ماهان شبکه ایرانیان

سفر به شیراز شهر شعر و شکوفه

شهر شیراز، یکی از شهرهای کهن تاریخی کشور عزیزمان ایران است. شیراز در استان فارس، واقع شده است. به دلیل وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی، مذهبی و طبیعی، سفر به شیراز همواره مورد توجه گردشگران بوده است. بیایید با هم سفر به شیراز شهر شعر و شکوفه را در روزچین تجربه کنیم&#۸۲۳۰;

سفر به شیراز شهر شعر و شکوفه

شهر شیراز، یکی از شهرهای کهن تاریخی کشور عزیزمان ایران است. شیراز در استان فارس، واقع شده است. به دلیل وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی، مذهبی و طبیعی، سفر به شیراز همواره مورد توجه گردشگران بوده است. بیایید با هم سفر به شیراز شهر شعر و شکوفه را در روزچین تجربه کنیم…

شیراز یکی از آن شهرهایی است که هر ایرانی، دست کم یک بار باید به آن سفر کند. آن هم نه یک روز و دو روز، بلکه حداقل یک هفته! جاذبه‌های گردشگری شیراز آن‌قدر زیاد است و مردمش آن‌قدر خون‌گرم هستند که مسافران شیراز، به سختی تصمیم به بازگشت می‌گیرند. بیایید از جاذبه‌های شهر حافظ و سعدی بیشتر بدانیم!

سفر به شیراز و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آن

حرم احمد بن موسی(ع)، شاهچراغ

حرم احمد بن موسی شیراز
حرم احمد بن موسی(ع)، شیراز

آرامگاه، احمد بن موسی(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع)، در شهر شیراز واقع شده است. این آرامگاه، به سومین آرامگاه شیعیان در ایران، شهرت دارد. شاهچراغ، در دوره اتابکان فارسی و در قرن ششم هجری قمری ساخته شده است. درون حرم به شکل هنر‌مندانه‌ای، آینه‌کاری شده و انواع خطاطی‌های فارسی و عربی در آن چشم‌نوازی می‌کند. شاهچراغ اطراف میدان احمدی شیراز ساخته شده است. این حرم مطهر، سالانه هزاران زائر را به خود جذب می‌کند.

باغ دلگشا

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا، شیراز

باغ دلگشا، باغی زیبا در مجاورت آرامگاه سعدی است. در مرکز این باغ، ساختمانی بسیار باشکوه قرار دارد. پیشینیه‌ی باغ دلگشا به دوران قبل از اسلام و زمان ساسانیان باز می‌گردد. نخستین کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشا به ثبت رسیده است. عمارت باغ دلگشا، متعلق به دوره قاجاریه است. مساحت این باغ زیبا به حدود 6 هکتار می‌رسد و سراسر پوشیده از درخت‌های نارنج است.

باغ موزه شیراز

باغ نظر شیراز
باغ نظر، شیراز

باغ موزه شیراز، که به آن باغ نظر، عمارت کلاه فرنگی، آرامگاه وکیل یا باغ حکومتی نیز می‌گویند، یکی از بناهای تاریخی دوره زندیه است. این باغ، شامل یک عمارت 8 ضلعی است که توسط کریم خان زند، ساخته شد. در زمان کریم خان، باغ نظر، میزبان سفیران و مهمانان خارجی بود.

همچنین مراسم های بزرگ و اعیاد، در این باغ برگزار می‌شد. در 4 سوی عمارت باغ، 4 آب‌نما قرار دارد. آب نمای شمالی این عمارت، به علت قرارگیری در مسیر خیابان زند، تخریب شد. کریم‌خان زند، در این باغ زیبا، به خاک سپرده شده است.

بازدید از نارنجستان قوام در سفر به شیراز

نارنجستان قوام شیراز
نارنجستان قوام، شیراز

مجموعه قوام، مربوط به دوره قاجار و بین سال‌های 1257 تا 1267 است. در این مجموعه، حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب‌خانه قوام، اندرونی قوام (خانه‌ی زینت‌الملک)، دیوان‌خانه، حمام اختصاصی و اصطبل و زنجیرخانه وجود داشت.

متاسفانه تا به امروز بخشی از این آثار تاریخی از بین رفته است. در چند سال گذشته، زیرزمین ضلع شمالی نارنجستان تعمیر شده. این زیرزمین هم اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باغ در محله‌ی بالاکفت شیراز و در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد.

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک شیراز
مسجد نصیرالملک، شیراز

مسجد نصیر الملک، از قدیمی‌ترین مساجد شیراز است. این مسجد در محله گود عربان، واقع در ضلع جنوبی خیابان لطفعلی‌خان زند، قرار دارد. پیشینه تاریخی مسجد نصیر الملک به دوره قاجار و سال 1293 بازمی‌گردد. این مسجد، شباهت‌هایی با مسجد وکیل دارد.

شبستان‌های مسجد نصیرالملک دارای ستون‌هایی شبیه به ستون‌های مسجد وکیل است. پنجره‌های مسجد دارای شیشه‌های رنگی است. با تابش نور خورشید به این شیشه‌ها، مسجد پر از رنگ می‌شود. به همین دلیل مسجد نصیر الملوک، به مسجد رنگ نیز شهرت دارد. در سفر به شیراز، مسجد رنگی را از دست ندهید.

پارک ملی بمبو در شیراز

پرندگان پارک ملی بمو شیراز
پرندگان پارک ملی بمو، شیراز

پارک ملی بمبو، منطقه‌ای حفاظت شده در 10 کیلومتری شمال شیراز است. این پارک در منطقه‌ای به نام زرقان واقع شده است. نام این پارک، برگرفته شده از کوه‌های بمبو است. پارک بمبو در سال 1341 به عنوان منطقه‌ی شکار ممنوع، ساخته شد. وسعت این پارک، حدود 100 هزار هکتار است. در این پارک حیواناتی نظیر پلنگ، پاژن، گربه وحشی و کفتار، وجود دارد. پارک بمبو، پس از پارک ملی گلستان و ارومیه، در درجه سوم اهمیت قرار دارد.

بازدید از حافظیه در سفر به شیراز

آرامگاه حافظ شیراز
آرامگاه حافظ، شیراز

حافظیه، آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد بن بها‌ءالدین حافظ شیرازی است. آرامگاه لسان‌الغیب، شاعر بنام قرن هشتم، یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی شیراز است. حافظیه از دو حیاط شمالی و جنوبی تشکیل شده است. این دو حیاط، توسط یک تالار به طول 56 متر و عرض 8 متر از یکدیگر جدا شده‌اند.

در این تالار، 20 ستون سنگی به ارتفاع 5 متر پایه‌ریزی شده است. 65 سال پس از وفات حافظ در سال 856 هجری، آرامگاه حافظ، به دستور شمس‌الدین محمد یغمایی وزیر حاکم وقت فارس، ساخته شد. این آرامگاه بارها توسط حاکمان وقت، تخریب و مرمت شد. سرانجام در سال 1314 به همت اداره فرهنگ فارس، با بنایی که امروز وجود دارد، جایگزین شد.

سعدیه شیراز

آرامگاه سعدی شیراز
آرامگاه سعدی، شیراز

سعدیه، آرامگاه ابو محمد مُصلح‌الدین بن عبدالله، سعدی شیرازی است. آرامگاه سعدی یا همان سعدیه، در خیابان بوستان شیراز قرار دارد. سعدیه در ابتدا خانقاه سعدی بود. سعدی اواخر عمر خود را در سعدیه می‌گذراند و در نهایت در همانجا دفن شد.

در اطراف مزار سعدی، مقبره تعداد زیادی از بزرگان دین قرار دارد که طبق وصیت خودشان، در سعدیه دفن شده‌اند. مقبره سعدی برای اولین بار در قرن هفتم هجری توسط شمس‌الدین محمد صاحب دیوانی، حاکم وقت فارس، ساخته شد. اما در سال 998 این مقبره تخریب شد. در سال 1187 هجری، به دستور کریم خان زند، مقبره کنونی ساخته شد.

دروازه قرآن

دروازه قرآن ورودی شهر شیراز
دروازه قرآن، ورودی شهر شیراز

اگر از سمت اصفهان حرکت کنید و به شیراز بروید، در بدو ورود به شهر، با دروازه قرآن روبرو می‌شوید. این دروازه در زمان «عضدوالدوله دیلمی» ساخته شد. در این دروازه قرآنی قرار دادند تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. پس از آن بود که این دروازه، دروازه قرآن نام گرفت.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان شیراز
ارگ کریم خان، شیراز

بنای تاریخی ارگ کریم‌خان زند، در مرکز شهر شیراز و در مجاورت میدان شهرداری واقع شده است. این ارگ در دوره زندیه و به عنوان مکانی برای زندگی کریم‌خان زند، ساخته شد. ارگ کریم‌خان بنایی ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی دارد. قسمت درونی ارگ، با اتاق‌های نقاشی شده، ایوان‌ها و آب‌نماها، مزین شده است.

حمام وکیل

حمام وکیل شیراز
حمام وکیل، شیراز

حمام وکیل، متعلق به دوره زندیه است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این حمام در آن زمان، از اصول معماری پیشرفته‌ای برخوردار بود. حمام وکیل در مرکز شهر شیراز و در نزدیکی بازار وکیل قرار دارد. اگر در حال برنامه‌ریزی سفر به شیراز هستید این حمام را هم در نظر بگیرید.

مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز
مسجد وکیل، شیراز

مسجد وکیل، مسجدی با مساحت 5 هزار متر است که پیشینه آن به دوران زندیه می‌رسد. مسجد وکیل از نظر هنر و معماری اهمیت ویژه ای دارد. در سمت شمال مسجد طاق بلندی وجود دارد که به طاق مروارید معروف است. در سفر به شیراز حتما از مسجد وکیل و معماری بی‌نظیر آن دیدن کنید.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز
بازار وکیل، شیراز

بازار زیبای وکیل، در میدان شهرداری شیراز و در نزدیکی ارگ کریم‌خان قرار دارد. این بازار از مشهورترین بازارهای سنتی است که به دوره زندیه باز می‌گردد. بنای بازار وکیل با استفاده از گچ، آهک و آجر ساخته شده است. این بازار در زمان حال نیز به عنوان قطب اقتصادی شیراز، فعال است. در بازار وکیل از شیر مرغ تا جان آدمیزاد یافت می‌شود.

از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز، می‌توان به خانه زینت الملوک، موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز، باغ هفت تنان، باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ جهان نما، مدرسه خان، مسجد عتیق و آستان مقدس علی بن حمزه(ع) اشاره کرد.

سفر ویدئویی به شهر شیراز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان