بسیاری از کارشناسان، دلیل گران بودن خودروهای خارجی در داخل را میزان بهای ارز وارداتی آن می دانند. از طرفی، سازمان ها و متولیان همیشه افزایش قیمت خودروی خارجی را طرحی برای ملی سازی خودروی ملی می دانستند.
همچنین پس از برقراری نظام تعرفه ای جدید قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا کرد. در نتیجه تفاوت بین قیمت های روز خودرو های خارجی که بیرون از مرزها فروخته می شوند با قیمتی که در نمایندگی ها و بازار سیاه به فروش می رسند، بسیار زیاد است.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه حباب ایجاد شده در بازار به سه دلیل بالا رفتن نرخ ارز، تعرفه ها و محدودیت های مقطعی در انجام ثبت سفارش است، گفت: قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.
محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در گفتگویی، با بیان اینکه تغییر تعرفه واردات، براساس نظر و خرد جمعی در ارکان مرتبط بوده است، اعلام کرد: این تصمیم با توجه به شرایط و محدودیت های کلان کشور گرفته شده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا هدف از تغییر تعرفه واردات کنترل ارز بوده یا حمایت از تولید داخلی، پاسخ داد: در شرایط کنونی به منظور کنترل تقاضا و مصرف ارز، تغییر تعرفه ها در دستور کار گرفته زیرا بر اساس اهدافی که وجود دارد، بایستی مدیریت شود.
صالحی نیا در گفتگو با سایت پردیس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا موضوع افزایش تعرفه واردات از سوی خودروسازان بوده است، گفت: افزایش تعرفه از طرف خودروسازان مطرح نگردیده است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در درج قید ممنوعیت خودروهای بالای 40 هزار دلار از صاحب نظران این صنف مشورت گرفته شد یا نه اعلام کرد: به طور کل هر تصمیمی با توجه به محدودیت ها و شرایط اتخاذ می شود. شرایط کلان و محدودیت ها این اجماع را ایجاد کرده است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تا تصویب قانون جدید چاره ای جز بستن سامانه ثبت سفارش وجود نداشت، خاطر نشان کرد: قیمت ها به سطح معمولی خود بازمی گردد.
وی با بیان اینکه حباب ایجاد شده در بازار به سه دلیل بالا رفتن نرخ ارز، تعرفه ها و محدودیت های مقطعی در انجام ثبت سفارش است، تصریح کرد: این حباب دائمی نیست و در صورت کاهش نرخ ارز، اجرایی شدن نرخ تعرفه های جدید و رفع محدودیت در ثبت سفارش، این حباب از بین خواهد رفت.