حکومت مهدوی

برخی ویژگی هایی که در روایات برای حکومت جهانی آن امام غایب به چشم می خورد، چنین است: ۱-ساده زیستی کارگزاران حکومت در روایتی، امام صادق (علیه السلام)، تصویری جامع از شیوه زندگی حاکمان در عصر حکومت اهل بیت (علیه السلام) ارائه می دهد: «سالی در حج هنگام طواف، خدمت امام جعفر صادق(علیه السلام) بودم

حکومت مهدوی
برخی ویژگی هایی که در روایات برای حکومت جهانی آن امام غایب به چشم می خورد، چنین است:

1-ساده زیستی کارگزاران حکومت

در روایتی، امام صادق (علیه السلام)، تصویری جامع از شیوه زندگی حاکمان در عصر حکومت اهل بیت (علیه السلام) ارائه می دهد: «سالی در حج هنگام طواف، خدمت امام جعفر صادق(علیه السلام) بودم. در هنگام طواف، امام نگاهی به من کرد و فرمود: چرا این گونه اندوهگینی و چهره ات تغییر کرده است؟ گفتم: فدایت شوم، بنی عباس و حکومتشان را می بینم و این مال و این تسلط و این قدرت و جبروت را، اگر همه در دست شما بود، ما هم با شما در آن سهیم بودیم. امام فرمود: ای مفضل، بدان اگر حکومت در دست ما بود، جز سیاست شب(عبادت، اقامه حدود و حقوق الهی و حراست مردم) و سیاحت روز(سیر کردن و رسیدگی به مشکلات مردم و جهاد و رفع ظلم و...) و خوردن خوراک های خشن و نامطبوع و پوشیدن جامه های درشت، یعنی همان روش امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام)، چیزی در کار نبود که اگر (در کار حکومت دینی)، جز این عمل شود، پاداش آن، دوزخ خواهد بود.
امام جعفر صادق(علیه السلام)، خود در زمان امامتش، بنا بر بعضی روایات، از لباس های لطیف نیز استفاده می کرد. به همین سبب، مورد طعن و انتقاد بعضی از مقدس مآب ها واقع می شد. ایشان در اینجا می فرماید اگر ما به حکومت برسیم، سهمی جز خوردن خوراک های ناگوار و پوشیدن جامه های تن آزار نداریم که این بیانگر اهمیت ویژه زمامداری و حکومت بر مسلمانان و وظیفه مهم کارگزاران حکومت اسلامی است. نشان می دهد که پذیرفتن مسئولیت حکومت مردم، تعهد مضاعفی را بر عهده پذیرنده این مسئولیت می آورد؛ یعنی او را ناچار می سازد که زندگانی خویش را با ضعیف ترین طبقه های اجتماع هماهنگ سازد تا درد آنها را با تمام وجود احساس کند و همت خویش را در بهبود بخشیدن زندگی آنان به کار گیرد.

2-قاطعیت با کارگزاران و مهربانی با زیردستان

یکی از ویژگی های حکومت جهانی امام مهدی (عجل الله التعالی فرجه الشریف) که در روایات بدان اشاره شده، سخت گیری و قاطعیت نسبت به کارگزاران حکومت و مجریان امور و برخورد شدید با متخلفان است؛ چنان که در روایتی چنین آمده است: «مهدی (علیه السلام)، بخشنده است. او درباره کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت گیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار مهربان.» شدت و قاطعیت در مقابل کارگزاران حکومت و رأفت نسبت به ناتوانان و زیردستان، از ویژگی های مهمی هستند که حاکم اسلام می بایست بدان ها آراسته باشد.

3-تأمین رفاه اقتصادی مردم

در زمان حکومت امام مهدی(علیه السلام)، رفاه اقتصادی و آسایش معیشتی بر همه بخش ها و زوایای زندگی بشر پرتو می افکند و انسان ها آسوده خاطر از مشکلات روزمره تأمین معاش می توانند به سازندگی معنوی خود بپردازند. در این زمینه، روایت های بسیاری نقل شده است که در اینجا به بیان روایتی از امام علی (علیه السلام)بسنده می کنیم: «... بدانید که اگر شما از قیامگر مشرق(امام مهدی(علیه السلام)) پیروی کنید، شما را به آیین پیامبر در آورد... تا از رنج طلب و ظلم (در راه دست یابی به امور زندگی) آسوده شوید و بار سنگین (زندگی) را از شانه هاتان بر زمین نهید...».
سیاست در این روایت، پیروی از امام عادل و در آمدن به آیین پیامبر مقدمه ای برای رسیدن به وضع مطلوب اقتصادی، آسودگی از رنج طلب و رهایی از بار سنگین زندگی بیان شده است. نکته ظریفی که از این موضوع به دست می آید، این است که تأمین رفاه اقتصادی و سامان بخشیدن به وضعیت معیشتی مردم یک جامعه، نه تنها با اهداف الهی و ارزش های معنوی آن جامعه منافات ندارد، بلکه تحقق این اهداف، زمینه و بستر مناسبی برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی و تأمین رفاه و آسایش عمومی مردم جامعه است.

4-گسترش عدالت و مساوات

یکی از مهم ترین ویژگی های حکومت مهدی، گسترش عدالت در همه شئون زندگی بشر است. مطابق حدیث مشهور که به حد تواتر از شیعه و اهل سنت نقل شده است، آن حضرت «... زمین را از عدل و داد لبریز می کند، پس از آنکه از ستم و بیداد لبریز شده باشد.» عدالت مهدی چنان فرا گیر و گسترده است که حتی به درون خانه ها نیز نفوذ می کند و روابط خصوصی افراد خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد؛ کاری که از عهده هیچ نظام حقوقی بر نمی آید.
منبع: اشارات، شماره 123
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر