جها‌ن‌آرا با موضوع «پرونده یک آشوب» به روی آنتن رفت؛

وحید جلیلی: مردم میان «مطالبات معیشتی» و «وطن فروشی» مرزبندی می‌کنند

این مقاطع بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب، پیچ تاریخی است. ملت ایران این همه شهید داده و تلاش کرده و این مرحله رسیده است، مشکلات زیادی هم داریم، اما این ملت می‌تواند مشکلات خود را حل کند. اتفاقاً جمهوری اسلامی به آن سمت می‌رود که اعتراض‌ها در آن نهادینه و نظام امر به معروف و نهی از منکر قدرتمندتر می‌شود.

وحید جلیلی: مردم میان «مطالبات معیشتی» و «وطن فروشی» مرزبندی می‌کنند/ جنس آشوب‌های اخیر به رفتارهای داعش شباهت زیادی دارد/ علیزاده: غرب بعد از ناکام گذاشتن برجام می‌خواهد نتیجه فشارهای خود را درو کند

گروه سیاسی - رجانیوز: برنامه گفتگو محور جهان‌آرا با موضوع «پرونده یک آشوب» به روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، بررسی تحولات میدانی چند روز اخیر در سراسر ایران موضوع برنامه جهان آرا شد. مهمان حضوری این برنامه وحید جلیلی، فعال فرهنگی و رسانه‌ای بود. ارتباط تصویری با علی علیزاده تحلیلگر مسائل سیاسی از لندن بخش دیگری از برنامه شب گذشته جهان‌آرا بود. جهان‌آرا ارتباط‌های تلفنی هم با شاهدان عینی حوادث اخیر در شهرهای ایذه و دورود برقرار کرد. علی صدری‌نیا مستندساز جوان کشورمان و افضل دهدار عضو اتحادیه اصناف کشور هم دیگر مهمانان تلفنی جهان‌آرا بودند. دکتر وحید یامین‌پور نیز اجرای این برنامه را عهده‌دار بود.

 

در ابتدای این برنامه وحید جلیلی در باره ماهیت اتفاقات چند روز اخیر با بیان اینکه این اتفاقات از مشهد آغاز نشده بود و یک‌ماه قبل از آن این فراخوان در تهران هم زده شده، ولی به‌جایی نرسیده بود گفت: مشهد یکی از شهرهایی است که در بحث ورشکستگی مؤسسات مالی درگیر است و در یک‌ماه اخیر بارها این تجمعات در سطح شهر برگزار شده بود، ولی هیچ‌وقت به اینجا نرسیده بود.

 

وی علت اصلی سر زبان افتادن تجمع مشهد را سردادن شعارهای رادیکال از سوی عده‌ای معدود دانست و اظهار داشت: این خیلی سئوال برانگیز بود که دوگانگی در شعارها از کجا نشئت می‌گیرد؟ جماعتی که مطالبات به‌حق خود را طلب می‌کردند هیچ‌وقت از طریق اغتشاش وارد عمل نمی‌شدند.

 

این فعال فرهنگی با ساده‌انگارانه بودن این تحلیل که هیچ خطی از سوی دشمنان جمهوری اسلامی در اغتشاش‌های اخیر داده نشده با تأکید بر این مطلب که دشمن با دیدن این بستر حتماً سوءاستفاده می‌کند اظهار داشت: تحلیل‌های ژورنالیستی دیگری مبنی بر دست داشتن خود دولت در ایجاد اغتشاش‌ها است که باید از آنها عبور کنیم.

 

جلیلی: انقلاب در مسیر تکامل خود قرار دارد و در حال برطرف کردن نواقص خود است

 

جلیلی به صحنه آمدن ضدانقلاب در اغتشاش‌های اخیر را مسلم دانست و با بیان اینکه ضد انقلاب می‌داند جمهوری اسلامی در مسیری حرکت می‌کند که آخرین مراحل نواقص خود را برطرف کند تأکید کرد: انقلاب در مسیر تکامل خود قرار دارد و سال آینده که 40 سالگی پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم یک مرحله تازه‌ای از بلوغ و رشد نظام مردمی جمهوری اسلامی را خواهیم دید.

 

وی اذعان کرد: خط خبری رسانه‌های بیگانه نشان‌دهنده این است که جنس این حرکت‌ها ضد انقلابی است و هیچ دور از ذهن نیست که در ایران 80 میلیونی چند میلیون نفر هم ضد انقلاب باشند.

 

جلیلی: فتنه سال 88 و آشوب‌های اخیر یک فصل مشترک بنام کم‌کاری صداوسیما در حوزه عدالت رسانه‌ای دارد

 

این فعال فرهنگی در باره تفاوت‌های اغتشاش‌های اخیر با فتنه سال 88 با اشاره به اظهاراتش در برنامه رو‌به‌فردا که در سال 88 روی آنتن شبکه 3 سیما می‌رفت تصریح کرد: این درست است که میان این اتفاقات و فتنه سال 88 تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما می‌توان به بحث کم‌کاری در حوزه عدالت رسانه‌ای به‌عنوان فصل مشترک این دو اشاره کرد.

 

وی در همین زمینه توضیح داد: تا عدالت رسانه‌ای برقرار نشود، حتماً در حوزه‌های دیگر با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

 

جلیلی: انگار پیمان مشترکی بسته شده است که هر موفقیت و کامیابی انقلاب اسلامی بایکوت شود

 

این فعال رسانه‌ای با ذکر مثالی از فضای رسانه‌ای کشور با این بیان که مدت‌هاست در این فضا خبرخوب، خبر بد است و این تبدیل به یک اصل ایدئولوژیک و مقدس شده است تشریح کرد: گویا پیمان مشترکی میان همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی امضا شده است که هرگونه آسیب و اشکال اجازه طرح پیدا کند و برجسته‌ شود و هر موفقیت و کامیابی، بایکوت شود و به آن پرداخته نشود.

 

جلیلی: زوزه‌های اخیر ترامپ نشان‌دهنده این است که از جمهوری اسلامی شکست خورده‌اند

 

جلیلی به موضوع پایان کار داعش در دو ماه اخیر اشاره کرد و با ذکر این مطلب که اتفاق کوچکی رخ نداده است این سئوال را مطرح کرد که آیا زوزه‌های اخیر این سگ زرد در قبال ایران غیر از این است که با تمام تلاش‌هایی که انجام دادند و با اینکه همه توان سیاسی و نظامی و بین‌المللی خود را به میدان آوردند از جمهوری اسلامی شکست خوردند؟

 

جلیلی: کارآمدترین حوزه ایران در طول تاریخ، ایثارگری مدافعان حرم بوده است، اما دشمن در ابتدا تصویر او را به آتش می‌کشد

 

وی اقدام‌های اخیر آشوب‌طلبان در آتش زدن تصاویر بعضی از سرداران سپاه اسلام از جمله قاسم سلیمانی را غیرمرتبط با ناکارآمدی نظام قلمداد کرد و بیان داشت: اتفاقاً این حوزه، کارآمدترین حوزه ایران در طول تاریخ دور و نزدیک ما بوده است. مگر چند مقطع مثل این مقطع را می‌توانید پیدا کنید که ایران با این قدرت از امنیت و منافع خود در فضای بین‌المللی دفاع کرده است؟

 

این فعال رسانه‌ای با اشاره به حوادث اخیر منطقه از جمله غائله تجزیه کردستان، کودتا در یمن، ماجراهای لبنان و ... که دشمنان در پیشبرد اهداف‌شان ناکام ماندند اظهار داشت: همان کسانی که برای خلیج فارس نام مجعول قرار می‌دادند و ملت ایران را تروریست خطاب می‌کردند، دوستدار ما شدند و به‌نفع این اغتشاش‌ها در فضای مجازی فعالیت می‌کنند!

 

جلیلی: اعتراض‌های به‌حق مردم ایران در نهایت به قدرتمندتر شدن نظام امربه معروف و نهی از منکر منجر خواهد شد

 

جلیلی از هدف ضدانقلاب و دشمنان جمهوری اسلامی به صفر کردن کیلومتر انقلاب اسلامی تعبیر کرد و گفت: این مقاطع بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب، پیچ تاریخی است. ملت ایران این همه شهید داده و تلاش کرده و این مرحله رسیده است، مشکلات زیادی هم داریم، اما این ملت می‌تواند مشکلات خود را حل کند. اتفاقاً جمهوری اسلامی به آن سمت می‌رود که اعتراض‌ها در آن نهادینه و نظام امر به معروف و نهی از منکر قدرتمندتر می‌شود.

 

وی با تأکید بر این نکته که رابطه ملت و دولت ایران در حال نزدیک شدن به مرحله بلوغ است اظهار داشت: نظام در حال رشد است. مدتی پیش مشاهده شد که بالاترین مقام‌های قضایی کشور به فضای دانشجویی رفتند که این را کمتر جایی در دنیا می‌توان دید که اتفاقاً جلسه بسیار خوب و پرشور و صریح و تندی هم بود.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای حتماً باید کاستی‌ها را هم ببینیم تصریح کرد: احساس من این است که حوادث اخیر در کشور تبدیل به یک مطالبه عمومی در کشور شود و این اراده را در سطوح مختلف نظام قوی‌تر کند که فرصتی به مفسدین داده نشود.

 

 

جلیلی: حضور پررنگ نظامیان در ماجرای زلزله کرمانشاه نشان‌دهنده رسیدن انقلاب به نقطه فراز خود است

 

جلیلی با تأکید بر این نکته که سرمایه اجتماعی ایران اسلامی به نقطه فراز خود رسیده است دلیل آن را ایثارگری مدافعان حرم دانست که نتایج آن را می‌توان در حضور پررنگ نیروهای نظامی در ماجرای زلزله کرمانشاه دید و اضافه کرد: اینکه فقط از آفت‌ها و آسیب‌ها حرف بزنیم راه به‌جایی نخواهیم برد و باید به نقاط مثبت با شدت بیشتری پرداخته شود.

 

وی تصریح کرد: باید رسانه ملی ما جایی برای طرح مسئله باشد. مسئله یعنی ترکیبی از معلومات و مجهولات، به‌شکلی که با داشته‌ها، نداشته‌ها را به‌درست بیاوریم. در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی راه درازی را طی کردیم و به توانایی‌های بالایی در حوزه‌های مختلف سیاست و فرهنگ و علم رسیده‌ایم.

 

ارتباط تصویری با علی علیزاده، فعال حوزه رسانه‌ و تحلیل‌گر مسائل سیاسی از لندن بخش دیگر برنامه شب گذشته جهان‌آرا بود.

 

علیزاده در ابتدای گفتگوی خود در باره ماهیت اغتشاش‌ها و اعتراض‌های اخیر در ایران، نارضایتی اقتصادی مستضعفین ایران را یکی از دلایل غیرقابل انکار آن دانست و تصریح کرد: همه ما با اشرافیت مخالفیم و کسی با آقازاده‌ها و ژن‌های خوب و از ما بهتران موافق نیست.

 

علیزاده: اصولگراها نتوانستند با قشر مستضعف جامعه ارتباط برقرار کنند

 

وی با ابراز گلایه از جناح اصولگرا که تابه‌حال نتوانستند با مستضعفین جامعه ارتباط برقرار کنند و یک طرح اقتصاد سیاسی منسجمی را پیاده کنند توضیح داد: حمایت اصولگرایان، بیشتر از قشر متوسط جامعه بوده و در 20 سال اخیر نتوانستند با طبقه کارگر و اتحادیه‌ها و سندیکاهای مختلف ارتباط بگیرند تا این اعلام نارضایتی‌ها به‌شکلی مطلوب اعلام شود.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با انتقاد از صداوسیمای جمهوری اسلامی با بیان اینکه این نهاد تبدیل به یکی از گلوگاه‌های امنیتی دولت ملت ایرانی شده است و بخشی از مردم احساس می‌کنند صدایشان در صداوسیما پخش نمی‌شود توضیح داد: در بعضی برنامه‌ها دیده شده است صدای مجری برنامه در طرح سئوال از یک مسئول دولتی بلرزد، در صورتی‌که در شرایط جنگ نرم بسیار جدی قرار داریم و صداوسیما باید این امکان را بدهد تا صداهای مخالفی که حتی آنها را دوست نداریم پخش شود.

 

علیزاده با بیان اینکه «نباید همه تقصیرها را گردن صداوسیما انداخت» به واقعه آتش‌زدن پرچم ایران توسط آشوب‌طلبان اشاره کرد و گفت: کمتر از 48 ساعت بعضی از سناتورهای افراطی امریکا مانند تام کاتن و پل رایان در حمایت از این آشوب‌ها اظهارنظر کردند و به‌دنبال آن ترامپ نیز به صف حمایت‌کنندگان آن اضافه شد و از یک‌طرف صحبت از آزادی‌خواهی ایرانیان کرد و از طرف دیگر ادعا کرد علت این آشوب‌ها مخالفت مردم ایران با کمک به محور مقاومت در منطقه است.

 

وی به بیان خاطره‌ای از شورش‌های چندسال اخیر در لندن پرداخت و تصریح کرد: کاری که رسانه‌های انگلیسی از جمله بی‌بی‌سی انجام دادند این بود که یک دوربین در میان خسارات وارده توسط معترضین و آشوب‌طلبان قرار داد و تصویر دیگری نشان نداد. 48 ساعت بعد کامرون در محکومیت حرکت معترضین هشدار داد که ارتش را وارد معرکه می‌کند و اندکی بعد مردم انگلیس در حمایت از دولت راهپیمایی کردند.

 

این فعال رسانه‌ای در همین زمینه ادامه داد: دولت انگلیس در محدودکردن و بستن نرم‌افزار BBM که مورد استفاده جامعه انگلیس در آن سال‌ها بود تردیدی به خود راه نداد، چون مسئله نظم عمومی مطرح بود. در کمتر از چند ساعت هم شرکت بلک‌بری اطلاعات تمام معترضین و اغتشاش‌گران را به نهادهای امنیتی این کشور ارائه کرد.

 

علیزاده در تبیین هدف مخالفان بین‌المللی جمهوری اسلامی، آن را به انتخابات بزرگ ریاست‌جمهوری در ایران مرتبط دانست و تشریح کرد: بعد از آن انتخابات شکوهمند، ترامپ به عربستان سفر کرد و یک قرارداد 400 میلیارد دلاری با عربستان بست. امریکایی که بودجه 700 میلیارد دلاری نظامی و سلطه‌گری دارد و با این وجود حتی چپ‌هایی مثل سندرز جرئت ابراز مخالفت با آن را ندارند، در حالی‌که در امریکا 43 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و خیلی افراد به‌خاطر بیماری‌هایی می‌میرند که پول درمان آن را ندارند.

 

وی اضافه کرد: در این شرایط نگاه‌ها را به‌سمت ایران می‌برند که بودجه دفاعی این کشور فقط 12 میلیارد دلار است که پایین‌ترین بودجه دفاعی در خاورمیانه است، حتی هزینه دفاعی کشور کوچکی مثل قطر چند برابر ایران است و عربستان نیز بودجه 85 میلیارد دلاری دارد.

 

علیزاده: هدف مخالفان ایران، قطع ید متحدین این کشور در منطقه است/ با وجود آشوب‌های اخیر منتظر اعمال تحریم‌های جدید از سوی امریکا هستیم

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: همه اینها به‌خاطر این است که ایران نباید متحدینی مثل لبنان و سوریه داشته باشد، چون اگر دست این کشورها را قطع کنند می‌توانند به سراغ ایران بیایند تا به‌وعده خود به بن‌سلمان که همان کلنگی شدن وضعیت ایران است عمل کرده باشند و می‌توانم با جرئت بگویم کمتر از یک‌ماه دیگر در سنا و کنگره امریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد شد.

 

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات اقتصادی ایران پرداخت و با بیان اینکه قرار بود بعد از برجام 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم تصریح کرد: مقصر اینکه الان این اتفاق نیفتاده آقای روحانی که هزاران ایراد هم به وی وارد است نیست، بلکه امریکا است که بیع متقابلی با ایران انجام داده که طرف ایرانی نقداً آن را پرداخت کرده، اما امریکا به تعهدات خود عمل نکرده است.

 

وی این رفتار امریکا را با این عبارت که «قاتلان به صحنه جرم برمی‌گردند» توضیح داد و اضافه کرد: در این 40 سال همواره مورد تحریم قرار داشتیم و نگذاشتند در دو سال گذشته اقتصاد ما شکوفا شود و ما را به خفگی رساندند. هر اقتصادی اگر مرتب مورد تحریم قرار بگیرد و نتواند 100 دلار را به‌راحتی جابه‌جا کند مطمئناً ضربه می‌خورد.

 

این فعال رسانه‌ای با تأکید بر این نکته که امریکا و مخالفان ایران اکنون در حال دروکردن کاشته‌های خود در قبال ملت ایران هستند تشریح کرد: دولت و ملت ایران باید در چنین شرایطی پاسخی مشترک و محکم به امریکا بدهند.

 

برنامه جهان‌آرا ارتباط تلفنی هم با علی صدری‌نیا مستندساز جوان کشور برقرار کرد و در باره موضوعی خاص با وی به گفتگو پرداخت.

 

صدری‌نیا: نحوه پوشش لیدرهای آشوب‌طلبان در شهرهای مختلف نشان از سازماندهی آنها دارد

 

صدری‌نیا با بیان اینکه موضوعی که در کلیپ‌های منتشر شده از آشوب‌های سراسر ایران به‌چشم می‌خورد نحوه پوشش یکسان لیدرهای این جریان است و توضیح داد: شاید با یک بررسی نیم‌ساعته بتوان به این قضیه پی برد و فهمیدن این موضوع به هوش بالایی نیاز ندارد.

 

وی ادامه داد: این افراد با یک لباس فرم ساده‌ای در اکثر این اغتشاش‌ها حضور داشتند و اتفاقاً آتش زدن پرچم ایران، تخریب اموال عمومی یا به‌آتش کشیدن تصویر سردار قاسم سلیمانی کار همین افراد بود.

 

این مستندساز با معنادار توصیف کردن حرکت این جریان گفت: با مشاهده این تصاویر این سئوال‌ها مطرح می‌شود که اتاق فکر این جریان کجا تشکیل می‌شود و پول آن از کدام طریق می‌رسد؟

 

جلیلی: جنس رفتارهای آشوب‌های اخیر به داعش شباهت‌های زیادی دارد

 

در ادامه این برنامه جلیلی با تأیید این مطلب که جنس شورش‌ها و تخریب‌هایی که صورت گرفته از جمله آتش زدن پرچم ایران و به آتش کشیدن حسینیه‌ها در شهرهای مختلف به رفتارهای داعش شباهت بسیاری دارد تأکید کرد: اینها احساس کردند اگر زیر میز نزنند و بازی را به‌هم نریزند به مطامع خودشان نخواهند رسید.

 

جلیلی: قهرمان جریان آشوب‌های اخیر کسی است که به کشتار نخبگان جامعه و مردم عادی معروف شده است

 

وی قهرمان این جریان را بنابر آنچه که در شعارهای خود می‌گویند، رضاخان قلمداد کرد و با مضحک دانستن این موضوع اظهار داشت: فردی قهرمان این جریان است که به کشتار معروف است. شخصی که از کشتن میرزاده عشق و فرخی یزدی گرفته تا شهید مدرس و زائرین حرم امام رضا(ع) امتناع نکرد.

 

جلیلی: نتیجه فتنه اخیر نویدبخش خواهد بود/ اگر مسئولان هنوز تکان نخوردند، مردم تکانشان خواهند داد

 

این فعال رسانه‌ای نتیجه اغتشاش‌های اخیر را نویدبخش دانست و با بیان اینکه پایان این فتنه، مطالبه عدالت از همه ارکان نظام خواهد بود در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولان مربوطه با این اتفاقات تکان خوردند یا خیر خاطرنشان ساخت: اگر تکان هم نخورند مردم آنها را تکان خواهند داد. اتفاقی که افتاد در نهایت به‌نفع حرکت انقلاب خواهد بود.

 

وی با تأکید بر نقش روشنگرانه رسانه ملی اظهار داشت: اگر صداوسیما به‌سراغ دادستان‌های مختلف در سراسر کشور که محکم بر سر حقوق ملت ایستاده‌اند برود و آنها را چهره و برجسته کند، مطمئناً مردم پشت آنها خواهند ایستاد و این کار باعث دلگرمی مسئولان پاک‌دست برای ادامه راه صحیحشان خواهد شد و در ادامه اتفاقات بهتر و بزرگتری خواهد افتاد.

 

جلیلی: مردم ایران مرزبندی دقیقی میان «مطالبات به‌حق خود» با «وطن‌فروشی» انجام دادند

 

جلیلی با یادآوری هوشمندی مردم در جریان اتفاقات اخیر که میان «مطالبات به‌حق خود» با «وطن‌فروشی» مرزبندی دقیقی انجام دادند تصریح کرد: البته بعد از هوشمندی مردم در این ماجرا، ایجاد توازن در فضای رسانه‌ای باید ایجاد شود تا از طریق هم‌افزایی با مردم، گام‌های بلندی برای تکمیل خلأهای موجود در نظام برداشته شود.

 

جلیلی: به یک جریان نخبگانی تازه در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نیاز داریم

 

این فعال فرهنگی در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولان از جناح‌های مختلف سیاسی به وظایف خود در این چند روز درست عمل کردند یا خیر اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد ایران به یک جریان نخبگی تازه نیاز دارد. داشته‌های نخبگی ایران به این بزرگی بسیار فراتر از این است که ما هم‌اکنون در فضای رسانه‌ای کشور می‌بینیم.

 

وی افزود: باید اجازه داد انقلاب اسلامی از میوه‌های درخت تنومند خود استفاده کند. امروز در حوزه‌های مختلف علمی، نیروی انسانی مخلص، متعهد، وطن‌پرست و انقلابی داریم که اینها باید دیده شوند. ضمن احترام به همه پیشکسوتان باید نشان داده شود که جمهوری اسلامی در آستانه 40 سالگی تولد خودش گنجینه‌ای از نیروهایی را در اختیار دارد حضورشان در هر عرصه‌ای باعث شکوفایی خواهد شد.

 

وحید جلیلی در پایان این برنامه خاطرنشان ساخت: رسانه ملی باید در خدمت مطالبات حقه مردم باشد. اگر رسانه‌ در بیان مطالبات و مشکلات مردم شجاعانه‌تر و انقلابی‌تر عمل کند خیلی از مشکلاتی که بعضاً به گره‌های کور تبدیل می‌شود قابل حل است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر