بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است و به گل‌های سفید رنگ درخت نارنج گفته می‌شود که در فصل بهار شکوفا می‌شوند. به نظر می‌رسد درخت بهارنارنج از پیوند دو گونه از مرکبات، یعنی دارابی و نارنگی به دست آمده است. نارنج درختی به ارتفاع 6-4 متراست که در عطرسازی، ساختن اسانس و  انواع نوشیدنی‌های فصلی وعرقیجات، مربا و... کاربرد بسیار دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از یک مطالعه، از بهار نارنج می‌توان به عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی انجام شد. میزان اضطراب زمانی پس از مصرف، در هر دو گروه مصرف کننده بهار نارنج و دیازپام کاهش یافت.

خواص

بهار نارنج طبیعت گرم و خشک دارد. بهار نارنج تازه در تهیه عرق  بهار نارنج  به کار می‌رود. بهار نارنج خشک شده به صورت دم کرده و به عنوان ضد تشنج در بیماری‌های عصبی مانند ضعف اعصاب و رفع سکسکه به کار می‌رود. بهار نارنج حاوی ویتامین‌های  C، B  و D است. این گیاه تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد. مربای بهار نارنج مقوی معده و ضد تشنج است. عرق بهار نارنج اشتهاآوری قوی است و در تسکین ناراحتی‌ های سینه مؤثر است. مداومت در مصرف بهارنارنج برای رفع بزرگی طحال مفید است و چنانچه به همراه آب کرفس مصرف شود، جهت استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار موثر است.  نوشیدن عرق بهارنارنج می‌تواند به تسکین و دردهای ناشی از نفخ شکم کمک کند. بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می‌شود. بهارنارنج خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و التهابی دارد و ادرار آور است. بهار نارنج در کاهش شدت علائم یائسگی موثر است. موجب تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ‌ها می‌شود.

فواید 

  • افزودن بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا گشته و ناراحتی های معده را کاهش می‌دهد.
  • کسانی که یبوست دارند، آب بهار نارنج را همراه عسل شیرین کرده و بخورند.
  • آب بهار نارنج باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. بخور بهارنارنج پوست چهره را باز می‌کند.
  • برای سرگیجه‌ها از شربت بهار نارنج استفاده شود.
  • بوییدن بهار نارنج برای بهبود سرماخوردگی موثر است.
  • دم کرده بهار نارنج برای رفع سکسکه به کار می‌رود.
  • بهترین ترکیبی که در تابستان از آن می‌توان استفاده کرد، عرق بهار نارنج به همراه گلاب و آب است که خاصیت ضد افسردگی دارد.
  • در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا می‌رود و میزان تعریق بدن زیاد می‌شود، خلق و خوی بسیاری از آدم‌ها تحت تاثیر قرارگرفته و تند می‌شود. برای پیشگیری از این حالت توصیه می‌کنیم هر روز عصر، نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب و 2 قطعه یخ مخلوط کنید و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.
  • استفاده از بهار نارنج به عنوان تونر پوست موثر است. عرق بهار نارنج برای پوست  بسیار عالی است و  به همین جهت ملایم بودن آن در محصولات کودک در فرانسه استفاده می‌شود. به جای تونرهای آماده می‌توانید از این محصول صد در صد طبیعی استفاده کنید.
  • حمام با آب شکوفه‌های بهار نارنج آرامش بخش است
  • 3 فنجان شیر گرم همراه با نصف فنجان عرق بهار نارنج را به آب وان حمام اضافه کنید، این ترکیب یک حمام آرامش بخش است که برای پوست خاصیت دارد.
  • بهار نارنج خوشبو کننده دست‌ها از دیرباز است. در شرق میانه، مهمانان به طور سنتی از یک کاسه عرق بهارنارنج برای تمیز کردن دست خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید همین ایده  را برای پاک کردن  بوی دست‌ها در مهمانی‌های بعد از شام  انجام دهید.
  • بهارنارنج برای جلوگیری از شکنندگی مویرگ‌ها استفاده می‌شود. برای این کار می‌توان یک یا دو قطره آن را با کِرِم‌ها مخلوط کرد.

عوارض

عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند. بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود. زیاده روی در خوردن عرق نارنج بی‌خوابی ایجاد می‌کند.

نکته مهم

نگهداری آن در ظروف دربسته و مقاوم به نور و دور از رطوبت صورت می گیرد.

تاریخچه

این گیاه بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیم‌گرم به خوبی رشد می‌کند. در قرن شانزدهم میلادی، یک پرنسس ایتالیایی به نام «آنا ماری نرولی» متوجه اسانس حاصل از گل‌های این گیاه شد و از آن برای خوشبو کردن دستکش‌هایش استفاده می‌کرد. امروزه اسانس گل‌های بهار نارنج که به نام «نرولی اویل» در جهان مشهور است از اسانس‌های گران قیمت به شمار می‌آید.  این اسانس از سال 1680 تاکنون توسط تقطیر استخراج می‌شده ولی امروزه آن را با استفاده از حلال‌های آلی فرّار به دست می‌آورند که البته میزان اسانس حاصل بسیار اندک بوده، از این رو غالباً مورد تقلب قرار‌ می‌گیرد. در ایران آیین سنتی عرق گیری بهارنارنج، از جمله آیین های سنتی مازندرانی‌هابوده است. هرساله با فرارسیدن اردیبهشت ماه، جشنواره ملی بهارنارنج به صورت نمادین در شهرستان بابل انجام می‌شود.