر نشینی از دست می‌دهیم.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان