به گزارش ایسنا،محمود عبدالحسینی از عکاسان پیشکسوت دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به نقش مهم عکاسان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت:عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی تولدی دیگر یافت و در دوران دفاع مقدس به رشد و شکوفایی و بالندگی رسید و عکاسان در دوران جنگ تحمیلی پیش قراول رسانه ها بودند و در صحنه های نبرد دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند.
این عکاس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: هنر عکاس طرح و کشف زاویه پنهان یک رخداد است و عکاسان دوران دفاع مقدس سلاح خود را دوربین برگزیدند تا چهره مظلوم مردم ایران را در جنگ تحمیلی به جهانیان نشان دهند.
او اظهار داشت: عکاسان پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل آینده است و عکاسان زیادی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور یافتند که امروز به عنوان شاهد می توانیم از چندیل آلبوم چاپ شده جنگ تحمیلی نام ببریم که حاوی آثار تاثیرگذاری است که نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران نیز تاثیرات بزرگی داشته است. رسالت عکاسان دفاع مقدس با پایان جنگ تحمیلی به اتمام نرسیده است و همچنان ادامه دارد چرا که مسائل دفاع همچنان در مقابل چشمان ماست و این عکاسان باید همچنان فعالیت کنند و این امر به مراتب مهمتر از آن دوران است.
عبدالحسینی بیان داشت: تعداد اندکی از عکسهای آن دورهها در رسانهها و نمایشگاهها در مقابل دیدگان قرار گرفت و باید به دنبال آن باشیم که عکسهایی که آن روزها با مشقت فراوان بدست آمده است امروز چه سرنوشتی یافتهاند، آثاری که هر کدام به تنهایی تاثیرات فراوانی بر مخاطبان دارند ، چه بیانی بهتر از عکس میتواند جنایت دشمن بعثی را در سردشت به نمایش بگذارد؟ یک عکس را در یک لحظه مینگریم ولی یک عمر با آن درگیر هستیم.
او خاطرنشان کرد: وقتی از عکاسی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نام میبریم باید بدانیم که دفاع تنها از آب و خاک نیست و دفاع از اعتقادات نیز بخشی از این دفاع است و باید عکاسان ما نقش موثر خود را در سوریه و یمن و فلسطین ایفا کنند .
وی با یادآوری عکس حسین پرتوی از دیدار همافران با حضرت امام خمینی (ره) در بیست و یکم بهمن ماه افزود: این عکس پیروزی انقلاب را تسریع کرد و این قدرت عکس را نشان می دهد.
عکاسی ایران در این چهل سال رو به گسترش بوده است
در ادامه این نشست مجید دوخته چیزاده عکاس برجسته دفاع مقدس با اشاره به حضور عکاسان در دوران دفاع مقدس گفت: عکاسان حاضر در دوران دفاع مقدس را میتوان به چهار دسته عکاسان حرفهای که با آژانسهای خبری بینالمللی همکاری میکردند، عکاسان خبرگزاریها و مطبوعات داخلی ، عکاسان آزاد و عکاسانی که دوره ندیدهای که در کنار رزمندگان حضور یافتند تقسیم کرد که بخش بزرگی از گنجینه عکاسی دفاع مقدس متعلق به گروه چهام است.
او افزود: عکاسی خبری از بدو ورود عکاسی به ایران تا کنون در دوران دفاع مقدس به کمال خود رسید و عکاسان با توجه به نیاز خبر رسانی و اطلاع رسانی به پشت جبههها این رسانه را گسترش دادند و امروز عکسهای بینظیری از آن دوران میبینیم و این وسعت هنر عکاسان دفاع مقدس را به خوبی نمایان می کند.
دوخته چی زاده اظهار داشت: بیشتر این تصاویر توسط عکاسانی ثبت شده است که بدون آموزش و تحصیلات آکادمیک در کنار رزمندگان شروع به فعالیت کردند و پابه پای رزمندگان در جبهه ها حضور داشتند.
او با اشاره به این که مکانی برای حفظ و نگهداری نگاتیوهای آن دوران وجود ندارد خاطر نشان کرد: گنجینه عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک گنجینه ملی است و امروز در نهایت بیتوجهی قرار گرفته است . بسیاری از عکاسان آن دوران فوت کردهاند و امروز سرنوشت آرشیو آنها مشخص نیست . ما غنیترین آرشیو بصری تاریخ ایران را داریم که بایستی به آن بها بدهیم .
دوخته چی زاده عملکرد عکاسی را در 40 سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت : قطع به یقین عکاسی در این چهل سال رو به گسترش بوده و شکل و فرم آن تغییرات زیادی داشته است و کارهای خوبی صورت گرفته که آثار بیرونی آن قابل مشاهده است.
رسالت عکاسان دفاع مقدس پایان نیافته است
در پایان کمال الدین شاهرخ از عکاسان دوران دفاع مقدس گفت: عکس یک انرژی دارد که این انرژی توسط عکاس در عکس به وجود میآید و این انرژی به مخاطب منتقل میشود و هرچه این انرژی بیشتر باشد اثر آن نیز بیشتر است و رسانه عکس از نافذترین رسانههای حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود. تعداد بیشتر عکاسان حاضر در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افراد خود جوش و سازمان نیافته بودند و وارد جنگ شدند و احساس تکلیف کردند و تکلیف خود را در هنر عکاسی ادا کردند. بسیاری از عکاسان آن دوران با ایمان و اعتقاد عکاسی می کردند و نمونه های زیادی داریم که در کنار کار رزم عکاسی می کردند کسانی چون شهید مجید مرادی و کاظم اخوان از این جمله بودند.در حوزه عکس دفاع مقدس باید به باور میرسیدیم تا بتوانیم کار خود را به درستی انجام دهیم و باید پا به پای رزمندگان حضور پیدا میکردیم و ترکیب هنر و دانش و ایمان توانست تاثیر مهمی بر مخاطبان بگذارد. رسالت عکاسان دفع مقدس امروز به پایان نرسیده است و نشر این آثار ارزشمند بسیار مهم است تا بتوانیم ارزشهای دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.
او خاطرنشان کرد: ما امروز در دوره ای زندگی می کنیم که سرعت تکنولوژی بسیار زیاد است و اگر آهسته با آن برخورد دچار مشکل می شویم.
شاهرخ بیان این که بین عکاسان انقلاب و دفقاع مقدس و عکاسان بینالمللی تفاوت وجود دارد افزود: تاثیری که عکاسان دفاع مقدس ما در طول سالهای گذشته داشتهاند قابل ذکر است و جوانانی که با اشتیاق و ایمان گام برداشتند و در ثبت و ضبط دوران دفاع مقدس کوشیدند امروز باید سرلوحه عکاسان جوان قرار بگیرند تا در حوزه مقاومت گام بردارند. بسیاری از کشورهای مستقل منطقه که مورد تجاوز استکبار قرار گرفتهاند امروز نیازمند تجربیات عکاسی ما در دوران دفاع مقدس هستند ؛ تجربیاتی که ما آن روزها به سختی بدست آوردهایم.
وی در خاتمه گفت: امروز رسالت عکاسان دفاع مقدس و انقلاب تمام نشده است و باید تجربیاتمان را در اختیار نسل جوان قرار دهیم و نیروهای خلاق تربیت کنیم.