ایوز سنت لارنت/ تاثیرگذاران دنیای مد

افراد بزرگ زیادی بر روی صنعت مد تاثیر گذاشته‌اند. طراحان از جمله افراد مهم این صنعت هستند. امروز به معرفی ایوز سنت لارنت که با نام YSL نیز شناخته می‌شود می‌پردازیم.

ایوز سنت لارنت/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی ایوز سنت لارنت، صاحب برندی به همین نام (YSL) می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ایور سنت لارنت

ایوز سینت لارنت که ممکن است نام او را به صورت ایو سن لارن نیز شنیده باشید، طراح لباس اروپایی و متولد 1 آگوست 1936 در الجزیره است و از دهه‌ی 1960 تا کنون از تاثیرگذاران بزرگ مد محسوب می‌شود. سینت لارنت در سال 2008 به دلیل ابتلا به تومور مغزی از دنیا رفت.

زندگی شخصی

ایوز هنری دونات متیو سینت لارنت در روز 1 آگوست 1936 در الجزیره متولد شد. پدرش وکیل و ورشکسته‌ی بیمه و مالک چندین سینما بود. سینت لارنت کودکی چندان ساده‌ای نداشت؛ او بارها در مدرسه مورد تمسخر همکلاسی‌هایش قرار می‌گرفت و این مسئله از او کودکی عصبی و بیمار ساخته بود. او از این نا آرامی‌ها به دنیای مد پناه برد. علاقه و استعداد او در طراحی لباس در نوجوانی و با طراحی لباس برای خواهران و مادرش نمایان شد. در سن 17 سالگی، هنگامی که مادرش او را به پاریس برد تا با مایکل دی برنهوف، سردبیر جله وگ فرانسه ملاقات کند، دریچه‌ی جدیدی در زندگی ایوز سینت لارنت باز شد.

زندگی حرفه‌ای

ایوز سنت لارنت

 یک سال بعد، او با طرح‌هایی که می‌کشید دی برنهوف را تحت تاثیر قرار داد و به انجمن صنفی اوت کوتور پیوست؛ جایی که طراحی‌هایش به سرعت مورد توجه قرار گرفت و توانست از دوستانش فرناندو سانچز و هنرجوی آلمانی، کارل لگرفلد پیشی بگیرد. دی برنهوف میان طراحی‌های او و طراحی‌های دیور که صبح همان روز منتشر شده بود تشابهاتی پیدا کرد. از آنجایی‌که دیور طراحی‌هایش را همان صبح منتشر کرده بود، اینکه سینت لارنت آن‌ها را از قبل دیده باشد کاملا غیر ممکن بود. دی برنهوف طرح‌های سینت لارنت را به کریستین دیور که خود غول دنیای مد بود معرفی کرد و او بلافاصله سینت لارنت را استخدام کرد. البته باوجود اینکه استخدام شده بود، سینت لارنت درسال‌ اولی که در خانه‌ی مد دیور مشغول به کار شد، کارهایی ابتدایی از قبیل تزئین استودیو و طراحی اکسسوری را انجام می‌داد. در نهایت طراحی‌هایی از کوتور را به دیور نشان داد که مورد توجه او قرار گرفت. در سال 1957، دیور با مادر سینت لارنت ملاقات کرد و به او گفت سینت لارنت را انتخاب کرده تا او را به یک طراح موفق تبدیل کند. اما مرگ ناگهانی دیور که در آن زمان تنها 52 سال داشت، برای سینت لارنت و مادرش بسیار غافلگیرکننده بود. سینت لارنت بعدها درباره‌ی ملاقات با دیور گفت: «دیور من را شگفت‌زده می‌کرد. من قادر نبودم در برابر او صحبت کنم. او اصول این هنر را به من یاد داد و من هرگز سال‌هایی که در کنار او بودم را فراموش نمی‌کنم.»

در سال 1960، او به زادگاهش، الجزیره رفت و هنگامی‌که به پاریس برگشت متوجه شد هرآنچه از کار با دیور به دست آورده از بین رفته است. این خبر برای طراح جوان بسیار ناراحت‌کننده بود. او به زودی از مشاور قبلی‌اش شکایت کرد و 48 هزار پوند خسارت گرفت. این پول برای سینت لارنت یک فرصت جدید فراهم کرد و با کمک شریکش پیر برگ، توانست خانه‌ی مد خود را افتتاح کند. طی دو دهه‌ی بعد سینت لارنت در دنیای مد به درجات بالایی رسید و مدل‌ها و بازیگران زیادی به طرح‌های او علاقه نشان می‌دادند. در دهه‌ی 1980، سینت لارنت به یک آیکون در دنیای مد تبدیل شد. اما در عین حال با مشکلات زیادی اعم از اعتیاد به الکل و کوکائین دست و پنجه نرم می‌کرد.

ایوز سنت لارن

در اواخر دهه‌ی 1990، سینت لارنت سرعت کار خود را کاهش داد، شریکش نیز خانه‌ی مد آن‌ها را فروخت. در سال 2002، سینت لارنت با چشمانی گریان در نمایش لباس نهایی خود شرکت و بازنشستگی‌اش را اعلام کرد. او در 1 ژوئن 2008 در سن 71 سالگی، به دلیل ابتلا به تومورمغزی از دنیا رفت.

 

Quote

مد از بین می‌رود، اما استایل همیشه باقی می‌ماند.

مد از بین می‌رود، اما استایل همیشه باقی می‌ماند.

ایوز سنت لارنت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان