یک دانش آموز ساکت و گوشه گیر را تصور کنید که هیچ توانایی خاصی از خود بروز نداده و به دلیل خجالتی بودن معمولا در انتهای کلاس می نشیند.
ده سال سپری می شود و در دور همایی مجدد همکلاسی ها این دانش آموز با ظاهر بسیار شیک و اعتماد به نفس بالای خود نشان می دهد که کاملا متحول شده است.
این دانش آموز اکنون در وضعیتی قرار دارد که همه می خواهند با او دوست شوند!
کمپانی کیا دقیقا چنین شرایطی را پشت سر گذاشته و پس از تلاش و کوشش بسیار توانسته به موفقیت های زیادی دست پیدا کند.
این خودروساز کره ای که روزگاری فقط به خاطر تولید اتومبیل های ارزان قیمت و اقتصادی برای قشر ضعیف شهرت یافته بود، اکنون به جایگاهی رسیده که برای پیشتازان صنعت خودرو خط و نشان می کشد.
استینگر یکی از جدیدترین محصولات این شرکت است که با هدف مقابله با سدان های اسپورت آلمانی ارایه شده و در همین بدو ورود سر و صدای زیادی به پا کرده است.
این خودروی لیفت بک لوکس، سریع ترین اتومبیل ساخت کیا به حساب آمده و مراحل طراحی، توسعه و تست را در اروپا گذرانده است.
از آنجایی که استینگر تحت نظارت آلبرت بیرمن – مدیر سابق بخش M ب ام و – توسعه یافته، انتظارات بالایی از قابلیت های فنی آن وجود دارد.
در این نوشتار قصد داریم به طور خلاصه به بررسی این خودرو که یکی از مهمترین ساخته های تاریخ کیا محسوب می شود، بپردازیم.
مشخصات و عملکرد فنی
- استینگر با دو موتور توربو راهی بازار می شود که عبارتند از نمونه 2 لیتری توربوی چهارسیلندر و نمونه 3.3 لیتری توئین توربوی V6.
- مدل V6 از استینگر دارای پسوند GT است. امکان انتخاب قابلیت چهار چرخ متحرک برای هر دو نسخه این خودرو به صورت یک آپشن 2200 دلاری وجود دارد.
- موتور 2 لیتری 255 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نسخه از استینگر در عرض 5.9 ثانیه سرعت خود را به 96 کیلومتر در ساعت می رساند.
- استینگر GT با موتور 3 لیتری V6 برابر با 365 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور دارد. با تکیه بر این نیروگاه قدرتمند، استینگر در عرض 4.7 ثانیه (به گفته برخی منابع دیگر در عرض 4.8 ثانیه) به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کند.
- نسخه V6 استینگر سریع تر از بسیاری از خودروهای رده بالاتر و گران تر مثل پورشه پانامرا است.
- برای انتقال قدرت به چرخ ها، استینگر از یک گیربکس هشت سرعته کارا بهره می برد.
- پنج حالت مختلف برای رانندگی با این خودرو در نظر گرفته شده که انتخاب هر کدام از آنها باعث تغییر در تنظیمات سیستم تعلیق، فرمان، حساسیت پدال گاز، نوع تعویض دنده ها، نحوه انتقال قدرت به چرخ ها و میزان کنترل چسبندگی خودرو می شود. این حالت ها عبارتند از: اسمارت (حالت خودکار)، اکو، کامفورت، اسپورت و دلخواه.
- پیشرانه های استینگر آنقدر توانمند هستند که شتابگیری در بازه بین 145 الی 195 کیلومتر در ساعت نیز به خوبی انجام می گیرد. ضمن اینکه رسیدن به سرعت 225 کیلومتر در ساعت کاملا راحت و آسان است.
- پایداری استینگر در سرعت های بالا مثال زدنی است، طوری که هیچ لرزش و صدای غیر عادی وجود نداشته و راننده احساس می کند که با سرعت به مراتب کمتری در حال حرکت است.
- سیستم تعلیق استینگر یکی از نقاط قوت آن به شمار می رود؛ زیرا هنگام رانندگی با سرعت های بالا به خوبی خودرو را پایدار نگه می دارد. در صورت حرکت بر روی مسیرهای پر دست انداز نیز ضربات به خوبی جذب شده و کابین آرامش خود را حفظ می کند.
- در مدل GT وظیفه متوقف کردن خودرو بر عهده ترمزهای ساخت برمبو گذاشته شده است. این ترمزها به خوبی به وظیفه خود عمل می کنند.
- انجام حرکات دریفت با نسخه دیفرانسیل عقب استینگر بسیار راحت و لذت بخش است.
- در نسخه چهار چرخ متحرک، از فناوری تورک وکتورینگ استفاده شده و بسته به شرایط حداکثر تا 50 درصد نیرو به چرخ های جلو ارسال می شود.
- فرمان هیدرولیک خودرو وزن مناسبی داشته و از دقت خوبی برخوردار است. شاید باورکردنش کمی سخت باشد، اما فرمان استینگر اسپورت تر و سرزنده تر از فرمان پورشه پانامرا احساس می شود.
- این خودروی جدید کره ای ها راننده را به فشردن هر چه بیشتر پدال گاز ترغیب می کند.
- تجربه دود کردن تایرها با یک خودروی ساخت کیا بسیار جدید و جذاب به نظر می رسد.
- در رانندگی روزمره، استینگر نرم، راحت، لوکس و آرام است.
کابین و امکانات
- در داخل کابین توجه ویژه ای به جزییات شده و تقریبا تمامی قسمت ها از مواد با کیفیت و دوختی مناسب برخوردارند. اگر چه کیفیت کلی همانند محصولات برندی مثل آئودی نیست، اما بسیار به آن نزدیک است.
- داشبورد خودرو طراحی منطقی داشته و اجزای مختلف در همان قسمت هایی قرار دارند که باید باشند.
- استینگر به انبوهی از تکنولوژی ها و سیستم های کمکی راننده مجهز شده است.
- کروز کنترل تطبیق پذیر، چراغ های تطبیق پذیر با قابلیت چرخش در پیچ ها، دوربین 360 درجه برای پارک، کنترل ترافیک پشت خودرو، کنترل نقاط کور، جلوگیری از برخورد از جلو، حفظ خودرو در بین خطوط، صندلی های جلوی سرد و گرم شونده و همچنین فرمان گرم شونده بخشی از امکانات این اتومبیل جذاب هستند.
- سیستم اینفوتینمنت استینگر رابط کاربری مناسب و سریعی داشته و از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می کند.
- دید جلو و عقب بسیار خوب است، صندلی های جلو به خوبی از سرنشینان حمایت می کنند. فضای سر و پاها در صندلی عقب نیز به اندازه کافی است.
- صندوق عقب حجمی تقریبا برابر با 660 لیتر دارد و در صورت خواباندن صندلی ها فضایی برابر با 1158 لیتر فراهم می شود.
نتیجه گیری
استینگر به هیچ وجه مثل بسیاری از خودروها که پس از تبلیغات و هیاهوی فراوان نا امیدکننده ظاهر می شوند، نیست؛ زیرا کیا تمام داشته ها و تجارب خود را برای تولید این مدل به کار گرفته است.
این خودرو یک اتومبیل کاربردی، اسپرت، راحت و لوکس بوده و از تجهیزات مناسبی سود می برد.
برای خرید این خودروی کره ای در مدل پایه 31,900 دلار و در قوی ترین و مجهزترین نسخه باید 49,500 دلار کنار گذاشت. با در نظر گرفتن همه موارد، استینگر از ارزش بالایی در برابر قیمت برخوردار بوده و می تواند یک خرید هوشمندانه باشد.
این خودرو نقطه عطفی در تاریخ کیا محسوب شده و به بهترین شکل ممکن پیشرفت کره ای ها را در صنعت خودروسازی اثبات می کند.
نقاط قوت |
نقاط ضعف |
+ ارزشمند در برابر رقم پرداختی |
- هودهای غیرکاربردی بر روی کاپوت |
+ دینامیک بالا و پایداری مناسب |
- دخالت بیش از حد سیستم کنترل چسبندگی در برخی مواقع |
+ امکانات و تجهیزات زیاد |
- عملکرد نه چندان روان کروز کنترل تطبیق پذیر |
+ کیفیت ساخت عالی |
|