ماهان شبکه ایرانیان

توضیحات ایزدی در مورد «شهدای خدمت» و تحقیق و تفحص از بنیاد شهید

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران سال گذشته از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس مختومه اعلام شد.

توضیحات ایزدی در مورد «شهدای خدمت» و تحقیق و تفحص از بنیاد شهید

به گزارش ایسنا،مهدی ایزدی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت با اشاره به آینده‌نگری امام خمینی (ره) در رابطه با صدور فرمان تأسیس بنیاد شهید، گفت: 13 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بنیاد تأسیس شد. در آن زمان به دلیل وقایعی که در دوران انقلاب رخ داده بود شاید 5000 یا 6000 شهید و ایثارگر داشتیم اما امام (ره) تشخیص دادند که بنیاد شهید به عنوان یک سازمان جدا فعالیت کند.

وی افزود: حدود شش ماه پس از تأسیس این بنیاد جنگ تحمیلی آغاز شد و امام خمینی (ره) نیز محورهای ده گانه‌ای را برای بنیاد شهید و امور ایثارگران با رویکردهای فرهنگی، معنوی، مادی و معیشتی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفتند. قوانینی هم که پس از این مسئله توسط قوه مقننه ایجاد شده است عموما در راستای همین محورها هستند.

ایزدی در رابطه با ساختار معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیح داد: این معاونت از پنج اداره کل تشکیل شده است. پذیرش و امور اداری، تسهیلات رفاهی، اشتغال و کارآفرینی،مددکاری و مشاوره و مسکن و گلزارها پنج اداره کلی هستند که در این بنیاد فعالیت دارند. پرداخت کل مطالبات جامعه ایثارگران تا قبل از دولت یازدهم، ایجاد فضای آرام در بین جامعه ایثارگران، تشکیل دیبرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تأسیس صندوق اشتغال و کارآفرینی که تاکنون بالغ بر 200 میلیارد تومان به این اعضای این صندوق تسهیلات ارائه کرده است، بخش کوچک از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهار ساله گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 86 هزار نفر از جامعه ایثارگران از فرصت‌های شغلی استفاده کرده‌اند، گفت: در چهار سال گذشته تاکنون 51 هزار و 921 نفر از جامعه ایثارگران در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار شده‌اند. همچنین 34 هزار و 149 نفر نیز از طریق وام، خوداشتغال بوده‌اند. از سوی دیگر 417 هزار نفر نیز از سوی بنیاد آموزش، مشاوره و توانمند شده‌اند.

ایزدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وقایعی همچون حادثه پلاسکو، شهدای تروریستی مجلس و کشتی سانچی بیان کرد: شهدای تروریستی مجلس کاملا تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند. شهدای پلاسکو نیز شهدای خدمت به حساب می‌آیند. شهدای کشتی سانچی نیز شهید راه خدمت محسوب می‌شوند.

وی توضیح داد: خانواده‌های شهدایی که در جریان حوادث دفاعی و امنیتی و توسط دشمن به شهادت برسند از تمام تسهیلات بنیاد شهید وامور ایثارگران برخوردار هستند. در این میان افرادی داریم که نوع خدمت‌شان فداکارانه و ایثارگرانه است. این افراد در صورتی که جان خود را در حین مأموریت از دست بدهند مانند شهدای حادثه پلاسکو «شهید خدمت» محسوب می‌شوند. همچنین افرادی هستند که نوع خدمت‌شان اداری است اما براساس حادثه‌ای جان خود را از دست می‌دهند این گونه افراد «شهید راه خدمت» معرفی می‌شوند که جان باختگان کشتی سانچی در این گروه قرار دارند.

ایزدی تأکید کرد:کسانی موج‌آفرینی می‌کنند که بنیاد شهید و امور ایثارگران از وظیفه و رسالت خودش تخطی می‌کند اما این مسئله اشتباه است چرا که بنیاد به طور کامل تابع نظر ولی فقیه است. ما 24 شغل اداری مخاطره‌انگیز داریم مانند کارکنان معدن، آتش‌نشانان، خبرنگاران،کارکنان دکل‌های برقی و موارد این چنینی که ماهیت کارشان فداکارانه و پرخطر است. در صورتی که برای این افراد حادثه‌ای رخ بدهد خدماتی از جانب دستگاه‌های خودشان دریافت خواهند کرد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با کارت شناسایی ایثارگران و طرح ترافیک ایثارگران توضیح داد: کارت شناسایی ایثارگران تا روز 29 اسفندماه 96 اعتبار دارد اما پس از آن شورای عالی اداری این کارت‌ها را فاقد اعتبار اعلام کرده است بنابراین کارت جدید برای این عزیزان در هفته آینده رونمایی خواهد شد و ایثارگران ما می‌توانند با مراجعه با سایت ایثار نسبت به ثبت نام و دریافت کارت‌های شناسایی جدید خود اقدام کنند.همچنین براساس ماده 44 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از شورای شهر خواسته‌ایم که مصوبه جدید خود را در رابطه با طرح ترافیک اصلاح و ابطال کنند چرا که بر مبنای این ماده، ایثارگران به طور رایگان می‌توانند از خدمات تردد در شهر استفاده کنند.

ایزدی در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد:موضوعی به نام یکسان‌سازی گلزار شهدا نداریم، نبوده و نخواهیم داشت. آنچه که مطرح است مناسب‌سازی گلزار شهدا با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی به منظور جلوگیری از فرسایش قبور و گلزارها است و بنیاد بر این اساس نسبت به ساماندهی گلزارها اقدام می‌کند. در کل کشور 20 هزار و 151 گلزار شهید داریم که شامل 223 هزار و 630 مزار یا سنگ یادبود است. حدود 14 هزار و 326 گزار شهید مناسب‌سازی شده است که شامل 149 هزار و 222 مزار شهید است. در سال 92 تا 96، سه هزار و 922 گزار شهید ساماندهی شده است.

وی یادآور شد: موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران سال گذشته از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس مختومه اعلام شد و در صورتی که خبرنگاران نسبت به این موضوع پرسشی دارند باید از رئیس مجلس آن را دنبال کنند.

ایزدی در پایان با اشاره به ابلاغیه‌ای که آموزش و پرورش در رابطه با منع حضور دانش‌آموزان در گلزارهای شهدا صادر کرده بود، توضیح داد: این مسئله نوعی بی‌سلیقگی بود و برای همه مقاطع تحصیلی نیست و مربوط به پیش دبستانی‌ها، مهدکودک‌ها و مقاطع اول و دوم ابتدایی است. ما به آن‌ها تذکر دادیم و به ما گفتند که اصلاح شده است. همچنین این ابلاغیه بیشتر یک توصیه‌نامه بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان