ابراز امیدواری برای ادامه سنت نقالی

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۲۶-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: آنچه فردوسی گرد آورده و به ما انتقال داده مجموعه‌ای از فرهنگ ایرانی، خرد، بینش و رفتار ایرانیان است که در مجموعه عظیم و فاخر شاهنامه وجود دارد.

تاریخ خبر :1394/03/26-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: آنچه فردوسی گرد آورده و به ما انتقال داده مجموعه‌ای از فرهنگ ایرانی، خرد، بینش و رفتار ایرانیان است که در مجموعه عظیم و فاخر شاهنامه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه قزوین، محمدعلی حضرتی در سومین نشست شاهنامه‌خوانی که با حضور اهل فرهنگ و ادب و دوستداران شاهنامه و فردوسی در بنای تاریخی عالی قاپو برگزار شد، اظهار کرد: فردوسی در مجموعه عظیم و شکوهمند شاهنامه تنها به گردآوری و انتقال داستان‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانیان یا تاریخ ایران بسنده نکرده است.

او با اشاره به پیوند عظیم هنر شاهنامه‌خوانی با روح و جان ایرانیان خاطرنشان کرد: بی گمان هنر نقل شاهنامه با روح و جان ایرانیان پیوند داشته و گویندگان و نقالان بسیاری چون تاج‌الدین قزوینی در خاک قزوین زیسته‌اند که پیش از گردآوری شاهنامه فردوسی به دربار سلطان محمود راه یافته و داستان‌های شاهنامه را بیان کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین علاقه بسیاری از جوانان به نقل شاهنامه در سال‌های اخیر را ارج نهاد و ادامه داد: طی سال‌های اخیر بسیاری از جوانان و کودکان به نقل شاهنامه روی آورده و در روزگاری که تصور می‌شود چراغ نقالی رو به افول نهاده، نسل جدیدی از جوانان و کودکان با فن شاهنامه خوانی و آموزه‌های این هنر ارزشمند ملی پرورش می‌یابند.

او اضافه کرد: این جوانان در صورت ادامه دادن این مسیر به دریافت‌های جدیدی خواهند رسید که مورد نیاز مردم بوده و می‌توانند جای خالی بزرگان شاهنامه خوانی این سرزمین را پر کنند.

حضرتی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که این حرفه و فن ارجمند همچنان در بین جامعه ایرانی تداوم یافته و شاهد ظهور و حضور شاهنامه خوانان تازه نفسی در این عرصه باشیم.

ابراز امیدواری برای ادامه سنت نقالی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر