ماهان شبکه ایرانیان

مشکلاتی که استفاده مداوم از هندزفری برای شما به وجود می‌آورد

فناوری روزبه‌روز و شاید ساعت‌به‌ساعت در حال پیشروی است و بیش‌ازپیش ما را در راحتی و لوکس بودن وسایل خود غرق می‌کند، اما این غرق در آسایش شدن همیشه برای سلامتی انسان مفید نیست

فناوری روزبه‌روز و شاید ساعت‌به‌ساعت در حال پیشروی است و بیش‌ازپیش ما را در راحتی و لوکس بودن وسایل خود غرق می‌کند، اما این غرق در آسایش شدن همیشه برای سلامتی انسان مفید نیست. شاید امروزه کمتر کسی باشد که با هدفون‌ها و هندزفری های موبایل و وسایل پخش موسیقی ناآشنا باشد. وسایلی که در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف در بازار وجود دارند. اغلب این ابزارها به‌عنوان یک وسیله‌ی جانبی در کنار گوشی‌های موبایل ارائه می‌شود. همه‌ی مردم بدون آنکه از خطرات و مشکلاتی که ممکن است این وسایل برای سلامتی آن‌ها داشته باشد بدانند ، بیشتر اوقات در محیط‌های شلوغ و یا خلوت از آن ها استفاده می‌کنند. ما قبول داریم که استفاده از این وسیله به‌عنوان یکی از رایج‌ترین کارهایی است که همه‌ی افرادی که موبایل دارند انجام می‌دهند اما آیا شما از خطرات استفاده‌ی مداوم از هندزفری و هدفون‌ها آگاه هستید؟ خطرات و مشکلات استفاده از هدفون‌ها روزبه‌روز در حال گسترش است. امروزه در هرجایی، در مترو، اتوبوس، تاکسی و سطح شهر کمتر می‌توانید کسی را ببینید که هدفون به گوش نداشته باشد. شاید باور نکنید که شما نه‌تنها می‌توانید باعث آسیب به خودتان شوید، بلکه حتی ممکن است به دیگران هم آسیب وارد کنید. باور ندارید؟ همراه بنیتا باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این ابزار کوچک و تجملاتی داشته باشیم.

هدفونCredit: pop.h-cdn

عوارض جانبی استفاده از هدفون

1- مشکلات شنوایی و از دست دادن شنوایی

زمانی که شما از هدفون استفاده می‌کنید صدا به‌صورت مستقیم به گوش و پرده‌ی گوش شما منتقل می‌شود. زمانی که حجم صدا به بیش از نود دسی‌بل رسیده باشد، می‌تواند به شنوایی شما آسیب وارد کند و حتی موجب کری شود. تمام هدفون‌ها و وسیله‌های که به‌صورت مستقیم صدا را وارد گوش می‌کنند مستعد ایجاد این مشکلات هستند. مشکلاتی که منجر به عوارض شدید پرده‌ی گوش می‌شود. اگر به مدت 15 دقیقه صدایی با صد دسی‌بل و بالاتر گوش دهید، احتمال ناشنوایی به‌شدت افزایش می‌یابد. زمانی که از هدفون استفاده می‌شود باید هر از چند دقیقه، هدفون از گوش جدا شود و استراحت کافی به گوش و پرده‌ی آن داده شود. هیچ‌وقت از صداهای بالا برای گوش دادن به موزیک، برای مدت زیاد استفاده نکنید.

2- عفونت گوش

آیا شما هدفون را وسیله‌ای شخصی می‌دانید؟ یا اعتقاددارید از وسایلی است که می‌توان به‌صورت جمعی از آن استفاده کرد؟ ما همگی در طول زندگیمان، حداقل یک‌بار گوشی‌های هدفون خودمان را با دوستانمان شریک شده‌ایم و برای لذت بردن از آهنگ به هم هدفون تعارف کرده‌ایم بدون آنکه از خطرات پشت این تعارف دوستانه آگاه باشیم. این اشتراک همانند قرار دادن کاسه‌ای از باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت درون گوش است. باکتری‌ها به‌وسیله‌ی هدفون و جرم گوش به‌راحتی می‌توانند میان افراد منتقل شوند. زمانی که از کسی هدفون قرض می‌گیرید، توصیه می‌کنیم ابتدا سر هدفون را به‌دقت تمیز کنید و این کار را تا حد امکان هیچ‌وقت تکرار نکنید. به خودتان و دوستتان بگویید که برای گوش دادن صدای موزیک بهتر است از تبدیل‌های هدفون یا صدای بلندگو استفاده کنید.

