جهرمی: افراد سودجو پشت پرده گرانی موبایل هستند

با افزایش قیمت ارز و وضعیت آشفته آن، بازار موبایل‌ هم پابه‌پای قیمت ارز افزایش قیمت داشت؛ به گونه‌ای که اکنون برخی از موبایل‌ها افزایش قیمت بالای ۶۰ درصدی را نیز تجربه کرده‌اند

جهرمی: افراد سودجو پشت پرده گرانی موبایل هستند

با افزایش قیمت ارز و وضعیت آشفته آن، بازار موبایل‌ هم پابه‌پای قیمت ارز افزایش قیمت داشت؛ به گونه‌ای که اکنون برخی از موبایل‌ها افزایش قیمت بالای 60 درصدی را نیز تجربه کرده‌اند. این در حالیست که یکی از وظایف طرح رجیستری، ساماندهی واردات موبایل و جلوگیری از قاچاق این کالا بود. حال اگر موبایل به شکل قانونی و با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، آشفتگی قیمت آن از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ وزیر ارتباطات امروز به همین پرسش، پاسخ داده است.

آذری جهرمی هم مانند کاربران عقیده‌ دارد که قیمت موبایل اکنون در بازار غیرمنطقی است چرا که واردات آن به شکل قانونی انجام می‌شود. او در گفتگو با روزنامه دولتی ایران در خصوص قیمت بالای موبایل مخصوصاً آیفون گفته است: «پشت پرده گوشی‌های گران قیمتی که امروز اتفاقا در بازار با ارز بالایی محاسبه می شوند و به فروش می رسند افراد سودجویی هستند که ارز را گرفته و در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.»

به گفته جهرمی از ابتدای سال جاری تا کنون، 54 شرکت درخواست واردات 7 میلیون و 229 هزار و 646 هزار موبایل به ارزش 580 میلیون و 629 هزار و 283 یورو را داشته‌اند که در نهایت به 40 شرکت ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا کرده است:

«مبلغ ارز تخصیص یافته از بانک مرکزی به این شرکت ها بالغ بر 220 میلیون و 643 هزار و 206 یورو بوده است. طبق آمار ما که بازه زمانی آن تا 29 خرداد است، پس از این ثبت سفارش‌ها حدود 140 هزار و 399 گوشی به ارزش 75 میلیون و 283 هزار و 860 یورو ترخیص شده که متوسط قیمت گوشی های ترخیص شده از بازار بر اساس فرمولی که عرض کردم، 536 یورو است.»

اگرچه جهرمی در این میان افراد سودجو را مقصر معرفی می‌کند اما با توجه به آمار ارائه شده، تخصیص ارز 4200 تومانی تقریباً نصف ارز درخواستی از سوی واردکنندگان موبایل بوده است و در حال حاضر به گفته خود واردکنندگان، تقاضا بیشتر از عرضه است که همین موضوع، نقش پر رنگی در افزایش قیمت موبایل بازی کرده؛ مسئله‌ای که البته تاخیر گمرک نیز در آن بی‌تاثیر نیست.

تمام این مسائل سبب شده تا در ماه‌های اخیر، واردات چمدانی موبایل رونق بگیرد و سپس با رجیستر شدن آنها، در بازار با قیمت بالاتری فروخته شوند. اما در هر حال، قیمت تمام شده برای بیش از 140 هزار موبایل با ارز 4200 تومانی حساب شده که به نظر می‌رسد افراد سودجو همین دستگاه‌ها را نیز به نرخ ارز آزاد در بازار به فروش رسانده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان