ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ جاده خطرناک دنیا

امروزه جاده‌ها با وضع قوانین ایمنی و همچنین رعایت و هوشیاری رانندگان، خیلی ایمن‌تر شده‌اند؛ اما گاها با رانندگی در حال مستی، وضعیت بد آب و هوایی و خطاهای انسانی، خطراتی در جاده‌ها به وجود می‌آید و بعضی اوقات شرایط جاده‌ها عامل اصلی تصادف‌ها می‌شود.

امروزه جاده‌ها با وضع قوانین ایمنی و همچنین رعایت و هوشیاری رانندگان، خیلی ایمن‌تر شده‌اند؛ اما گاها با رانندگی در حال مستی، وضعیت بد آب و هوایی و خطاهای انسانی، خطراتی در جاده‌ها به وجود می‌آید و بعضی اوقات شرایط جاده‌ها عامل اصلی تصادف‌ها می‌شود.

لیست زیر 10 خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا را نشان می‌دهد. بعضی از آن‌ها نه‌تنها خطرناک هستند، بلکه رانندگی در آن‌ها مثل راه رفتن روی لبه‌ی تیغ، بین مرگ و زندگی است. قبل از اینکه تصمیم بگیرید در این جاده‌ها رانندگی کنید باید دوباره فکر کنید، چون‌که این جاده‌ها شجاعت حرفه‌ای‌ترین راننده‌ها را آزمایش می‌کنند. پس قبل از اینکه عازم سفر به این 10 جاده‌ی خطرناک دنیا شوید، با رانندگانی که قبلاً این مسیرها را رفته‌اند صحبت کنید تا راهکارهای درست راندن در این جاده‌ها را به شما بگویند. با بنیتا همراه باشید.

 

10- جاده‌ی چمنزار جن و پری در پاکستان

جاده ی جن و پریجاده‌ی چمنزار پری در پاکستان در دامنه‌ی نهمین کوه بلند جهان، نانگا پاربات (Nanga Parbat) در ارتفاع 780 متری قرار دارد. همچنین این جاده، مسیری زیبا برای عکاسان و کوه‌نوردان است، با مناظر زیبایی که در آن است. مسیر منتهی به چمنزار جن و پری، مسیری سخت برای رانندگی برای هرکسی است.

این جاده فوق‌العاده باریک و خطرناک است. این جاده حدود 10 کیلومتر طول دارد که خطرناک‌ترین قسمت این جاده به طول حدود 9 کیلومتر، بسیار باریک، خاکی و ناهموار است. هیچ مانعی وجود ندارد که از سقوط وسیله‌های نقلیه به داخل دره جلوگیری کنند. همچنین جاده به‌اندازه‌ی کافی بزرگ نیست که ماشین‌هایی بزرگ‌تر از جیپ بتوانند در آن حرکت کنند. منظره‌ی نانگا پاربات از روی جاده بسیار آرام است، اما خود جاده برعکس است.

 

9- بزرگراه هالسما (Halsema) در فیلیپین

جاده هالسمابزرگراه هالسما، از لحاظ ارتفاع، بلندترین جاده در فیلیپین است. این جاده با مسیری کمی هموار شروع می‌شود، اما به زودی به ناهمواری می‌رسد. سقوط صخره‌ها و همین‌طور رانش زمین از اتفاقات معمول این جاده است و در فصول بارانی بدتر هم می‌شود. خوشبختانه تدابیر ایمنی در این جاده در نظر گرفته شده است، اما کار زیادی هنوز می‌طلبد. این جاده‌ی ناهموار شیب‌های بسیار تندی هم دارد.

 

8- بزرگراه سیچوان به تبت در چین

جاده سیچوانبزرگراه بین تبت و سیچوان، یک جاده‌ی پله‌ای بین چنگدو (Chengdu) و تبت به طول 2400 کیلومتر است. این جاده بسیار طولانی است و در راه خود 14 کوه بلند و چندین رودخانه‌ی مشهور مثل، رود جینشا (Jinsha)، لنتسنگ (Lantsang) و رودخانه‌ی دادو (Dadu) را می‌بیند. بخاطر طول زیاد مسیر و تغییر ارتفاع، از مسیر لذت خواهی برد؛ اما در کنار این، جاده به خاطر لغزش صخره‌ها و سقوط بهمن خطرناک خواهد بود.

 

7- جاده‌ی سیبری در یاکوتسک (Yakutsk)

جاده ی سیبریجاده سیبری راهی است که یاکوتسک را به مسکو وصل می‌کند. این جاده در تمام طول سال در برترین شرایط خود است. اولین مشکل این است که جاده دارای آسفالت معمول نیست. به‌شدت گلی و سیلابی است که رانندگی روی آن را غیرممکن می‌سازد. اگرچه در زمستان وضع بهتر می‌شود و گل‌های یخ‌زده و یخ این امکان را می‌سازد لااقل قابل رانندگی باشد. باد بسیار شدید، مه و بارش برف شدید باعث کاهش دید شده که بسیاری از تصادفات را ایجاد می‌کند. برای بدتر شدن اوضاع، یاکوتسک رکورد سردترین نقطه‌ی قطب جنوب را دارا است، با دمای متوسط منفی 42 درجه سلسیوس در سال. این جاده تنها راه ارتباطی یاتوسک است و مردم به‌ناچار باید از آن استفاده کنند.

 

 6- معبر استلویو (Stelvio) در ایتالیا

معبر استولیومعبر استلویو در رشته‌کوه‌های آلپ ایتالیایی قرار دارد. با ارتفاع 2730 متر، بلندترین کوه صخره‌ای در آلپ‌های شرقی است و دومین ارتفاع در کل آلپ را دارد. این جاده شدیداً خطرناک است، راه‌های زیگزاگی با 48 پیچ شدید. این جاده توسط موانع کوتاهی محافظت‌شده است که تنها چیزی است که از سقوط به دره جلوگیری می‌کند. منظره‌ی معبر استلویو نفس گیر و ترسناک است. البته معبر استلویو برای یک روز در سال در مردادماه برای رانندگان بسته می‌شود. مسابقه‌ای برای موتورسیکلت‌سواران برگزار می‌شود که در آن بیش از هشت هزار موتورسوار روی معبر استلویو مسابقه می‌دهند تا بهترین موتورسوار انتخاب شود.

 

5- بزرگراه کاراکورم (Karakorm) در پاکستان

بزرگراه کاراکورمبزرگراه کاراکورم در پاکستان دارای چالشی مخصوص به خود است که در هیچ جای دیگر مشابهی ندارد. با ارتفاعی 4600 متری، مرتفع‌ترین جاده‌ی بین‌المللی آسفالت است. این جاده به طول 1200 کیلومتر است و ماجراجویی سختی دارد. رانش زمین و سیلاب‌های مکرری در این جاده اتفاق می‌افتد که صدها روستا قربانی آن می‌شوند. همین‌طور مسافران باید مواظب تروریست‌ها باشند، چون این جاده معروف به تروریست‌هایش است. ولی یک‌چیز بدتر، پلنگ‌های برفی هستند که در اطراف این بزرگراه پرسه می‌زنند و به‌طرف ماشین‌ها حمله‌ور می‌شوند. کسالت در اثر ارتفاع یک مشکل عمومی در این جاده است، جایی که ارتفاع آن به‌ندرت زیر 2400 متر می‌آید. این جاده ناهموار است ولی در بعضی از جاها از جاده‌ی ابریشم عبور می‌کند که جذابیت زیادی دارد.

 

4- بزرگ‌راه جیمز دالتون در آلاسکا

بزرگراه جیمز دالتونبزرگ‌راه جیمز دالتون در آلاسکا به طول 667 کیلومتر است که از بزرگ‌راه الیوت (Elliott)، شمال فیربنکس (Fairbanks) آغاز می‌شود و در ددهورس (Deadhorse) نزدیک اقیانوس قطب شمال به پایان می‌رسد. این جاده بسیار سوت‌وکور به نظر می‌رسد، ولی در حقیقت این‌طور نیست. این جاده بسیار خطرناک است، با سراشیب‌های بسیار لیز و تند و سربالایی‌های موج‌دار و لیز. خطر در این جاده پایانی ندارد. این جاده پر است از چاله‌های آب و صخره‌های روان که توسط باد‌های بسیار قدرتمند همیشه در حال حرکت هستند؛ اما این بدترین قسمت ماجرا نیست. بدترین ویژگی این جاده این است که خیلی طولانی است. از مرکز ناکجاآباد رد می‌شود، جایی که هیچ نشانی از زندگی انسانی وجود ندارد. اگر می‌خواهید عازم این سفر شوید حتماً غذا و سوخت بیشتری با خود به همراه داشته باشید، چون گیر افتادن در این جاده و زنده ماندن دو چیزی است که هم‌زمان به‌سختی اتفاق می‌افتند.

 

3- جاده تونل گولیانگ (Gualiang) در چین

گولیانگجاده تونلی گولیانگ در کوه‌های تیهانگ (Tihang) واقع در استان هنان (Henan) قرار دارد. روستای کوچک گولیانگ در بالای این کوه قرار دارد. این جاده‌ی تونلی تنها راه ارتباطی این روستا است، اما به‌شدت خطرناک و ترسناک است. این جاده در راستای طولی کوه حفرشده است. این تونل زیاد بزرگ نیست و درحالی‌که حدود 1.5 کیلومتر طول دارد، 4.8 متر ارتفاع و 3.9 متر عرض دارد. به رانندگان توصیه می‌شود در این مسیر چراغ خود را روشن نگه‌دارند و خیلی آرام برانند؛ اما منظره‌ی این جاده به‌قدری ترسناک است که هر راننده‌ای را بترساند. جاده‌ی تونلی گولیانگ در روز‌های بارانی بخصوص خطرناک‌تر است، چون شرایط لغزش در جاده به آن اضافه می‌شود.

 

2- جاده آتش‌فشانی گولاتیری (Guallatir) در شیلی

جاده گولاتیریجاده‌ی آتش‌فشانی گولاتیری یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان است. نه به خاطر اینکه شما اطراف فعال‌ترین آتش‌فشان آمریکای جنوبی رانندگی می‌کنید، بلکه آب‌وهوای آنجا شرایط متفاوتی دارد. کسانی که از این جاده عبور می‌کنند باید برای جلوگیری از ارتفاع‌گرفتگی، با خود کپسول اکسیژن حمل کنند. همین‌طور فشار کم هوا روی اتومبیل‌ها تأثیر می‌گذارد. درصد اشباع اکسیژن به 84 درصد نزول می‌کند که این باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. مسافرت به این جاده نه‌تنها خطرناک است، بلکه جوری بازی با مرگ محسوب می‌شود.

 

1- جاده‌ی یونگاس (Yungas) شمالی در بولیوی

جاده یونگاس

جاده‌ی یونگاس شمالی در بولیوی که به جاده‌ی مرگ معروف است، در حال حاضر خطرناک‌ترین جاده‌ی جهان است. همین‌طور این جاده به‌عنوان خطرناک‌ترین، بین 10 جاده‌ی خطرناک جهان در سال 2015 انتخاب شده است. این جاده 64 کیلومتر طول دارد و از لاپاز (La paz) تا کوریکو (Corico) ادامه دارد. این جاده در منطقه‌ی یونگاس بولیوی قرار گرفته است. این جاده شدیداً خطرناک است و سالانه حدود 200-300 نفر در این جاده کشته می‌شوند. این جاده در سال 1310 توسط زندانیان جنگ ساخته شده است. این جاده دارای یک خط باریک تک بانده و بدون هیچ‌گونه حفاظی است. مه شدید و رانش زمین پدیده‌ای معمول در این جاده است و با توجه به نبود حفاظ، این جاده خطرناک‌ترین جاده‌ی جهان محسوب می‌شود. رانندگی روی این جاده بازی با مرگ است ولی بااین‌وجود، شرکت‌هایی در لاپاز وجود دارند که گردشگران را برای دوچرخه‌سواری در این جاده ثبت‌نام می‌کنند.

برای دیدن 10 هتل برتر سال 2016، 10 هتل برتر و زیبای دنیا در سال 2016 را ببینید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان