فرادید؛ بررسی عملکرد مالی شرکت رنو در سال 2017 نشان از یک رکورد جدید در زمینه سوددهی دارد. رویترز گزارش داده این شرکت با کسب 4.84 میلیارد دلار سود، 15 درصد رشد داشته که به معنی بیشترین میزان سوددهی از زمان ورود کارلوس گوئن به این کنسرسیوم است.
به گزارش فرادید، بعد از آنکه روز جمعه مشخص شد سهم بازار رنو با رشدی 17 درصدی در سرتاسر جهان روبرو شده، سهام این شرکت هم 6.6 درصد رشد کرد تا در نهایت رنو سال 2017 را با سود 4.84 میلیارد دلاری و نیز درآمد کلی 58.47 میلیارد دلاری به پایان برساند. این حجم از درآمد برای رنو به معنی یک رشد 14.7 درصدی در مقایسه با سال مالی 2016 است.
رویترز در کنار 14 موسسه بین المللی پیشتر اعلام کرده بودند سود عملیاتی این شرکت در سال 2017اندکی کمتر از 4.65میلیون دلار خواهد بود و درآمد شرکت نیز در پایان سال به 59.25 میلیارد دلار میرسد. در واقع رنو از پیشبینیها جلوتر عمل کرده و سود بالاتری را محقق کرده است.
فروش بالای این شرکت در اروپا، روسیه، ایران و آفریقا از مهمترین عوامل این موضوع بوده ضمن اینکه چنین دستاوردی موجب شده تا سهام این شرکت رشدی ملموس را تجربه کند. رنو با وجود چنین رشدی در سال 2017، همچنان با عملکرد موفق خود در سال 2004 که در زمینه فروش به رکورد تحویل بیش از 1.660 هزار دستگاه خودرو رسید، فاصله بسیاری دارد. فروش این شرکت در بازار اروپا امسال با رشدی 7.3 درصدی به بیش از 1.133 هزار دستگاه رسیده است ضمن اینکه برند داچیا هم با رشدی 3 درصدی امسال از مرز فروش 460 هزار دستگاه خودرو در بازار اروپا گذشت تا موفقیت کارلوس گوئن در این سال تکمیل شود.
چنین موفقیت بزرگی به کارلوس گوئن مدیرعامل رنو-نیسان الاینس این قدرت را میدهد تا در برابر دولت فرانسه که یکی از سهامداران بزرگ رنو است در مسیر ادغام بیشتر با نیسان مقاومت کند. از آنجا که دولت فرانسه مالک 15 درصد از کل سهام رنو و دارای 2 کرسی در هیئت مدیره این شرکت است، اخیرا فشارهای زیادی را برای کنار رفتن گوئن از سمت خود به شرکت وارد میکند. ماکرون رییس جمهور فرانسه اخیرا در مورد شرایط رنو اعلام کرده:« یک نقشه راه شفاف میتواند چارچوب تولید، منافع سهامداران و کل صنعت خودروی فرانسه را حفاظت کند.»
برنامه فرانسویها برای رنو در یک دوره زمانی 4 ساله بر هموار کردن مسیر جانشینی مدیرعامل رنو و نیز افزایش سطح ادغام تمرکز دارد. در عین حال کارلوس گوئن و هیئت مدیره روی ادامه ریاست غیر اجرایی گوئن تاکید داشته و مخالف نظر دولت فرانسه هستند. آنها اعتقاد دارند تیری بالوره میتواند در نقش معاونت اجرایی امور را با کمک کارلوس گوئن در دست بگیرد. در کل بین اعضای هیئت مدیره، کارلوس گوئن و دولت فرانسه بر سر ادامه مدیریت شرکت با روش فعلی اختلافاتی وجود دارد که هنوز حل نشده است.
گوئن که در بین مدیران صنعت خودرو بالاترین دستمزد را دریافت میکند اخیرا پذیرفته میزان درآمدش تا 30 درصد کاهش یابد. در عین حال طی دوران تصدی او، رنو از یک خودروساز درجه 2 به مرتبه مالکیت بزرگترین کنسرسیوم خودروساز جهان نائل شد رنو با داشتن 43 درصد از سهام شرکت نیسان و نیز 34 درصد از سهام شرکت میتسوبیشی ژاپن، بر این دو خودروساز بزرگ ژاپنی نفوذ و تسلط داشته به طوری که امسال این اتحادیه با فروش10.630 میلیون دستگاه خودرو، عنوان بزرگترین خودروساز جهان از منظر فروش اتومبیل های سبک را کسب کرد.
با وجود این موفقیتها اما دولت فرانسه تلاش دارد با هدف شفاف نمودن فضای اقتصادی و رشد نفوذ خود، رنو را وادار به ارائه برنامهای شفاف برای معرفی جانشین مدیرعامل فعلی این شرکت و رییس کنسرسیوم رنو نیسان یعنی کارلوس گوئن بنماید. طرحی که به نظر میرسد در لایههای دیگر خود ادغام بیشتر زیرمجموعههای دو شرکت رنو نیسان و عملیاتی نمودن طرحهای توسعهای را مدنظر دارد.