"نمی‌ دونم چرا از فلانی انقدر خوشم میاد؟!"
حتما شما هم این جمله را بارها به کار برده‌اید. بسیاری از افراد بدون این که بتوانند دلیل قانع کننده یا مشخصی‌ برای گرایش و علاقه خود داشته باشند، از اشخاص خاصی‌ خوششان می‌‌آید و به سمت آن‌ها کشیده می‌‌شوند. گاهی تنها یک لبخند و گاهی‌ نبوغ را به عنوان دلیل می‌‌شناسیم؛ که البته این دلیل برای محققان در زمینه روانشناسی‌ رضایت‌بخش نبوده است. بنابراین پس از پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های مدید، نتایج بسیار جالبی‌ را منتشر کرده‌اند.

چطور می‌‌توان دوست داشتنی‌تر یا جذاب‌تر بود؟ 

1.طرف مقابل را کپی کنید

به این استراتژی اصطلاحا "انعکاس" گفته می‌‌شود و شامل تقلید جز به جز از رفتار‌های فردی است که با او وقت می‌‌گذرانید. زمانی‌ که با کسی‌ صحبت می‌‌کنید، سعی‌ کنید زبان بدن، حالات چهره و فرم ایستادن یا شکل بدن او را تقلید کنید. سال 1999 در دانشگاه نیویورک پژوهشی بر روی 72 مرد و زن انجام شد که موظف بودند کاری را با یکدیگر به شکل دو نفره انجام دهند. در نهایت زمانی‌ که از آن‌ها در مورد میزان رضایتشان از همکار سوال شد، کسانی‌ که به صورت ناخودآگاه از همکار خود و رفتار‌هایش تقلید می‌‌کردند، بیشتر مورد علاقه و رضایت واقع شده بودند.

 2. زمان بیشتری را با "گروه هدف" سپری کنید

 با توجه به "تاثیر آشنا پنداری محض"، افراد گرایش بیشتری به آشنائی و علاقمندی با کسانی‌ دارند که برخورد بیشتری با آنها داشته‌اند. طی‌ پژوهشی در دانشگاه پتسبورگ، روانشناسان برای بررسی این پدیده از 4 زن خواستند که به عنوان دانشجو سر کلاس روانشناسی‌ دانشگاه، اما به دفعات مختلف (به ترتیب از کمترین حضور تا بیشترین تعداد دفعات) حضور یابند. در نتیجه زمانی‌ که از دانشجویان مرد نسبت به آن 4 نفر سوال شد، هرچند که با هیچ کدام مراوده‌ای نداشتند، گرایش بیشتری به فردی که حضور بیشتری داشت اعلام کردند.

 3. به افراد التفات کنید

پدیده "نسبت دادن ناخودآگاه خصایص" زمانی‌ رخ می‌‌دهد که شما در حضور فرد مورد نظر، از دیگر افراد صحبت می‌‌کنید و صفاتی را به آن‌ها نسبت می‌‌دهید. هرچند که شنونده می‌‌داند آن فرد شباهتی با شما ندارد، اما به صورت ناخودآگاه همان صفات را به خود شما نسبت می‌‌دهد. بنابراین آن طور که شما بقیه را ترسیم می‌‌کنید تصویرتان را در ذهن دیگران می‌‌سازد. به عنوان مثال اگر کسی‌ را محترم، مهربان یا جذاب بیان کنید، شنونده ناخوداگاه این صفات را به خودتان ربط می‌‌دهد.

4. حس‌های مثبت را بروز دهید

"سرایت حس" پدیده‌ای است که توضیح می‌‌دهد چطور افراد تحت تاثیر حالات روحی‌ یکدیگر قرار می‌‌گیرند. مقاله‌ای در دانشگاه اوهایو به انتشار رسید که این پدیده را چنین شرح می‌‌دهد: افراد قادرند به شکل ناخودآگاه احساسات اطرافیان را لمس کنند. چون گرایشی به تقلید حرکات و رفتار یکدیگر دارند، در حضور اشخاص شاد یا غمگین، احساس مشترک و حالت روحی مشابهی‌ را می‌‌گیرند. بنابراین، بهترین راه برای جذب افراد، شاد کردن آنها از راه شاد بودن است.

 5. دوستانه و شایسته رفتار کنید

نتایج تحقیقاتی‌ از دانشگاه پرینستون، حاکی از آنند که هرچه فردی خون گرم، مهربان، دوستانه و غیر رقابتی‌ رفتار کند، بیشتر اعتماد دیگران را جذب خواهد کرد. همچنین دریافتند یکی‌ از اولین معیار‌های افراد در قضاوت و ارزیابی، شایستگی است. به عنوان مثال، درجات بالای دانشگاهی یا قابلیت‌های اقتصادی همیشه احترام بیشتری را در پی‌ داشته است.

6. هر از گاهی‌ کمبود‌های شخصیتی خود را آشکار کنید

با توجه به "تاثیر شرمساری" در روانشناسی‌، چنانچه در نظر دیگران فردی لایق، محترم و مهربان باشید، پس از اینکه اشتباهی از شما سر بزند، بیشتر مورد علاقه واقعا خواهید شد! چرا که شما را فردی آسیب پذیر و به زبان عامیانه "از خودمون" نشان خواهد داد.
طی‌ تحقیقی جالب در دانشگاه مینسوتا، دانشجویان فیلم‌های ضبط شده‌ای از افراد که در حال امتحان هستند و به 3 دسته "عملکرد خوب"، "عملکرد ضعیف" و "عملکرد خوب به همراه اشتباهی کوچک" را تماشا کردند. اکثریت آن‌ها به کسی‌ که عملکرد خوبی طی‌ امتحان داشته اما در آخر قهوه را روی کاغذ‌ها ریخته بود، رای بالاتری از "دوست داشتنی بودن" دادند.

 7. بر ارزش‌های مشترک تاکید کنید

"تاثیر جذابیت تشابهی"، برای روانشناسان امری کاملا شناخته شده در روابط است. افراد به کسانی‌ که شخصیت، رفتار، اخلاق، ظاهر و ارزش‌های مشابهی‌ دارند بیشتر جذب می‌‌شوند. صرفا به معنای داشتن خصایص مثبت هم نیست. در پژوهشی از دانشگاه ویرجینیا، محققان دریافتند کارکنان نیروی هوائی کسانی‌ از همکارانشان را بیشتر دوست دارند که خصایص و ویژگی‌‌های منفی‌ بیشتری به اشتراک دارند. 

8. لبخند بزنید

در دانشگاه وایومینگ طی‌ پژوهشی از 100 زن در مقطع لیسانس خواسته شد به عکس همجنسان‌شان در 4 حالت نگاه کنند: دست به سینه با لبخند، دست‌ها از هم گشوده با لبخند، دست به سینه بدون لبخند و دست‌ها از هم گشوده بدون لبخند.
 نتیجه: اعم از حالت بدن در عکس‌ها، بیشتر زنان عکس‌هایی که با لبخند بودند به عنوان جذاب شناختند. 

9. افراد را آن‌طور که وانمود می‌‌کنند هستند ببینید

صرف نظر از اینکه حقیقت شخصیتی افراد چیست، معمولا تیپ ایده‌آلی را در ذهن شکل می‌‌دهند و مدام تلاش می‌‌کنند که دیگران آن‌ها را در همان تیپ ببینند و بشناسند، یکی‌ از راه‌های برقراری ارتباط بهتر با افراد برخورد با آن‌ها از زاویه دید خودشان نسبت به شخصیتی که دارند است.

10. رازی‌ را با آن‌ها در میا‌‌ن بگذارید

آشکار کردن حقایقی کاملا شخصی‌، یکی‌ از بهترین استراتژی‌ها در برقراری روابط است. زمانی‌ که شما با فردی اطلاعت خصوصی و محرمانه شخصی‌ را به اشتراک می‌‌گذارید، حس نزدیکی‌ را برای طرف مقابل ایجاد می‌‌کنید و در او تصور قابل اعتماد بودن خودتان را خلق می‌‌کنید. در ادامه بسیاری مهم است که پس از بنا نهادن این فرض، قابل اعتماد بودنتان را ثابت کنید و نشان دهید شما نیز قادرید شخصی‌‌ترین مسائل را بشنوید و آن‌ها را هرگز بازگو نکنید.

11. شوخ طبعی؛ کلید ماجرا

نه تنها در مراودات روزمره و دوستانه، بلکه در آشنایی و روابط احساسی‌ نیز این مورد اهمیت بسیاری دارد. تحقیقات ثابت کردند که داشتن حس شوخ طبعی، بخصوص در اولین دفعات برخورد، تاثیر مهمی‌ در ایجاد حس راحتی‌ و از بین رفتن حس جدیت دارد. همچنین جذابیت را در روابط رومانتیک بسیار بالا می‌‌برد.

12. فرصت بدهید از خودشان بگویند

محققان دانشگاه هاروارد به تازگی دریافتند که صحبت کردن در مورد خودمان، حداقل به اندازه غذا، پول و روابط زناشویی لذت بخش است و میزان رضایت‌مندی را افزایش می‌‌دهد. هرچه به فردی اجازه دهید خاطرات بیشتری از خودش را با شما در میا‌‌ن بگذارد و از خود بگوید، نزدیکی‌ بیش‌تری برقرار خواهد شد.