لکتین یک نوع پروتئین غذائی است که در بسیاری از مواد غذائی که می‌خوریم یافت می‌شود. این ماده مغذی در مقادیر کم می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد اما در مقادیر خیلی‌ بالا می‌تواند جذب سایر مواد غذایی را دچار مشکل کند و مشکلات گوارشی ایجاد کند. این مقاله به مواد  غذایی که منابع اصلی  لکتین هستند پرداخته است.

لکتین چیست

لکتین نوعی از پروتئین است که به مواد قندی در غذا متصل است. این نوع پروتئین معمولا در گیاهان وظیفه سم زدائی و مقابل با عوامل مضر خارجی‌ را دارد. لکتین همینطور در گوشتی که می‌خوریم نیز یافت می‌شود. لکتین در بدن انسان قابل جذب نیست و در نتیجه بدون تغییر از بدن خارج می‌شود. مقادیر کم لکتین در غذا به تقویت سیستم ایمنی و به رشد سلولها کمک می‌کند و در برخی‌ از داروهای ضد سرطان نیز استفاده می‌شود. اما اگر مصرف آن خیلی‌ زیاد باشد ممکن است که به دیواره دستگاه گوارش آسیب برساند. این در مورد افرادی که دارای دستگاه گوارش حساسی هستند مهم است تا از مصرف زیاد مواد غذایی که حاوی میزان لکتین بالا هستند پرهیز کنند. لکتین معمولا در فرایند پخت و پز از بین می‌رود پس در اکثر موارد جای نگرانی در مصرف این مواد نیست. در ادامه به برخی‌ از مواد غذای محبوب که حاوی لکتین بالا هستند اشاره شده است که باید از مصرف نوع خام آن پرهیز شود.

لوبیا قرمز: لوبیا قرمز یک منبع قوی پروتئین گیاهی است که دارای شاخصه گلیسمیک پابین است و در نتیجه از بهترین مواد غذایی محسوب می‌شود. لوبیای خام حاوی لکتین است پس حتما آن را خوب بپزید. معمولا در افراد حساس تر مصرف این ماده به صورت خام باعث دل دارد و تهوع می‌شود.

لوبیا سویا: این ماده غذائی یک منبع بسیار شگفت انگیز از پروتین مفید برای بدن است که به ویژه در افرادی که تمایل به گیاه خواری دارند، بسیار محبوب است. مصرف لوبیا سویا به صورت خام در حال گسترش است اما این امر در طولانی مدت می‌تواند افراد را دچار مشکلات گوارشی و صدمه دیواره روده کند. مصرف خام این ماده غذایی توصیه نمی‌شود.

بادام زمینی‌: این مغز خوشمزه و محبوب دارای پروتئین و اسید چرب بسیار مفید برای بدن است و همینطور به خاطره شاخصه گلایسمیک پایین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود. 

از سایر غذاهای با لکتین بالا میتوان به سیب زمینی و گوجه فرنگی اشاره کرد.