هدفون

Credit: Sony

3- عدم عبور هوا

این روزها، همه‌ی کمپانی‌های تولیدکننده وسایل صوتی ازجمله هدفون‌ها تلاش می‌کنند که شما یک کیفیت عالی از صدا را دریافت کنید اما تلاش هرروزه‌ی آن‌ها ربطی به افزایش ایمنی گوش و سلامتی شما ندارد. ازجمله راهکارهایی که برای رساندن بهتر صدا بدون هیچ مزاحمتی از محیط اطراف توسط شرکت‌های تولیدکننده هدفون انجام می‌شود، کیپ کردن هدفون درون مجرای گوش است. زمانی که گوش شما در جریان هوا قرار نداشته باشد، باکتری‌های عفونت‌زا درون گوش به‌سرعت رشد خواهند کرد و باعث مشکلات عفونت درون گوش می‌شوند. اکثر افرادی که از هدفون‌های درون گوش استفاده می‌کنند در طولانی‌مدت دچار وزوز گوش، سردردهای مزمن و مشکلات گوش می‌شوند.

4- بی‌حسی در گوش

تحقیقات نشان داده است که کسانی که در طول روز از هدفون به‌صورت متوالی استفاده می‌کنند و همچنین صدای موزیک آن‌ها از حد مجاز بالاتر است، دچار مشکل بی‌حسی گوش می‌شوند. این مشکل به این صورت خود را نشان می دهد که شخص را برای مدتی از شنیدن صدای اطراف  ناتوان می‌کند و با گذشت زمان منجر به ناشنوایی و سردردهای شدید خواهد شد.

هدفون

Credit: Apple

5- درد گوش

بسیاری از کسانی که از هدفون‌ها به‌صورت مداوم استفاده می‌کنند، همیشه در مراجعه به پزشک از دردهای درون گوششان و یا شنیدن صداهای وزوز و سوت‌های مداوم شکایت می‌کنند. مشکلات حادتری نیز همانند درد در ناحیه‌هایی از گوش به وجود می‌آید.

6- تأثیرات خطرناک بر روی مغز

امواج الکترومغناطیسی که توسط هدفون تولید می‌شود می‌تواند به مغز شما آسیب وارد کند و باعث خطراتی جدی در مغز و سیستم عصبی شود. اما هنوز اثبات علمی و دلایل قطعی برای اثبات آن وجود نداشته است. اما کسانی که به‌صورت روزانه از هدفون‌های بلوتوثی استفاده می‌کنند مستعد این مشکلات هستند. گوش داخلی شما رابطه‌ی مستقیمی بامغز شما دارد. اگر گوش دچار عفونت شود این عفونت مستقیم می‌تواند به مغز نفوذ کند و باعث عفونت‌های مغزی و در نهایت منجر به شوک‌های ناگهانی و مشکلات مغزی شود.

هدفونCredit: gadgets360cdn

7- تهدید حوادث اطراف چندین برابر می‌شود

گزارش‌های پلیس حاکی از این است که درصد تصادفاتی که شخص هدفون به گوش داشته است درصد قابل توجهی است. تصادف با ماشین، موتور حتی قطار درنتیجه‌ی نشنیدن علائم هشداری از طرف وسیله‌، به دلیل صدای بالا و عدم نفوذ صدا به درون گوش مصدوم از موارد شایعی در تصادفات است. زمانی که هدفون به گوش هستید، مخصوصاً اگر روی دوچرخه و موتور باشید، درصد این حوادث به‌شدت افزایش می‌یابد. اما باید به مواردی هم که افرادی در حالت خواب‌آلودگی بوده‌اند و در اثر شنیدن صداهایی که در گوششان پیچیده است بیدار شده‌اند هم اشاره داشته باشیم. اما این آمار در مقابل مصدوم‌های تصادفات ناچیز است.

 

نکات ایمنی و بهداشتی که باید در استفاده از هدفون رعایت کنید

می‌دانیم باوجود همه‌ی مشکلاتی که به شما گفتیم، بازهم سراغ هدفونتان خواهید رفت و موزیک دوست‌داشتنی‌تان را تنهایی گوش خواهید داد. برای اینکه ایمنی گوش و سلامتی‌تان را در کنار لذت بردن از آهنگ داشته باشید در ادامه چند راهنمایی ساده و متداول یادآوری خواهیم کرد که می‌توانید با رعایت کردن آن‌ها، آسیب‌های ناشی از هدفون‌ها را به‌شدت کاهش دهید.

  • از هدفون‌های کوچکی که مستقیم وارد مجرای گوشتان می‌شود، پرهیز کنید. بهترین هدفون‌ها، هدفون‌هایی هستند که روی گوش قرار بگیرند که علاوه بر صدای ملایم‌تر، می‌توانند هوادهی به گوش را هم تضمین کنند.
  • هدفونتان را تا حد امکان باکسی شریک نشوید.
  • پوشش اسفنجی/پلاستیکی روی هدفونتان را ماهی یک‌بار، تمیز بشورید. درصورتی‌که هدفون شما بدون محافظ است، آن را هرماه تمیز کنید و جرم‌های داخل آن را بگیرید.
  • زمان‌هایی که می‌خواهید از خیابان و مسیرهای پر رفت و آمد رد شوید، در صورت امکان از هدفون استفاده نکنید و یا اگر نمی‌توانید از هدفونتان دل بکنید بهتر است صدای آن را کم کنید تا علائم هشداری را متوجه شوید.
  • صدای هدفونتان را از ناحیه‌ی هشدار حجم صدا بالاتر نبرید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان