سینمای ایران از حاشیه تا متن؛ هفته دوم دی

سلام، امیداریم دومین هفته زمستونتون به آرومی و خوشی گذشته باشه. زمستون هم اومد و ما همچنان خیره به آسمان، در انتظار چند قطره بارونیم و لقای برفو به عطاش بخشیدیم؛ اما اگه زمستون کم جون و بی رمقه و یکم دیرکرده، اما برای ما سینمادوستان خبر خوب اینه که کمتر از یک ماه مونده به شروع سی و ششمین جشنواره فجر و همه چیز داره طبق برنامه پیش میره

سلام، امیداریم دومین هفته زمستونتون به آرومی و خوشی گذشته باشه. زمستون هم اومد و ما همچنان خیره به آسمان، در انتظار چند قطره بارونیم و لقای برفو به عطاش بخشیدیم؛ اما اگه زمستون کم جون و بی رمقه و یکم دیرکرده، اما برای ما سینمادوستان خبر خوب اینه که کمتر از یک ماه مونده به شروع سی و ششمین جشنواره فجر و همه چیز داره طبق برنامه پیش میره. هیئت انتخاب بامعرفی بیست و دو فیلم داستانی، دو مستند و یک انیمیشن، از میان همه فیلمهایی که متقاضی حضوردر مهمترین رویداد سینمایی کشور بودن، رسما سوت آغاز یک رقابت جدید و نفسگیر رو به صدا در آوردن. در میان فیلمهای حاضر در این لیست اسامی به چشم میخوره که انتظارشو نداشتیم و اسامی هم هست که مطمئن بودیم اولین اکرانشون رو بهمن ماه شاهد خواهیم بود. «امپراطور جهنم» که سال قبل مورد پسند هیئت انتخاب قرار نگرفت امسال در بخش سوادی سیمرغ اولین حضورش رو تجربه میکنه، «بمب» پیمان معادی هم که بنا به پیش بینی برخی رسانه ها گفته میشد به دلیل مضمون ضد جنگش احتمالا از راهیابی به فجر باز میمونه، حتما به مذاق هیئت انتخاب خوش اومده که راهی جشنواره فجره. «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی که خیلی بی سرو صدا کارشو تموم کرد و حاصل چندمین همکاری هومن سیدی و نوید محمدزاده است هم در این لیست به چشم میخوره، همچنین «چهارراه استانبول» که گفته میشد به علت طولانی شدن مراحل فنی ممکنه به جشنواره نرسه، خوشبختانه در بهمن ماه اولین اکران خودشو خواهد داشت. کامبوزیا پرتوی هم امسال با «کامیون» بعد از مدتها به سینمای ایران برمیگرده.

بمب

«به وقت شام» حاتمی کیا که به گفته کارن همایونفر، بزرگترین دستاورد سینمای ایرانه، «تنگه ابو غریب» بهرام توکلی و «لاتاری» محمدحسین مهدویان هم جز اون دسته از فیلم هایی هستند که فیلمسازانشون همیشه مورد توجه جشنواره های داخلی هستند. منیژه حکمت هم با فیلم «جاده قدیم» تنها فیلمساز زن حاضر در جشنواره امساله.
سید جمال ساداتیان عضو هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره فجر، با حضور در برنامه سی و پنج فریدون جیرانی در مورد فیلمهای راه یافته به جشنواره فجر گفت، پیمان معادی از لحاظ کارگردانی در آخرین ساختش که یک فیلم دفاع مقدسی پیشرفت چشمگیری داشته و به خوبی تونسته فضای اون سالهارو به تصویر بکشه، «به وقت شام» حاتمی کیا فیلم خوبیه اما نه انقدر که فکر میکردیم، «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی رو پدیده این جشنواره دونسته و گفته مسلما این فیلم می تونه روح جدیدی در قامت سینمای دفاع مقدس بدمه، «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی هم با دست مایه قرار دادن حادثه ساختمان پلاسکو داستان جذابی رو روایت میکنه و «شعله ور» حمید نعمت الله به خوبی کارهای قبلیش نیست و «لاتاری» هم فیلمی به شدت اجتماعی با موضوع فقره.
بابک حمیدیان و هادی حجازی فر که در «به وقت شام» حاتمی کیا نقش یک پدر و پسرو بازی میکنن امسال پرکارترین بازیگران مرد جشنواره هستند. حمیدیان که این چندساله حسابی رو دوره و از شبکه نمایش خانگی تا سینما تقریبا همه جا هست و باز هم ناله و گلایه میکنه که دیده نمیشه، این ناله ها فقط یه اسم دارن. هادی حجازی فر هم که با «ایستاده در غبار» معرفی شد و با «ماجرای نیمروز» حسابی مورد توجه قرار گرفت با فاصله کمی از حمیدیان امسال بیشترین فیلم رو در جشنواره داره و البته چند فیلم دیگه هم داشت که یا به جشنواره نرسیدن یا حذف شدن وگرنه شک نکنین که حجازی فر پرکارترین بازیگر این سال سینمای ایرانه. سحر دولتشاهی هم که سال گذشته فیلمی در جشنواره نداشت و آخرین حضور روی پردش به «وارونگی» مربوط میشه، امسال هم از لحاظ کاری و هم لحاظ زندگی خصوصی حسابی پرکار و موفق بوده و با سه فیلم در جشنواره سی و ششم فجر حضور خواهد داشت.

آشغال‌های دوست داشتنی

در این بین اما اسامی بزرگ زیادی غائب هستند و خیلی از ناکامان جشنواره هم فیلم اولی ها هستند. «سراسر شب» فرزاد موتمن، «شاه کش» وحید امیرخانی، «درخونگاه» سیاوش اسعدی، «هت تریک» رامتین لبافی نژاد، «واسطه» آرش لاهوتی، «گرگ بازی» امیر نظام دوست که تنها نقش آفرینی نگار جواهریان در سال جاریه و «درساژ» پویا بادکوبه از فیلم اولی ها و آثار فیلمسازان مطرحی هستند که با نظر هیئت انتخاب از راهیابی به جشنواره بازموندند. همچنین «خودسر» کمال تبریزی و «سال دوم دانشکده من» رسول صدر عاملی، به دلیل ناتمام موندن مراحل فیلمبرداری یا فنی به دفتر جشنواره تحویل داده نشدند. مانی حقیقی با «خوک» و ابولحسن داوودی با «هزارپا» هم ترجیح دادند به جای رقابت در جشنواره یکسره به سراغ نمایش عمومی فیلمشون برن. «آشغالهای دوست داشتنی» هم بعد از کلی ماجرا از شرکت در جشنواره فجر انصراف داد تا بتونه در شرایط آرام و بدون حاشیه ای به اکران دربیاد. البته این انصراف ها و عدم تمایلها به حضور در جشنواره فجر اصلا خوب نیست و به اعتبار این جشنواره لطمه میزنه و مسئولان باید ببینن مشکل کجاست که خیلی از تهیه کننده ها و فیلمسازان ترجیح میدن فیلمشون رو روانه اکران کنند تا اینکه در جشنواره فجر به رقابت بپردازند. در این میان ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرده که اکثر فیلم ها مایل هستند تا در بخش رقابتی حضور داشته باشند و برگزاری بخش چشم انداز سینمای ایران یا همون بخش غیررقابتی منوط به تقاضاست و اگر تقاضا زیاد باشه این احتمال بررسی میشه.
در نهایت اسامی فیلمهای راه یافته به سی و ششمین جشنواره فجر به شرح زیره:

مغزهای کوچک زنگ زده

«اتاق تاریک»، روح‌الله حجازی، «امپراطور جهنم»، پرویز شیخ‌طادی، «امیر»، نیما اقلیما، «بمب»، پیمان معادی، «به وقت شام»، ابراهیم حاتمی‌کیا، «تنگه ابوغریب»، بهرام توکلی، «جاده قدیم»، منیژه حکمت، «جشن دلتنگی»، پوریا آذربایجانی، «چهار راه استانبول»، مصطفی کیایی، «خجالت نکش»، رضا مقصودی، «دارکوب»، بهروز شعیبی، «سرو زیر آب»، محمدعلی باشه‌آهنگر، «سوء تفاهم»، احمدرضا معتمدی، «شعله‌ور»، حمید نعمت‌الله، «عرق سرد»، سهیل بیرقی، «فیلشاه»، هادی محمدیان (انیمیشن)، «کار کثیف»، خسرو معصومی، «کامیون»، کامبوزیا پرتوی، «لاتاری»، محمدحسین مهدویان، «ماهورا»، حمیدزرگر نژاد، «مصادره»، مهران احمدی، «مغزهای کوچک زنگ زده»، هومن سیدی، «هایلایت»، اصغر نعیمی، «بانو قدس ایران»، مصطفی رزاق کریمی (مستند)، «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، رضا فرهمند (مستند)
چشم انداز سینمای ایران در جهان:
این بخش رو با گزارشی از روزنامه گاردین در مورد نادیده گرفته شده ترین فیلمهای سال 2017 شروع میکنیم. در این لیست نام «وارونگی» بهنام بهزادی هم به چشم میخوره. الحق که «وارونگی» فیلم مهجوری بود که به اندازه کافی تحسین نشد و دیده نشد.
اما «فروشنده» اصغر فرهادی از نظر سایت معتبر «روتن تومیتوز» در بین بیست فیلم برتر اکران سال 2017 قرار داره.
با حذف «نفس» از لیست اولیه رقابت اسکار، خیلی هامون ناامید شدیم اما «آرمانشهر» به نمایندگی از کشور افغانستان موفق به راه یابی به این لیست شده، فیلمی که همایون ارشاددی در اون ایفای نقش میکنه و نویسنده این فیلم هم امیر آقایی هست. برای «آرمانشهر» آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم بتونیم شاهد رقابتش در اسکار باشیم.

آرمانشهر

این روزها که همه منتظر خبرای جدید از همکاری سینمای ایران و بالیوود هستند، علی عطشانی در یک اقدام جالب، اولین تجربه مشترک سینمای ایران و هالیوود رو رقم زده. آخرین فیلم عطشانی، «اولین تولد» با بازی ستارگانی چون وال کیلمر که ایرانی ها با نقش آفرینیش در «بتمن» و «تنگنا» خوب میشناسنش در ژانر کمدی ساخته شده و ماجرای ازدواج یک دختر آمریکایی از یک خانواده جمهوری خواه و یک پسر ایرانی از یک خانواده ضد آمریکایی رو به تصویر میکشه. وال کیلمر این روزها نبرد سختی با سرطان در پیش داره و عوامل این فیلم اعلام کردند تمام تلاششون رو میکنن تا هرچه زودتر این فیلمو آماده نمایش کنن تا کیلمر قبل از اینکه حالش بحرانی تر بشه بتونه نتیجه این همکاری رو ببینه.
حاشیه ها:
معلوم نیست چرا ما هر طرف میریم میخوریم به خانم بهاره رهنما. از یک طرف ایشون یک پست می ذارن اینستاگرامشون و می نویسن، “43 سالمه، دوتا شوهر کردم،40 کیلو وزن کم کردم، احساس موفقیت و زیبایی میکنم، دوتا لیسانس و فوق لیسانس دارم و خیلی مهربونم ” از اون طرف میگن به این دلیل با مهاجرت دخترم موافقت کردم چون ما از زن ستیزترین جوامع دنیا هستیم. البته اینکه جامعه ما هنوز در زمینه حقوق زنان راه زیادی باید طی کنه شکی نیست، ولی با خانوم رهنما که تا الان خوب کنار اومده نه؟
درباره عکسی هم که از نمایش «الیور توییست» پخش شده و به نظر میرسه نوید محمدزاده با دستکش یک کمی صورت مهناز افشارو لمس کرده میگذریم و بررسی ابعاد این فاجعه فرهنگی و بی بند و باری سینمایی رو به عهده 20:30 میگذاریم.
از اصغر فرهادی گفتیم، بد نیست اشاره ای کنیم به صحبت های حجت الاسلام نقویان که گفتن «چهارشنبه سوری» فرهادی بدترین فیلمش تا الان هست و فرهادی یا نخواسته درد جامعه رو نشون بده یا اصلا بلد نیست و باید نشون می داد که تو خونه مشکلی هست که این مرد به سمت خیانت میره. نظر شما چیه؟ به نظرتون بهترین و ضعیف ترین فیلم اصغر فرهادی کدومه؟ به نظر شما وجود مشکلی در خونه مجوز خیانت رو صادر میکنه؟

امیر آقایی و منوچهر هادی

یادتونه هفته پیش از این گفتیم که هنرمندامون انگار آبشون توی جوب نمیره؟ خب این هفته نوبت امیر آقایی و منوچهر هادی بود تا وارد این بازی بشن. آقایی به مناسبت تولد بهرام بیضایی در حین تبریک به استاد یه تیکه نازکی هم به منوچهر هادی و فیلم پرفروشش «آیینه بغل» انداخت که حسابی به هادی برخورد و در متنی که منتشر کرد گفت با اینکه خیلی امیرخانو دوست داره و از هنرنماییش تو «بدون تاریخ، بدون امضا» لذت برده، اما بهتره آقایی بدون بغض ببینه مشکل کار خودش چیه که فیلماش نمیفروشه. اون وسط آزاده نامداری هم کامنت گذاشته که فیلم آقای هادی خیلی هم پر مفهوم بوده. احتمالا باد یکسری مفهوم های عمیقی رو که ما متوجهش نشدیم برای ایشون به نمایش گذاشته.
شبکه نمایش خانگی:
این روزها ستاره شبکه نمایش خانگی «عالیجناب» و روایت پرتعلیق و جذابشه. با پخش قسمت چهارم به آخرای این ماراتون هیجان انگیز نزدیک میشیم. بهتون پیشنهاد میکنیم به هیچ وجه قسمت چهارم این مجموعه رو از دست ندین و یادتون باشه می تونین از طریق نماوا به صورت قانونی به این سریال دسترسی داشته باشین.
«اگزما» که از فیلمهای بخش هنر و تجربه بود هم این روزها روانه شبکه نمایش خانگی شده، با تماشای این فیلم خودتون رو به یک فضای متفاوت مهمون کنین. «من و شارمین» هم یک کار کمدی و سبک هست که می تونین برای تفریح و استراحت دادن به ذهنتون به تماشاش بشینین.خبر خوب برای طرفداران رضا گلزار؛ خبرهایی از ساخت فصل دوم مجموعه نمایش خانگی «ساخت ایران» به گوش میرسه و گلزار و حیایی مثل فصل قبل ستاره های این مجموعه خواهند بود.
اکران های تازه:
فعلا که «آیینه بغل» منوچهر هادی خوب داره میفرشه و تا الان حدود یک میلیون نفر تماشاچی داشته. در این بین، «آرمانشهر» که از اون صحبت کردیم در ایران به اکران در اومده و حتما بهتون پیشنهاد میکنیم که تماشای اونو از دست ندین. گرچه فعلا خبری از اکران «عصبانی نیستم» به گوش نمیرسه ولی باران کوثری «سد معبر» رو اکران داره که در جشنواره های داخلی و خارجی خیلی مورد توجه قرار گرفته. اولین ساخته اکتای براهنی «پل خواب» هم به تازگی قرارداد اکرانش ثبت شده و باید به زودی منتظر اکران این فیلم باشیم.
پیشنهاد این هفتمون برای شما خاطره بازی با بهترین فیلم فرزاد موتمن یعنی «شب های روشن» در پانزده سالگی این فیلم هست.

شب‌های روشن

عاشقانه تکرار نشدنی و روایت ناکامی ها و نرسیدن ها و شکستهای تمام نشدنی در ورای کورسویی از امید. این فیلم به قلم سعید عقیقی برداشتی آزاد از رمانی به همین نام از فئودور داستایوسکی است. می تونین بعد از تماشای این اثر تورقی هم به این کتاب داشته باشین و تفاوت جهان این دو اثر رو مقایسه کنین.
اینم از آخرین اخبار سینمای ایران از درگوشی تا تیترهای اصلی هفته خوبی داشته باشین و کلی مراقب خودتون باشین و یادتون نره گاهی به آسمان نگاه کنین و منتظر اومدن اولین برف زمستونی بمونین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر