راز تیفانی در این همه محبوبیت و شهرت چیست؟ چرا همه خانم‌ها، از دختران جوان تا بانوان میانسال می‌توانند در میان مدل‌های تیفانی چرخ بزنند و از میان زیورآلات این برند 150 ساله، چیزی برای خودشان انتخاب کنند. چه چیزی تیفانی را از فروشگاهی در نیویورکی به برندی جهانی با بیش از 250 شعبه در سراسر جهان رساند.

لوگوی برند تیفانی

تیفانی اند کو (Tiffany & Co)کوتاه‌ شده‌ واژه تیفانی اند کمپانی(Tiffany & company) است که بیشتر با نام تیفانی شناخته می‌شود. این کمپانی آمریکایی به طراحی، تولید و فروش زینت‌آلات با استفاده از الماس، جواهر، طلا و نقره و ... مشغول است. با این که تیفانی بیش‌تر در دنیای جواهر نامدار است اما کالاهای متفاوتی از جمله: کریستال، نوشت‌افزار، چینی‌آلات، عطر، ساعت و کالاهای چرمی هم طراحی و تولید می‌کند.

در سال 1837 چارلز لوئیس تیفانی با همکاری جان بی. یانگ، کمپانی تیفانی را در نیویورک برای طراحی و فروش محصولات فانتزی، وسایل دکوری و لوازم‌التحریر راه‌اندازی کرد.

انگشتر جواهرنشان تیفانی

در ابتدا فروشگاه مرکزی تیفانی در نیویورک، مرکز فروش نوشت‌افزار‌های لوکس و گوناگون بود و کمی بعد شعبه‌ دیگری تحت عنوان "تیفانی، یانگ اند الیس" (Tiffany, Young and Ellis) در منهتن جنوبی راه‌اندازی کردند که بعدها کوتاه و به "تیفانی اند کو" تبدیل شد. در سال 1853 چارلز تیفانی اداره شرکت را بر عهده‌گرفت و بخش جواهرات تیفانی اند کو راه‌اندازی شد. تیفانی، نمونه‌های فراوانی از الماس و جواهرات می‌فروخت و با جواهرسازان خوش‌نام دنیا، مانند اندی وارهول و ژان شلومبرجر، همکاری داشت.

نخستین کارگاه تولیدی محصولات تیفانی

این کمپانی با انجام کارهای خاص و متفاوتی، زبانزد مردم شد. نخستین نوآوری آن، ارائه کتاب آبی تیفانی(Blue book) یا کاتالوگ، برای ارائه آمار به مردم و فروش لوازم جانبی در آمریکا بود. نوآوری خبرساز دیگر آن، طراحی مجدد "نشان ملی ایالات متحده آمریکا" در سال 1885 بود. این طراحی مجدد، کماکان روی اسکناس‌های یک دلاری ایالات متحده دیده می‌شود.

نشان طراحی شده توسط تیفانی

در سال 1861، آبراهام لینکلن(رئیس جمهور آمریکا) برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود، یک جام به کمپانی تیفانی سفارش داد. او همچنین در دوران ریاست جمهوری، برای همسرش یک مجموعه زینت آلات از مرواریدهای ریز، ساخت تیفانی خرید. از جمله طراحی‌های کمپانی تیفانی می‌توان به طراحی شمشیر برای سربازان جنگ‌های داخلی آمریکا و مدال شجاعت اشاره کرد.

مدال شجاعت طراحی شده توسط تیفانی

در سال 1867 طرح‌های نقره چارلز تیفانی مورد توجه "نمایشگاه جهانی پاریس" (Universal Exposition) قرار گرفت و "نشان شایستگی" به وی اعطا شد. تیفانی اولین شرکت آمریکایی بود به چنین افتخاری دست‌یافت. در سال 1878، چارلز تیفانی یکی از بزرگ‌ترین و مرغوب‌ترین الماس‌های زرد رنگ ممتاز جهان را با وزن بیش از 287 قیراط در معدن الماس کیمبرلی در آفریقای جنوبی کشف کرد.

الماس زرد تیفانی

"الماس تیفانی"در عکس‌های تبلیغاتی فیلم "صبحانه در تیفانی" زینت‌بخش "آدری هپبرون" است. این الماس امروزه در طبقه اول فروشگاه تیفانی در نیویورک موجود است و می‌توان آن را مشاهده کرد.

الماس زرد  در فیلم "صبحانه در تیفانی"

نخستین شعبه بین‌المللی تیفانی در لندن و دومین شعبه آن در شهر توکیو راه‌اندازی شده‌است و امروزه در اکثر شهرهای مهم و بزرگ جهان فروشگاه دارد.

فروشگاه لوکس تیفانی اند کو.

فروشگاه لوکس تیفانی اند کو.

تیفانی توانسته است، با گسترش محصولاتش برای تمام سطوح اجتماعی به موفقیت و شهرت دست پیدا کند؛ با این‌که تیفانی یک برند لوکس است ولی هرکسی می‌تواند به فروشگاه تیفانی برود. گرچه قیمت اکثر کالاها از توان مردم عادی خارج است، ولی همیشه کارهای ارزان‌تری هم وجود دارد که هر کسی می‌تواند آنها را تهیه کند. مشهور‌ترین کالاهای این کمپانی به جز طلا و جواهر، عینک و ساعت است. این کالاها هم در جعبه‌های وسوسه انگیز آبی رنگ، با روبان ابریشمی معروف کمپانی تیفانی اند کو عرضه می‌گردد.

بسته بندی منحصر به فرد محصولات تیفانی

رنگ آبی ملایم و منحصر به‌فرد به کار رفته در تزئینات فروشگاه‌ها و بسته‌بندی محصولات تیفانی بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده‌است. این رنگ به آبی تیفانی مشهور است و در سازمان جهانی رنگ(Pantone) ثبت شده‌است.

فروشگاه و محصولات لوکس تیفانی

فروشگاه و محصولات لوکس تیفانی

فروشگاه و محصولات لوکس تیفانی

فروشگاه و محصولات لوکس تیفانی

فروشگاه و محصولات لوکس تیفانی