ماهان شبکه ایرانیان

رونمایی از کتاب اخلاق مبارزه-۲

اخلاق با عمل جلوه می کند نه با حرف

حجت السلام سیدحسن خمینی در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات مرحوم طباطبایی گفت: اخلاق امری است که با گفتن میسر نمی شود بلکه با عمل کردن است که می توان آن را به عینه لمس کرد.

اخلاق با عمل جلوه می کند نه با حرف

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب اخلاق مبارزه شامل خاطرات مرحوم حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی صبح امروز با حضور جمعی از چهره های فرهنگی و کشوری در محل حسینیه جماران برگزار شد.

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی حجت  الاسلام سیدحسن خمینی  فرزند یادگار امام راحل اختصاص داشت.

وی با اشاره به اینکه مرحوم طباطبایی در جامعه با عنوان معلم اخلاق شناخته شده است گفت: بسیاری از افراد هستند که در زمره گویندگان امر اخلاق برای مردم به شمار می روند در حالی که خود از اخلاق بهره ای نبرده اند و به آن عمل نکرده اند بر سر منابع مبین اخلاق هستند اما متخلق به آن نه. از سوی دیگر هستند کسانی که خود نیز از اخلاق بهره برده اند و حتی اگر سخنی نگویند وجودشان درس است. می شود از بودن در کنار آنها احساس آرامش کرد و مغناطیس درونی آنها آشفتگی آدمی را آرام می کند.

وی ادامه داد: درباره مرحوم طباطبایی بسنده کردن به صفت معلمی اخلاق ناکافی است. او جدای از معلمی اخلاق متخلق به اخلاق بود.

حجت الاسلام خمینی ادامه داد: یکی از شروط اخلاق شجاعت است، اخلاق به معنای پاگذاشتن بر نفس است و این کار شجاعت می طلبد. یعنی اینکه اگر تهدیدی به وجود آمد نباید خودمان را ببازیم و شجاعت مقابله با آن را داشته باشیم. اخلاق بدون شجاعت یعنی گوشه نشینی  و صاحب چنین اخلاقی باید از خداوند بخواهد هیچ گاه امتحان سختی برایش رخ ندهد تا مبادا در بزنگاه ها پایش بلغزد. آقای طباطبایی در زمره افرادی بود که شجاعت داشت. دائم خود را محاسبه می کرد و سعی می کرد برای خدا گام بردارد اما در کنار اینها شجاعتش بود که او را ساخته بود. شجاعت در مقابل اینکه دوست و مرید و یارانش در مقابل حرف او نرنجند. او معلم اخلاق بود چون شجاع بود چون وقتی حس می کرد حرفی را باید بزند آن را می گفت. در مقابل امواج توهین و تهدید به خاطر شجاعتی که خدا در وجودش بارور کرده بود کلامش را می گفت که اوج جلوه گری این کلام در رابطه با حضرت امام (ره) خودش را نشان داد.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجهه معلمی مرحوم طباطبایی گفت: برای معلمی باید درک درستی از دانش آموزتان داشته باشیم. باید بتوانیم به اندازه فهم دانش آموز صحبت کرد. معلمی کتاب نویسی نیست، معلمی تربیت است با انسان سر و کار دارد و هر انسانی را باید به شکلی تربیت کرد. در واقع یکی از شروط معلمی که او باید متعلم خود را بشناسد و لازمه این کار این است که او درک درستی از فضای ذهنی و حیات او داشته باشد آقای طباطبایی میان مردم زیسته بود و درک درستی از آنها که دانش آموزانش بودند پیدا کرده بود همواره همراه و همدل شان بود و با آنها زندگی می کرد او در واقع یک عمر اخلاقی و با شجاعت میان مردم زیست و به سبب فهم بالای خود جامعه پیرامونش را شناخت همه اینها به اضافه صفای باطنی او از او معلمی ساخت که این روزها بیش از هر زمان دیگری به او نیاز داریم به ویژه اینکه اخلاق امری است که با گفتن میسر نمی شود بلکه با عمل کردن است که می توان آن را به عینه لمس کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان