بسیاری از ما به شکل دوره‌ای احساس می‌‌کنیم که طمع یا اشتهایی سیری ناپذیر برای خوردن داریم و هیچ وقت سیر نمی‌‌شویم. نیم ساعت بعد از یک وعده غذا، احساس گرسنگی می‌‌کنیم یا اصلا احساس سیری کامل به سراغمان نمی‌‌آید. در این مطلب می‌‌خواهیم به دلایل این مشکل، از زبان متخصصان بپردازیم تا به شما کمک کند، ریشه و علت را بیابید و جلوی اضافه شدن وزن را بگیرید.

 

1. کسل بودن یا به اصطلاح "حوصله‌‌ سر رفتن"

یکی‌ از معمول‌ترین دلایل اشتهای کاذب، بی‌ کاری است. زمان‌هایی‌ که فرد احساس کند زمانی‌ را به بطالت می‌‌گذراند، کاری برای انجام دادن نیست و امکان انجام تفریحی ندارد، به اصطلاح عامیانه "حوصله‌‌ ا‌ش سر می‌‌رود" و از روی بیکاری شروع به خوردن می‌‌کند. ساده‌ترین روش برای مقابل با چنین موردی، مشغول کردن خود و انجام کاری است که فکر را درگیر کرده فرصتی برای ایجاد گشنگی کاذب ندهد. 

2. افسردگی و تنهایی‌

بیشتر افراد، در دوره‌هایی‌ که از تنهایی‌ رنج می‌‌برندیا به افسردگی مبتلا می‌‌شوند، اشتهایی مضاعف احساس می‌‌کنند و بی‌ اختیار به سوی خوراکی‌ها و یخچال می‌‌روند. حتی در بسیاری از موارد، اشتهای بی‌ دلیل و خوردن‌های بدون تمایل ولی‌ زیاد، یکی‌ از نشانه‌های افسردگی است که توصیه می‌‌شود با مشاوران در این زمینه مشورت شود.

3. استرس و اضطراب

بسیاری از افراد به هنگام مواجهه با شرایط تنش زا، بی‌ اختیار احساس گرسنگی می‌‌کنند. افراد مضطرب، عصبی و حساس به استرس، بیشتر در معرض اشتهایی کاذب ناشی‌ از فشار‌های روانی‌ هستند. اگر در چنین زمان‌هایی‌ بتوانیم خوراکی‌ها را با موادی کم کالری ولی‌ مغّذی جایگزین کنیم، از چای سبز و سبزیجات بیشتر استفاده کنیم، به روند کاهش استرسمان نیز کمک خواهد کرد.

4. نخوردن صبحانه

احتمالا بارها شنیده اید که مهم‌ترین وعده غذا در طول روز صبحانه است و به اصطلاح سوخت بدن را تامین می‌‌کند. اگر شما از این وعده مهم غافل شوید، ساز و کار بدن خود را به هم می‌‌ریزید و سوخت کافی‌ را برای ادامه روز به آن نمی‌‌رسانید، بنابراین با وجود خوردن ناهار یا شام، ممکن است در ساعات مختلفی‌ از روز و شب احساس گرسنگی به سراغتان آید.

5. کمبود پروتئین

اگر رژیم غذایی شما حاوی مقادیر کافی‌ از پروتئین‌ها نبوده و به جای آن کربوهیدرات غالب باشد، بدن شما از کمبود حیاتی‌‌ترین ماده در سوخت و ساز خود محروم می‌‌ماند. در اینجاست که حس سیری کمتر به سراغمان می‌‌آید و دائم خود را در جست و جوی چیزی برای خوردن می‌‌یابیم. حداقل یک وعده از برنامه روزانه باید حاوی پروتئین‌هایی‌ مثل گوشت، تخم مرغ یا حبوبات باشد.

 

6. مصرف زیاد شکر و خوراکی‌‌های کم ارزش

متوجه شده اید که فقط یک ساعت بعد از خوردن یک پاکت کامل چیپس، احساس گرسنگی می‌‌کنید؟ در حالی‌ که کالری دریافتی بدنتان دو برابر یک وعده غذایی بوده و در مقابل هیچ ماده مغّذی یا ارزش غذایی جذب نکرده اید. شکر و کربوهیدرات‌ها میزان گلوکوژن را بالا برده، سبب جذب کالری بیشتر و در عوض نداشتن حس سیری و نیاز به پر کردن کمبود‌ها می‌‌شوند.

7. بی‌ توجهی‌ به سلامت و تناسب اندام

برخی‌ از افراد، بدون اینکه فکر کنند، دست به هر خوراکی‌ برده و می‌خورند. در واقع هرچه که می‌‌بینند و در دسترسشان است مصرف می‌‌کنند و همین موضوع عادتی ایجاد می‌‌کند که ذهن دائم نیاز به خوردن را حس کند. اگر چنین حالتی‌ دارید توصیه می‌‌شود هر خوراکی‌ را که به دست می‌گیرید یکبار نگاه کنید، محتویاتش را بخوانید، ارزش غذای و کالری ا‌ش را ببینید و با علم به اینکه چه می‌‌خورید و چه ماده‌ای را وارد بدنتان می‌‌کنید تصمیم بگیرید که ارزشش را دارد یا نه.

8. تشنگی

بسیاری از ما حس تشنگی را با گشنگی اشتباه می‌‌گیریم. زمان‌هایی‌ که بدنمان نیاز با تامین آب دارد به جای نوشیدن یک لیوان آب معمولی‌، به سراغ چای و بیسکوئیت می‌‌رویم یا یک هله هوله ای برای خوردن پیدا می‌‌کنیم. اگر در طول روز به میزان کافی‌ و مورد نیاز آب بنوشید، کمتر احساس گرسنگی خواهید داشت.

9. هورمون ها

تقریبا 80 درصد زنان، یک هفته مانده به قاعدگی خود، اشتهایی زیاد و ولع یا ویاری برای شیرینی احساس می‌‌کنند. کم شدن سراتونین و دوپامین در بدن سبب بروز این اشتها می‌‌شود. یکی‌ دیگر از دلایل این احساس گرسنگی کمبود منیزیوم در بدن است که اشتهای پیش‌قاعدگی را تشدید می‌‌کند. با مشورت پزشک می‌‌توان از مکمل‌های غذایی و قرص‌های جوشان منیزیوم استفاده کرد.