مرور بهترین سریال‌های طنز ایرانی

اهالی کافه هفت سلام. آیا مجموعه‌های تلویزیونی را دنبال می‌کنید؟ اگر بخواهید از میان مجموعه‌های پخش شده بهترین سریال‌های طنز ایرانی را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام سریال است؟ یکی از کارگردان‌هایی که معمولا مجموعه‌هایش با استقبال مخاطبان روبرو شده، سیروس مقدم است

مرور بهترین سریال‌های طنز ایرانی

اهالی کافه هفت سلام. آیا مجموعه‌های تلویزیونی را دنبال می‌کنید؟ اگر بخواهید از میان مجموعه‌های پخش شده بهترین سریال‌های طنز ایرانی را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام سریال است؟ یکی از کارگردان‌هایی که معمولا مجموعه‌هایش با استقبال مخاطبان روبرو شده، سیروس مقدم است. به نظر شما آثار مقدم را می‌توان در فهرست بهترین سریال‌های ایرانی قرار داد؟ در این مطلب به مرور برخی از سریال‌های طنز او می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سیروس مقدم از جمله کارگردانان پر‌ کاری است که درباره موضوعات مختلف اجتماعی سریال ساخته است. «پلیس جوان»، «رستگاران»، «اغماء»، «زیر هشت»، «دیوار»، «مدینه» و «میکائیل» از سری سریال‌های اجتماعی او است. او در طی سال‌های اخیر بهترین سریال‌های طنز ایرانی را کارگردانی کرده است که استقبال خوبی هم از طرف مخاطبان داشته است.

بهترین سریال‌های ایرانی
احمد مهران فر، محسن تنابنده و نسرین نصرتی در نمایی از سریال پایتخت

سریال پایتخت در فهرست بهترین سریال‌های طنز ایرانی قرار دارد؟

نوروز 90 شاهد پخش یکی از بهترین سریال‌های طنز ایرانی از شبکه یک سیما بودیم که خیلی زود جای خودش را میان مخاطبان باز کرد. این سریال حاصل همکاری سیروس مقدم و بود. محور اصلی داستان نقی معمولی (محسن تنابنده) و خانواده او بود.

خانواده نقی معمولی برای زندگی از علی‌آباد به تهران می‌آیند ولی به محض ورود به پایتخت با مشکلات ریز و درشتی روبرو می‌شوند. صاحبخانه‌ای که نقی معمولی خانه را از او خریده است می‌میرد و وارثان خانه را به او تحویل نمی‌دهند. نقی و خانواده‌اش مجبور می‌شوند مدتی را در کامیون پسر خاله‌اش ارسطو (احمد مهران‌فر) زندگی کنند. واکنش او و خانواده‌اش به اتفاقات و روابط شخصیت‌ها فضایی کمدی را ایجاد می‌کند.

بازیگران: علیرضا خمسه، محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدی، نسرین نصرتی و….

نقاط ضعف و قوت سریال پایتخت

عوامل بسیاری باعث می‌شود تا بتوان سریال پایتخت را در فهرست بهترین سریال‌های ایرانی در ژانر کمدی قرار داد. یکی از دلایلی که سریال پایتخت و شخصیت‌هایش برای مردم محبوب شدند فیلمنامه خوب پایتخت بود. محسن تنابنده که نویسنده توانمندی نیز هست به خوبی ثابت کرد که کمدی مردم‌پسند را خوب می‌شناسد. طراحی شخصیت‌های بامزه، چینش مناسب اتفاقات، دیالوگ‌های شیرین، بازی‌های خوب بازیگران، سریال پایتخت را جزو پر بیننده‌ترین سریال‌های طنز تلویزیون کرد. موفقیت فصل اول پایتخت باعث شد تا سازندگان این مجموعه ادامه این سریال را بسازند و این شد که پایتخت تا فصل چهار ادامه پیدا کرد. بنا به شنیده‌ها فصل پنجم هم در راه است.

حرف و حدیث های فراوانی درباره سریال پایتخت وجود داشت. یکی از اعتراضاتی که بر این سریال شد این بود که این سریال به تمسخر کشیدن اهالی ساده‌دلی است که لهجه دارند و این بی‌احترامی به اقوام نجیب ایرانی است. یا اینکه در فصل‌های مختلف سریال، طنز به لودگی کشیده شده است و یا اینکه شخصیت‌ها و حوادث بیش از حد نیاز اغراق شده هستند….

بله ممکن است نتوانیم با متر و معیارهای منتقدان حرفه‌ای سریال پایتخت را در زمره آثار هنری قرار دهیم ولی نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که پایتخت تقریبا توانست نظر عموم مردم را جلب کند.

سیروس مقدم در نوروز 91 چک برگشتی‌اش را رو کرد

یکی دیگر از بهترین سریال‌های طنز ایرانی که نوروز 91 روی آنتن شبکه یک رفت سریال «چک برگشتی» است. دیدن نام محسن تنابنده و سروش صحت در بخش نویسندگان سریال، نوید دیدن یک مجموعه طنز شسته رفته را به مخاطب می‌دهد. این سریال را می‌توان در گروه سریال‌های کمدی-سیاسی قرار داد. داستان سریال در فضای مبارزه انتخاباتی نمایندگان یک شهر برای ورود به مجلس رخ می‌دهد.

بهترین سریال‌های ایرانی
امیر جعفری و هدایت هاشمی در سریال چک برگشتی

امیر جعفری (لطیف) شرخری است که باید هر ماه بایت مهریه دو سکه به همسرش بدهد و برای همین تاخیر‌ها مدتی به زندان افتاده است. هدایت هاشمی در نقش دکتر مشرفی هم یکی از نامزدهای انتخاباتی است که زندگی سالمی دارد، ولی در اطرافش افرادی هستند که از موقعیت او سوء‌‌استفاده کرده‌اند.

امیر جعفری برای تهیه سکه‌ها به پول احتیاج دارد و به دلیل سابقه‌اش نمی‌تواند شغل مناسبی پیدا کند پس به شغل شرخری باز می‌گردد و  برای نقد کردن یک چک سراغ آقای دکتر می‌رود. موضوع تهیه سکه‌های مهریه و نقد کردن چک، آقای شرخر و آقای کاندید مجلس را به هم گره می‌زند و…

بازیگران: امیر جعفری، ریما رامین‌فر، هدایت هاشمی، بهاره رهنما، هومن برق‌نورد و…

چرا چک برگشتی نمره قبولی می‌گیرد؟

داستان طراحی خوبی دارد. موضوع داستان مخاطب را با خودش همراه می‌کند. شخصیت‌پردازی آدم‌های قصه باعث باور پذیر بودن آن‌ها می‌شود. بازی روان و یک‌دست بازیگران نقش‌های اصلی، یکی دیگر از نقاط قوت این سریال طنز است. این مجموعه از جمله سریال‌هایی است که به ورطه لودگی نمی‌افتد. چک برگشتی را می‌توان از جمله آثار کمدی‌ای قرار داد که حرفی برای گفتن دارد و صرفا نمی‌خواهد به هر قیمتی مخاطب را بخنداند. به نظر شما آیا میتوان این سریال را در فهرست بهترین سریال‌های طنز ایرانی قرار داد؟

سیروس مقدم در نوروز96

سیروس مقدم که از نتیجه همکاری‌اش با محسن تنابنده راضی به نظر می‌رسد در پروژه جدیدش برای ساخت یک سریال نوروزی از همکاری محسن تنابنده در گروه نویسندگان و بازیگران بهره برد. «علی البدل» نام مجموعه‌ای است که در نوروز 96 روی آنتن شبکه یک سیما رفت. طبق معمول آثار سیروس مقدم نام‌های قابل توجهی در گروه بازیگران این سریال به چشم می‌خورد.

داستان سریال در روستایی خوش آب و هوا به نام «» اتفاق می‌افتد. در این روستا دو طایفه «آبناری‌ها» و «آبیاری‌ها» زندگی می‌کنند که از قدیم با هم اختلاف داشته‌اند. برای حل اختلافات، شورایی تشکیل شده که خان‌های هر دو طایفه هم عضو آن هستند. خبر آمدن ریس جمهور به روستا باعث ایجاد اتفاقاتی در روستا می‌شود که چهره واقعی خان‌های آبادی را آشکار می‌کند…

یکی از اعضای شورا که «علی‌البدل» نام دارد و حق رای نداشته است زمام امور شورا را به دست می‌گیرد تا به اوضاع روستا سر و سامان بدهد و مانع از ضایع شدن حق مردم شود…

بهترین سریال‌های ایرانی
مهدی فخیم زاده و هادی کاظمی در سریال علی البدل

بازیگران: مهدی هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، احمد مهران‌فر، محسن تنابنده، حسین محب اهری، هومن حاجی عبدالهی و…

آیا «علی‌البدل» موفق ظاهر شد؟

در نگاه اول موضوع داستان کشش لازم را برای جذب مخاطب دارد. حضور بازیگران صاحب‌نامی مانند مهدی فخیم‌زاده و مهدی هاشمی از دلایلی است که ما را به دیدن سریال ترغیب می‌کند. با وجود طراحی شخصیت‌های که خود بار کمیک دارند و درگیری‌های تقریبا بامزه بین دو خان، این مجموعه خیلی در خنداندن تماشاگر موفق ظاهر نمی‌شود.

علی‌البدل خوش آب و رنگ است و با زبان طنز می‌خواهد موضوعات جدی حتی در حوزه سیاست را نقد کند اما این سریال انتخاب مناسبی برای نوروز 96 نبود. برای مخاطبی که در شبهای تعطیلات نوروز بیشتر دنبال لحظه‌های شاد در کنار اعضای خانواده است، دیدن بیرون کشیدن جنازه یکی از اعضای شورا از مسیر آب روستا خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد.

شاید اگر این سریال در ایامی غیر از نوروز پخش می‌شد مردم با دقت و حوصله بیشتری آن را پیگیری می‌کردند و دغدغه‌های جدی‌ای که در پس ساخت این مجموعه وجود داشت بیشتر به چشم می‌آمد. به نظر شما سریال علی البدل در فهرست بهترین سریال‌های ایرانی در گروه طنز قرار دارد؟

در هر صورت حتی اگر سریال‌سازی سیروس مقدم طبق میل و سلیقه هر کدام از ما نباشد این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که در مجموع، او در جذب مخاطب تلویزیونی تا کنون موفق بوده است. شما هم دیدگاهتان درباره بهترین سریال‌های ایرانی با ما در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر