مقایسه خودروسازی ایران و آلمان: از خیانت تا عدالت!

ادعا، کلمه‌ای هست که به خوبی در خودروسازی ایران دیده می‌شود. متاسفانه مدیران خودروسازی ایران بیشتر به جای تمرکز بر روی پیشرفت و بررسی شرایط برای خروج از بحران و رسیدن به خودکفایی، فقط صحبت می‌کنند

ادعا، کلمه‌ای هست که به خوبی در خودروسازی ایران دیده می‌شود. متاسفانه مدیران خودروسازی ایران بیشتر به جای تمرکز بر روی پیشرفت و بررسی شرایط برای خروج از بحران و رسیدن به خودکفایی، فقط صحبت می‌کنند. به یاد دارم در دوره ای پراید را یکی از بهترین محصولات جهان برای قشر ضعیف نامیدند. سمند را یک خودرو در حد و اندازه جهانی تلقی کردند و خودروسازی ایران را در جهان در بین بهترین‌ها قرار دادند. این حرفا جز ادعا چیز دیگری نیست.

اکثر خودروسازهای جهان سعی کرده‌اند به اندازه پولی که دریافت می‌کنند خدمات ارائه کنند ولی در ایران شرایط متفاوت است. در ایران به اندازه پولی که دریافت می کنند، منت بر سر خریداران می‌گذارند و خدمات نصفه و نیمه خود را با هزاران حرف و حدیث به ملت عرضه می‌کنند.

چیزی که بعد از تحریم‌ها داغ دل را تازه می‌کند این موضوع است که فقط چند خودروی جدید بر روی خط تولید قرار گرفت که قیمت بسیار بالایی نیز دارند، در حالی که بهانه قیمت بالای محصولات در گذشته فقط تحریم عنوان شده بود ولی حالا گران‌فروشی علنی شده و خودروهای قدیمی نیز رشد قیمت داشته‌اند، ولی آیا این محصولات تغییری داشته‌اند که دچار افزایش قیمت شوند؟ آیا تورمی که همیشه آمار اعلام شده کاهش آن را نشان می‌دهند، باعث افزایش قیمت شده‌اند؟ متاسفانه در خودروسازی کشورمان هیچگونه عدالتی دیده نمی‌شود و فقط به‌دنبال آن هستند که جیب مردم را بیشتر خالی کنند.

برای آنکه فرق بین عدالت و خیانت را متوجه شوید فقط کافیست نگاهی به خودروهای تولیدی کمپانی‌های آلمانی بعنوان غول‌های معروف دنیا بیاندازید. صنعت خودروسازی آلمان نیز در طول سال‌های شکل‌گیری فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. خودروسازی این کشور قدمتی طولانی دارد و یکی از دلایل پیشرفت آنها نیز همین است، حدود 131 سال پیش کارل بنز نخستین قدم را برای تولید خودرو در آلمان برداشت اما نباید فراموش کنیم که خودروسازی ایران نیز یکی از قدیمی‌ترین‌ها در آسیا محسوب می‌شود و زمانی که کشورهای همسایه آرزوی سواری با خودرو را داشتند در ایران اتومبیل‌ تولید می‌شد.

خودروسازی آلمان در پیشرفت این کشور نقش اساسی داشته و می‌توان با قدرت گفت که یکی از دلایل اصلی قطب صنعتی شدن این کشور، وجود خودروسازی قدرتمند است. در حال حاضر وسعت این صنعت در آلمان به‌حدی زیاد است که از هر پنج شغل‌ یک شغل یا یک نفر به فعالیتی مرتبط با خودروسازی مشغول است. ازلحاظ علمی نیز آلمان جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط با خودرو را به جهان معرفی می‌کند و این نشان می‌دهد که آنها تا چه میزان به این صنعت وابسته هستند.

یکی از دلایل دیگر موفقیت این کشور را می‌توان بررسی دقیق شرایط و عرضه محصولات با قیمت واقعی دانست. آنها پول تکنولوژی و محصول با کیفیت خود را دریافت می‌کنند و هرگز بیش از ارزش خودرو پول نمی‌گیرند چیزی که اصلا در ایران صدق نمی‌کند. خودروسازان آلمانی توانسته‌اند رضایت و اعتماد مشتری را جلب کنند و دولت نیز از طریق روش‌های اصولی و صحیح، رقابت را بین خودروسازان ایجاد کرده است.

زمانی که شما پشت فرمان خودروهایی مانند بنز، بی‌ام‌و، آئودی، پورشه و … می‌نشینید، مطمئن هستید که چیزی بیش از آنچه که پول داده‌اید دریافت کرده‌اید. این خودروها از طریق تکنولوژی و ایمنی بالا رضایت شما را ایجاد می‌کنند تا انتخاب بعدی شما نیز مجدد یکی از همین برندها باشد.

آدام اوپل در گفته‌های خود به این نکته اشاره کرده بود که کمپانی‌های بزرگ تولید اتومبیل در آلمان ، مانند بنز ، بی ام و ، آئودی و فولکس بیش از آنکه به فکر رقابت با یکدیگر باشند به دنبال این هستند که کیفیت صنعت خودروسازی آلمان را در مقایسه با کشور های دیگر بالا ببرند و موفق نیز شدند و داشتن یک اتومبیل آلمانی آرزوی بسیاری از مردم است.

در حال حاضر در کشور ما مدل‌های قدیمی خودروهای مزدا 3 و سوزوکی گرند ویتارا گران‌ترین خودروها مونتاژی محسوب می‌شوند. مدل فول ویتارا نزدیک به 145 میلیون تومان قیمت دارد و مزدا 3 نزدیک به 121 میلیون تومان عرضه می‌شود. بد نیست نگاهی بندازیم به خودروهایی که با این مبلغ می‌توانید از خودروسازان آلمانی بخرید.

این قیمت‌ها مربوط به بازار ایالات متحده و چند بازار هم سطح دیگر است

مرسدس بنز کلاس GLA

مدل 2017 این خودرو در حدود 34000 دلار قیمت دارد، یعنی چیزی در حدود 136 میلیون تومان. GLA را می‌توان یک کراس‌اوور واقعی با سیستم چهارچرخ متحرک ویژه بنز با بدنه‌ای زیبا و سبک دانست. پیشرانه 2.0 لیتری توربو این خودرو 208 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که از طریق گیربکس هفت سرعته اتوماتیک در اختیار خودرو قرار می‌گیرد.

بی‌ام‌و X1

مدل 2016 با سیستم xDrive28i در حدود 34700 دلار قیمت دارد یعنی چیزی در حدود 138 میلیون تومان. این خودرو بعنوان یکی از 10 خودروی برتر سال 2017 معرفی شده است که با موتور 2.0 لیتری توربو، توانایی تولید 228 اسب‌بخار قدرت را دارد. البته بی‌ام‌و محصولات سدان زیادی در این رنج قیمت دارد ولی ما در این مقاله از هر شرکت یک خودرو را معرفی کرده‌ایم.

آئودی A3 مدل 2017

این سدان خانوادگی و اسپرت در حدود 33000 دلار قیمت‌گذاری شده است که به وجه رایج مملکتی ما چیزی در حدود 128 میلیون تومان می‌شود. A3 را می‌توان مجموعه‌ای از آیتم‌های زیبا و باکیفیت دانست. این خودرو فرمان‌پذیری عالی دارد و پیشرانه 1.8 لیتری توربو توانایی تولید 186 اسب‌بخار را دارد که در قلب این خودرو جای داده شده است.

خودروهای معرفی شده با پیشرانه قوی‌تر نیز عرضه شده‌اند که قیمت بالاتری نیز دارند.

اما یکی از خودروسازان معتبر در جهان که مجموعه‌ای از شرکت‌ها را در زیرمجموعه خود قرار داده، فولکس‌واگن نام دارد. این کمپانی محصولات باکیفیت خود را در تمام رنج‌های قیمتی عرضه کرده است. بطور مثال شما اگر بخواهید در ایران کمتر از 100 میلیون تومان هزینه کنید، گزینه‌های چینی فقط پیش روی شما قرار دارند که همه با کیفیت این خودروها آشنا هستید. حتی باکیفیت‌ترین خودروی چینی هم توان رقابت با فولکس‌واگن را ندارد. پای این شرکت بزودی به ایران باز خواهد شد ولی بد نیست نگاهی به قیمت محصولات آن در سایت caranddriver بیاندازیم.

فولکس‌واگن تیگوآن

یکی از جدیدترین شاسی‌بلند‌های فولکس‌واگن در حدود 26000 دلار قیمت دارد یعنی چیزی در حدود 100 میلیون تومان. این شاسی‌بلند فولکس با موتور 2.0 لیتری توربو توانایی تولید 184 اسب‌بخار قدرت را دارد.

فولکس‌واگن جتا

سدان آلمانی اقتصادی با قیمت پایه 18000 دلار برای قشر کم درآمد یک گزینه عالی محسوب می‌شود. این خودرو به پول ایران 70 میلیون تومان قیمت دارد که از موتور 1.4 لیتری توربو با 150 اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد.

از دیگر خودروهای این برند که کمتر از 100 میلیون قیمت دارند می‌توان به مدل‌های گلف، پاسات و بیتل اشاره کرد.

بطور کلی خودروسازی و فروش خودرو در ایران چند تفاوت اساسی با کشورهای دیگر به ویژه آلمان دارد. مشتری‌مداری یکی از اصول اساسی در کشورهای دیگر است که در ایران چندان رعایت نمی‌شود. درآمدزایی شرکت آلمانی از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و آنها فقط به فکر پول گرفتن از مردم نیستند و سعی می‌کنند از طریق مختلف برای خود کسب درآمد کنند ولی در ایران فقط از طریق فروش خودرو شرکت‌ها درآمد زایی می‌کنند. انحصاری بودن بازار خودرو نیز در ایران یکی دیگر از مشکلات خودروسازی محسوب می‌شود و کمپانی‌ها بدون دغدغه هر محصولی که دل‌شان می‌خواهد را عرضه می‌کنند و خیالشان راحت است که حریف قدرتمندی در جایی که آنها حضور دارند وارد میدان نخواهد شد.

معمولا خودروهای آلمانی به‌دلیل کیفیت و کارکرد بالای قطعات خودرو تا چند سال دچار مشکل نمی‌شوند و این هم به نفع مشتری است و هم به نفع مردم. اما در کشور ما کیفیت محصولات به حدی پایین است که شرکت باید مداوم به فکر تامین قطعات باشد و مشتری نیز هزینه زیادی را باید برای نگهداری خودرو متحمل شود. ایران یک بازار پر رونق در آسیا محسوب می‌شود اما مدیریت غلط شرایط را به ضرر مشتری و خریداران کرده است و در جایی که می‌توان با تولید خودروی رقابتی به پله‌های بالایی دست یافت، شرکت‌ها فقط به‌فکر بقاء از طریق خالی کردن جیب مردم هستند.

تفاوت میان خودروسازی ایران و آلمان از زمین تا آسمان است. شما می‌توانید دیدگاه خود را در همین ارتباط از طریق نظرات اعلام کنید.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر