با موضوع رویدادهای شهریور ۱۳۲۰؛

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» منتشر شد

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» نوشته علیرضا حسن‌زاده که از سوی انتشارات کتابسرای نیک منتشر شده، رویدادهای شهریور ۱۳۲۰ را به موضوع و روایت جدیدی از مفهوم مسخ در رمان ایرانی تبدیل کرده است.

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، نویسنده این رمان، انسان شناسی است که پیشتر از وی آثار مختلفی در زمینه قصه‌های پریان ایران، آیین‌های ایرانی و غیره چون افسانه زندگان (باز 1381)، وضع آیینی و وضع هنجاری (دانشگاه آمستردام، 2013)، زن و فرهنگ (نشر نی 1382)، مردم شناسی ایرانی (افکار 1387)، کودکان و جهان افسانه (افکار 1395) و غیره به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

رمان «تهران، آدم‌ها و کلاغ‌ها» در سه فصل درخت گردو، توپ مروارید، و شهر کلاغ‌ها نوشته شده و مضمون مسخ را در شکل و صورتی جدید مطرح می‌کند. نویسنده سعی می‌کند در محلات تهران شهریور 1320 رویدادهای رمان خود را پیش ببرد، آسیاب‌های آبی یوسف آباد، شمس العماره، شمیران و غیره از جمله این محلات هستند.

مطالعات نویسنده این اثر در زمینه قصه‌های پریان در این رمان، سورئالیسم را با صورت‌ها و خرده روایت‌هایی از قصه‌های پریان آمیخته است. در حالی که مسخ در آثاری چون آثار کافکا نتیجه از دست رفتن هویت انسان در برابر زندگی ماشینی و در عزارادان بیل ساعدی نتیجه‌ای برآمده از فقر است، اما در این رمان مضمون مسخ در سطح فردی و  فرافردی مطرح می‌شود و فصل سوم که مضمون باززایی را دربر دارد، مبتنی بر بافت فرهنگی و تمدنی ایران است.

موضوعاتی چون نفت و آب و توپ مروارید در این رمان معنایی سورئال یافته و نویسنده به سراغ ناخودآگاه هندی حافظه قومی و مثالی ایرانیان در شخصیت‌های مطرح در رمان است. یکی از باشندگان  و ساکنان قدیمی تهران، کلاغ‌ها در کنار انسان‌ها هستند و مضمون روشنایی تاریک در سیمای کلاغ‌هایی که چون ماه در آسمان از پرهایشان نور می‌تابد از مضامین دیگر این رمان است.

خبر دیگر اینکه، به زودی از این نویسنده و از این ناشر دو کتاب دیگر با نام‌های رویاهای اسب بالدار و خواستگاری اژدها نیز منتشر خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان