۱۰ مرحله آسان برای شروع یک باغچه – قسمت دوم

اگر به تازگی تصمیم به باغبانی گرفته اید و به خاطر بی‌تجربه بودن اندکی هم از شروع کار می‌ترسید، این متن برای شماست!

10 مرحله آسان برای شروع یک باغچه – قسمت دوم

اگر به تازگی تصمیم به باغبانی گرفته اید و به خاطر بی‌تجربه بودن اندکی هم از شروع کار می‌ترسید، این متن برای شماست!


10 مرحله آسان برای شروع یک باغچه – قسمت اول


6- گیاهانتان را انتخاب کنید

بعضی افراد مدت‌ها در مجلات گل و گیاه می‌گردند. بعضی دیگر به گلفروشی‌ها می‌روند و هر گلی که چشم‌شان را گرفت انتخاب می‌کنند. از هر روشی که گل‌هایتان را انتخاب می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید که با اقلیم و شرایط باغچه شما مثل نوع خاک، میزان نور خورشید دریافتی و … سازگاری داشته باشند.

7- کاشت!

بعضی از گیاهان نسببت به سرما مقاوم هستند، پس می‌توان آنها را در پاییز یا اواخر زمستان کاشت. گوجه و اکثر گل‌های یک ساله نسبت به سرما حساس هستند، پس آنها را تا زمانی که آخرین موج سرما هم بگذرد در باغچه نکارید. نیمه بهار و نیمه پاییز بترین زمان برای کاشت گل های چند ساله است.

کاشت بعضی از گیاهان مثل گل آفتاب گردان و کاهو را می‌توان به راحتی از دانه شان شروع کرد. می‌توانید آنها را مستقیما در باغچه بکارید. قبل از کاشت روی بسته دانه را بخوانید تا اطلاعات لازم مثل زمان کاشت، عمق کاشت و فاصله لازم بین گیاهان را بدانید. اگر از ریسک کردن نمی‌ترسید می‌توانید دانه ها را قبل از شروع فصل رشد و قبل از گذشتن آخرین موج سرما درون خانه بکارید، و با مساعد شدن هوا به باغچه منتقلشان کنید. پس یک سینی کشت تهیه کنید، دانه‌ها را طبق دستور العمل پاکت‌شان در آن بکارید و جلوی یک پنجره آفتابگیر یا در زیر نور مصنوعی قرار دهید. حوایتام باشد که خاک جوانه ها همواره باید مقداری مرطوب باشد اما نه خیس (خیس بودن دائم خاک باعث پوسیدگی ریشه‌هایشان می‌شود).

البته کار آسان تر این است که نشا هر گیاه را تهیه کنید و به راحتی در باغچه‌تان بکارید!

8- آب دهی

جوانه ها هرگز نباید خشک بمانند پس تا زمانی که کوچک هستند هر روز به آنها آب بدهید. یا یزرگ شدن آنها کم کم آبیاری را کم تر کنید. گیاهانی که تازه به باغچه منتقل شده اند هم نیاز به آبیاری منظم دارند. آبیاری یک روز در میان یا بیشتر تا ریشه‌هایشان در خاک جا بیافتد و به فضا عادت کند. بعد از آن میزان آبیاری را نوع خاک، رطوبت محیط، نوع گیاه و میزان بازش تعیین می‌کند. در روزهای گرم که گیاهان اندکی پژمرده می شوند هم نیاز به آبیاری بیشتری دارند. آبیاری را با حوصله و آرام انجام دهید تا آب بیشتری به درون خاک تفوذ کند و از باغچه‌تان به بیرون سرازیر نشود. برای به حداقل رساندن تبخیر، آبیاری را صبح زود انجام دهید.

9- مالچ

برای جلوگیری از رشد علف های هرز و نگهداری بیشتر آب در خاک، سطح خاک را با چند سانتی متر مالچ بپوشانید. برای باغچه سبزیجات و گل‌های یک ساله از مالچ‌هایی استفاده کنید که در عرض چند ماه تجزیه شوند. و برای گیاهان چند ساله مالچ را مصرف کنید که مدت بیشتری بماند.

10- مراقبت کنید

باغچه زیبایتان دارد کار خودش را می‌کند! آن را به موقع آبیاری کنید و علف های هرزش را قبل از بزرگ شدن وجین کنید و از بین ببرید. کود دهی را فراموش نکنید و گیاهانتان را در فصل رشد بدون غذا نگذارید!

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان