۱۰ سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی

۱۰ سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - خبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی که همه ساله در ۱۰ سپتامبر و در سراسر جهان برگزار می شه، برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خ ...

روز جهانی پیشگیری از خودکشی که همه ساله در 10 سپتامبر و در سراسر جهان برگزار می شه، برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از اون در نظر گرفته شده. 19 شهریور ماه، برابر با 10 سپتامبر «روز جهانی مبارزه با خودکشی» در تقویم جهانی نامگذاری شده است. گاهی مشکلات زندگی زیاد می شن و تحمل سختی ها ناممکن و طاقت فرسا به نظر می رسه، اون قدر طاقت فرسا که عده ای توانایی مقابله با اون رو در خودشون ندیده و تصمیم می گیرن عطای زندگی کردن رو به لقایش ببخشن و دست به خودکشی بزنن؛ عده ای که تعدادشان هم کم نیست و آمار بالایی رو در جهان به خود اختصاص دادن. مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان 10 سپتامبر رو میزبانی می کنن. در سال 2011 مراسم این روز در 10 سپتامبر در 40 کشور انجام شد.

خودکشی

10 سپتامبر، روز مهم و جهانی

از تاریخ 10 سپتامبر 2011، بر پایه تخمین ها سالیانه 1٬000٬000 تن با خودکشی به زندگی خود پایان می دهند. یعنی یک خودکشی در هر 40 ثانیه یا 3٬000 خودکشی در هر روز. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی از در کنار هر یک خودکشی موفق 20 خودکشی ناموفق صورت می گیره.  این یعنی در هر 3 ثانیه یک خودکشی ناموفق در جهان انجام می شه. خودکشی مهم ترین سبب مرگ و میر جوانان 15 تا 24 سال است. در برخی کشورها مثل چین، نرخ خودکشی در میان جوانان 15 تا 34 سال در بالاترین حد است. جز چین، در دیگر کشورها میزان خودکشی مردان از زنان بیش تر است. در جهان غرب نرخ مرگ ومیر مردان بر اثر خودکشی سه یا چهار برابر زنان است. به عنوان نمونه، طبق یک مطالعه در کانادا مشخص شده شمار افرادی که همه ساله بر اثر خودکشی جان خودشون رو از دست می دهند؛ از شمار قربانیان ایدز، دیابت و سوانح رانندگی بیشتره. براساس آمارهای جهانی سال 2012، سالانه حدود 800 هزار نفر در جهان در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، تا جایی که خودکشی دهمین علت مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص داده است؛ هرچند احتمال خودکشی در میان مردان حدود 3 تا 4 برابر بیش تر از زنان است اما براساس آمارهای جهانی اقدام به خودکشی در میان جوانان و زنان شایع تر است.

10 سپتامبر

خودکشی در ایران

 رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: نمی توانیم وضعیت خودکشی در ایران را بحران اعلام کنیم. هر چند در کشور اسلامی ایران با توجه به اینکه قتل نفس بر اساس دین و مذهب ما حرام است، پس، حتی یک مورد آن هم جایز نیست اما در استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان آمار خودکشی نگران کننده تر از سایر نقاط کشور است. رئیس اورژانس اجتماعی کشور در خصوص خودکشی از طریق پرش از ارتفاع نیز گفت: خودکشی از طریق پرتاب از ارتفاع به دلیل آنکه جنبه نمایشی بیشتری نسبت به سایر روش های خودکشی دارد باعث می شود افراد گمان کنند که تعداد موارد خودکشی از این طریق زیاد است؛ این در حالیست که افرادی که در تنهایی دست به خودکشی می زنند توجه کمتری به خود جلب کرده و احتمال فوت آنها بیش از سایرین است و به همین ترتیب تعداد موارد خودکشی منجر به فوت از طریق روش پرتاب از ارتفاع نیز کمتر از سایر روش های مرسوم خودکشی است.  چنانچه شاهد اقدام به خودکشی فردی بودین سریعا با شماره 123 تماس گرفته تا کارشناسان اورژانس اجتماعی در اسرع وقت خودشون رو به محل رسانده و اقدامات مددکاری روانشناسی رو برای این افراد جهت جلوگیری از خودکشی اون ها به انجام برسانند. 

خودکشی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان