ماهان شبکه ایرانیان

راه های جلوگیری از کم‌ خونی در دوران بارداری [قسمت دوم/پایانی]

فرآیند بارداری در زنان مختلف است

فرآیند بارداری در زنان مختلف است. اما بعضی از مشکلات و بیماری‌ها بیشتر برای زنان باردار اتفاق می‌افتد. یکی از این مشکلات، افزایش خطر کم‌خونی در این دوران است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که شما به‌اندازه کافی سلول‌های قرمز خونی برای حمل اکسیژن به بافت‌ها در بدن خود ندارید. در کم‌خونی خفیف ممکن است، شما ابتدا احساس خستگی کنید اما اگر شما آن را جدی نگیرید و کم‌خونی در دوران بارداری شدید گردد خطرات جبران‌ناپذیری برای شما (مادر) و نوزاد در‌پی خواهد داشت. در واقع، کم‌خونی در دوران بارداری می‌تواند روی سلامتی نوزاد تأثیر داشته باشد. تولد نوزاد نارس و تولد نوزاد با وزن کم و حتی در مواقعی مرگ‌ومیر مادران از پیامدهای کم‌خونی است. اطلاعات و درک بیشتر در مورد انواع مختلف کم‌خونی، علائم رایج این بیماری و گزینه‌های درمان به زنان باردار کمک خواهد کرد که علائم هشداردهنده کم‌خونی را تشخیص دهند. بنابراین، شما می‌توانید با پیشگیری، به‌راحتی با کم‌خونی مقابله کنید. با بنیتا همراه باشید.

کم خونی

آهن منابع حیوانی، بیشتر و بهتر جذب بدن می‌گردد. اگر آهن را بوسیله منابع گیاهی دریافت و مصرف می‌کنید به‌عنوان مکمل و برای جذب بهتر آهن می‌توانید از ویتامین (C) مانند آب گوجه‌فرنگی یا پرتقال همراه آنها میل کنید. گاهی اوقات مصرف مکمل‌ها با آهن برای بالا بردن سطح آهن بدن کافی نیست. در این موارد حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید. در بدترین موارد، استفاده از مکمل‌های وریدی و یا انتقال (تزریق) خون توصیه می‌گردد.

عوامل خطرناک برای کم‌خونی

  • اگر دوقلو باردار هستید یا حاملگی‌های متعددی داشتید.
  • بیش از دو بار حاملگی‌های سریع داشتید.
  • به‌ اندازه کافی و مورد نیاز بدن آهن مصرف نمی‌کنید.
  • دوره‌های سنگین آزمایشی قبل از باردارشدن برای مثال انجام زیاد سونوگرافی یا نمونه‌برداری از کوریون و غیره
  •  استفراغ به‌ طور معمول، برای مثال به‌ عنوان یک بیماری صبحگاهی

 علائم کم‌خونی چیست؟

در موارد خفیف ممکن است عوارضی مشاهده نشود اما در شرایط کم‌خونی شدید علائم زیر مشاهده می‌گردد:

1- احساس ضعف و خستگی بیش‌ از حد

2- رنگ‌پریدگی

3- تنگی نفس، تپش قلب، درد قفسه سینه

4- احساس گیجی یا سردرد

5- سرد شدن دست و پا

6- میل داشتن به اقلام غیر غذایی مانند خاک رس یا خاک یا نشاسته ذرت

شما ممکن است در طول دوران بارداری تمام یا اصلاً هیچ‌یک از این علائم کم‌خونی را تجربه نکنید. در هر صورت اگر در مورد عوامل ذکرشده یا عوامل نگران‌کننده دیگر در مورد کم‌خونی مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

کم خونی در بارداری

5- گام‌های بعدی

اگر شما باردار هستید یا برای باردارشدن تلاش می‌کنید، از مقادیر کافی آهن، اسیدفولیک و ویتامین (B12) آگاه باشید. گام بعدی خوردن غذاهای مغذی است و اگر شما تجربه کم‌خونی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

  • هرگز خودتان اقدام به تشخیص کم‌خونی نکنید.
  • زیاده‌روی در خوردن مکمل‌ها بسیار خطرناک است.
  • نباید مکمل‌های آهن را بدون مشورت و تجویز پزشک مصرف کنید.

نکته بسیار مهم این است که، ابتدا از کم‌خونی خود مطلع گردید و در مرحله بعد با پزشک معالج مشورت کنید و آنگاه دکتر قادر خواهد بود دوز یا مقدار مصرفی مکمل‌ها را برای شما تجویز کند.

قسمت قبل را می‌توانید در «راه های جلوگیری از کم‌ خونی در دوران بارداری [قسمت اول]» ببینید.

منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان