نگاهی به All the Money in the World؛ یک داستان اخلاقی به‌موقع

ماجرای اصلی «همه پول‌های جهان» درباره طمع فزاینده و جای خالی دلسوزی است که در قرن بیست ‌و یکم یک داستان اخلاقی محسوب می‌شود

ماجرای اصلی «همه پول‌های جهان» درباره طمع فزاینده و جای خالی دلسوزی است که در قرن بیست ‌و یکم یک داستان اخلاقی محسوب می‌شود. فیلم درباره اهمیت پول و خانواده‌ و شکل‌گیری موقعیت‌های بغرنج و حل شدن آن‌ها است. البته، فیلمی که به کارگردانی ریدلی اسکات Ridley Scott باشد زیاد جایی برای بروز حالت‌های احساسی ندارد.
در ماه جولای 1973، جان پل گتی سوم، بزرگ‌ترین نوه خانواده گتی که 16 سال دارد، در یکی از خیابان‌های رم دزدیده می‌شود. آدم‌رباها تقاضای 17 میلیون دلار باج می‌کنند و به مادر پل (گیل) پیشنهاد می‌دهند که پول را از لندن (جایی که پدربزرگ پل زندگی می‌کند) تهیه کند؛ اما گتی بزرگ در جواب این تقاضا می‌گوید: «اگر من یک پنی پول بدهم، 14 نوه‌ام دزدیده خواهند شد»؛ آخرین جوابی که همه دنیا شنیدند.
«همه پول‌های جهان» به زیبایی سرعت می‌گیرد؛ در ابتدا با فیلمی مهیج روبرو هستیم که آدم‌ربایی رکن اصلی فیلم است؛ اما از یکجایی به بعد، فیلم به یک تراژدی درباره ناامیدی، نگرانی و پستی پول تبدیل می‌شود.
ریدلی اسکات یک هنرمند وسواسی است و دوست دارد زنان و مردان تحت نفوذ قدرت را نشان دهد. او عاشق سیاهی و به تصویر کشیدن روح و روان انسان‌ها است و گتی بزرگ برای او یک نمونه فوق‌العاده است. جایگزین کردن کریستوفر پلامر Christopher Plummer به‌جای کوین اسپیسی Kevin Spacey پس از وارد شدن اتهامات کودک‌آزاری به اسپیسی، یک حرکت جسورانه به‌حساب می‌آید. اسپیسی و همه قسمت‌های مربوط به او از فیلم حذف شد و پلامر در نقش جایگزین بسیار مسلط، گیرا و اهریمنی ظاهرشده است.
فیلم‌نامه کار اثر دیوید اسکارپا David Scarpa است که بر روی کتاب «ثروت پردردسر: ثروت ظالمانه و بدبختی‌های جی. پل گتی» Painfully Rich: The Outrageous Fortune and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty به نویسندگی جان پیرسون John Pearson محصول 1995 کار کرده است. داستان فیلم بخش‌های زیادی را پوشش داده و در کنار پرداختن به داستان‌های فرعی، فضای حاکم بر داستان اصلی را عمیقاً به تصویر کشیده و فهرست بازیگران بالابلندی را در خود جای‌داده است. یکی از صحنه‌های پرمعنی فیلم جایی است که در دهه 90 میلادی، مادر و پدر پل (میشل ویلیامز Michelle Williams و اندرو بوچان Andrew Buchan) با داشتن چهار بچه پرهیاهو، در آستانه ورشکستگی هستند.
زمانی که پل (چارلی پلامر Charlie Plummer) گروگان گرفته‌شده، خانواده او در حال متلاشی شدن است؛ پدر خانواده درگیر اعتیاد است و مادر (گیل) در رم زندگی می‌کند. قسمت عمده داستان درباره آدم‌ربایی است که در سیر جداگانه و منسجمی نشان داده می‌شود.
کارگردان همه دنیاها و حساسیت‌ها را با دقت بصری زیاد و اضافه کردن جزئیات به تصویر کشیده است. همان‌طور که داستان از یک خانه روستایی و آدم‌رباها به یک کاخ مجلل و گتی بزرگ تغییر مسیر می‌دهد، نوعی تشابه و همسانی شکل می‌گیرد و مشخص می‌شود که گتی بزرگ خیلی قبل‌تر از وقوع این آدم‌ربایی، خانواده‌اش را گروگان گرفته بوده است.
جنبه وحشتناک شخصیت گتی بزرگ این است که او نیز یک انسان به‌حساب می‌آید، اما ازآنجایی‌که همه‌چیز (حتی بقایایی از عشق) را در چنگ خودش گرفته، خود را به نابودی می‌کشد که در تصویری باشکوه نشان داده شده است.
در فیلم ازیک‌طرف گتی بزرگ دست‌به‌جیب می‌شود و یک اثر هنری نفیس می‌خرد. این در حالی‌ است که پل در موقعیتی بغرنج با آدم‌رباها قرار دارد. یک آزمون سخت که با گذر زمان، موقعیت پیچیده‌تر و وحشتناک‌تری ایجاد می‌کند. گیل و فلچر (مارک والبرگ Mark Wahlberg) مشاور گتی و مأمور سابق سیا، در تکاپوی آزاد کردن پل هستند. تلاشی که بیشتر اوقات آن‌ها را به قلاب گتی بزرگ می‌اندازد. درست مثل معاملات بورس، توجه گتی نسبت به پل مدام بالا و پایین می‌شود. او به خاطر موقعیتی که به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان دارد بسیار معروف است و به ثروت و شهرتش دل‌بستگی عجیبی دارد. او قصرش را پر از مجسمه‌‌ها، نقاشی‌ها و اجناس عتیقه‌ گران‌قیمت کرده و علاقه بیش‌ازحدی به آن‌ها دارد. او ثروت زیادی به دست آورده و به همان میزان نیز خرج می‌کند و با این کار مطمئن می‌شود که همه افراد دور و برش به‌اندازه کافی از او دور شده‌ باشند.
این مطلب برگرفته از نوشته مانولا دارگیس Manohla Dargis در نیویورک‌تایمز بوده است.
نظر منتقدان دیگر درباره این فیلم چیست؟
هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter ؛ تاد مک‌کارثی Todd McCarthy
دنیایی که در آن معنی همه‌چیز به پول ختم می‌شود
«همه پول‌های جهان» داستانی واقعی است که مملو از افراط، ثروت، غرابت شخصی، اندوه، تنش، جسارت، تکاپو و شانس خوب و بد مادرانه و ماجراهای جنایی که به سیاست ختم می‌شود است. هم‌چنین فیلم به نشان دادن دنیای خاص و محدودی می‌پردازد که پول در آن هیچ مرزی ندارد و بااین‌حال می‌تواند به هر موقعیتی معنی ببخشد.
St. Louis Post-Dispatch ؛ کلوین ویلسون Calvin Wilson
بازی عالی پلامر و ویلیامز
این فیلم که بر اساس یک کتاب غیرداستانی ساخته‌شده، یک درام جذاب است که یکی از بهترین آثار ریدلی اسکات محسوب می‌شود. باوجوداینکه کریستوفر پلامر زمان زیادی برای بازی در این فیلم نداشت اما در نقش مردی که به پول بیش از هر چیز دیگر اهمیت می‌دهد، بسیار عالی ظاهرشده است. بازی ویلیامز در نقش یک مادر راسخ بی‌نظیر است. این داستان بی‌پروا و خودبین درباره یک میلیاردر نمی‌توانست بیش از این به‌موقع و به‌جا باشد.
نیویورک پست New York Post  ؛ جانی اولکسینسکی Johnny Oleksinski
فیلم جسورانه اسکات بی‌نظیر است
حرکت جسورانه ریدلی اسکات در بهترین حالتش به ثمر نشسته است. با وجود هم‌زمانی اکران در زمان تعطیلات و امکان نادیده گرفته شدن فیلم، علاقه عمومی نسبت به فیلم‌های درام بیشتر شده است. بازی دقیقه نود پلامر در این فیلم فوق‌العاده است. در حقیقت کل فیلم عالی است.
ونتی‌فر Vanity Fair ؛ ریچارد لاسون Richard Lawson
دنیای عجیب ثروتمندان
فیلم «همه پول‌های جهان» به‌طور واضح نشان می‌دهد که آدم‌هایی که ثروت زیادی دارند بسیار از واقعیت جداشده و تقریباً به گونه دیگری تبدیل می‌شوند. البته فیلم به‌طور کامل عجیب بودن این مسئله و تراژدی جالب آن را نشان نمی‌دهد. در عوض، اسکات به‌سادگی یک فیلم مهیج کارآمد ساخته که با هوش زیاد از مسائل سریعی که مربوط به حواشی فیلم بود رد شد و همه را مبهوت ساخت.

ریدلی اسکات، چارلی پلامر و کریستوفر پلامر

واشنگتن‌پست Washington Post ؛ مایکل اسولیوان Michael O’Sullivan
داستانی که مخاطبش را به فکر می‌اندازد
احتمالاً این فیلم سورپرایزهای زیادی برای بیننده نخواهد داشت، به‌خصوص اگر پایان ماجرای گروگان‌گیری را از قبل بدانند. بااین‌وجود، تماشاچی متوجه ارزش پول خود خواهد شد: فرقی ندارد این پول از یک جنایت وحشتناک یا از طریق بررسی دقیق شرایط پس از موعظه‌های بی‌شرفانه سودمند به‌دست‌آمده باشد؛ هیچ خرج اضافه‌ای نمی‌تواند بر سر راه آن قرار بگیرد.
همچنین بخوانید:
Blade Runner 2049: رازی پنهان در جهانی پرتنش
معرفی سریال «تابو» Taboo: رمزآلود، تاریک و غیرقابل مقاومت

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان