نمی‌توانیم به جنگ اقلیم برویم

واکنش رییس سازمان حفاظت محیط زیست به خبر دزدیدن ابرهای ایران

سخنان سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره دزدیدن ابرهای ایران و مشکوک بودن موضوع تغییر اقلیم انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای کشور داشته است.

واکنش رییس سازمان حفاظت محیط زیست به خبر دزدیدن ابرهای ایران

سخنان سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره دزدیدن ابرهای ایران و مشکوک بودن موضوع تغییر اقلیم انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای کشور داشته است.

به گزارش به نقل از اعتماد ، «عیسی کلانتری»، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، که همواره صریح و بی‌پرده سخن می‌گوید پرسیدیم که آیا او با رییس سازمان پدافند غیر عامل موافق است؟ کلانتری اظهارنظر درباره ماجرای دزدیده شدن ابرهای ایران را جزو حوزه تخصصی سازمان هواشناسی می‌داند و تصریح می‌کند که صرفا این سازمان صلاحیت فنی اظهارنظر در این باره را دارد.

کلانتری اما درباره تغییر اقلیم به صراحت می‌گوید که این پدیده یک واقعیت است و باید برای کاستن از تبعات منفی‌اش برنامه داشته باشیم. رییس سازمان حفاظت محیط زیست هشدار می‌دهد که نباید واکنش نظام برنامه‌ریزی ما به تغییر اقلیم همان واکنش دو دهه پیش به کم آبی باشد وگرنه پیشاپیش شکست می‌خوریم.

آقای جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل دیروز گفته‌اند که تغییرات اقلیمی در کشور ایران و منطقه غرب آسیا مشکوک است و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها با کارهایی برف و ابردزدی انجام می‌دهند. شما در مقام رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این ادعا چه نظری دارید. آیا چنین چیزی ممکن است؟

به نظر من در مورد مباحث مربوط به ابرها و میزان بارندگی‌ها سازمان هواشناسی صلاحیت اظهارنظر دارد که آنها هم نظرشان را گفته‌اند. این مساله فنی است و سازمان حفاظت محیط زیست خودش را تابع سازمان هوا‌شناسی می‌داند. آنها اعلام کرده‌اند که چنین چیزی ممکن نیست. وقتی هواشناسی می‌گوید امکان ندارد ما هم به همین نظر تخصصی اعتماد داریم. کاهش بارش‌ها مساله‌ای سیاسی یا اقتصادی نیست. مساله‌ای کاملا فنی و علمی است. یکی مدعی شده است که ابرها را می‌دزدند، صاحب مساله و ذی نفع اصلی یعنی هواشناسی هم تنها پاسخ داده که امکان ندارد.

ایشان گفته‌اند که به تغییر اقلیم مشکوکند. آیا می‌توان این طور استنباط کرد که کشورهایی در دنیا باشند که بخواهند در تغییرات اقلیمی نقش داشته باشند؟

ما در سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوییم که تغییر اقلیم وجود دارد و کسی هم نمی‌تواند منکر آن شود مگر آقای ترامپ. ترامپ هم به دلیل تامین منافع اقتصادی و نقش نفت در اقتصاد این حرف‌ها را مطرح کرده است.

خب با این حساب مواجهه ایران با مساله تغییرات اقلیمی باید مبتنی بر چه راهبردی باشد؟

ما باید تابع متخصصانی باشیم که در کشور و جامعه بین‌المللی در این باره صاحب دیدگاه علمی هستند. هر چیزی را هر کسی نمی‌تواند بگوید. نباید فراموش کنیم که همه‌چیز را همگان دانند. ما باید خودمان را با تغییر اقلیم سازگار کنیم، تغییر اقلیم که خودش را با ما سازگار نمی‌کند. مدیریت مصرف آب و انرژی کشور باید خودش را با تغییرات اقلیمی هماهنگ کنند وگرنه ما نمی‌توانیم به جنگ تغییر اقلیم برویم.

وظیفه ما مشخص است. ما باید با استفاده از دانش روز تمهیداتی را بیندیشیم که کشور توان عبور از این مسائل را داشته باشد. مدیریت بحران تغییرات اقلیمی هم چهار ساله ممکن نیست و باید برایش برنامه بلندمدت داشته باشیم چون سال به سال بارندگی‌ها بیشتر کاهش می‌یابد. گرمایش زمین دارد اضافه می‌شود و از طرفی با بحران‌های دیگری هم روبه هستیم و باید برای مقابله با آنها آماده باشیم.

به نظر می‌رسد در کشور هنوز سیاست و دیدگاهی یکپارچه درباره بحران‌های زیست محیطی و تغییر اقلیم وجود ندارد. قبول دارید این تشتت و همسو نبودن سازمان‌ها ممکن است برای ما زیان‌آور باشد؟

حتما همین طور است. اگر خودمان آماده نکنیم چه بسا تبعات تشدید شود و بدتر هم باشد. قطعا این مساله منابع و وقت ما را هدر می‌دهد. ما ٢٠ سال پیش هشدار دادیم که باید خودمان را با کم‌آبی سازگار کنیم.

آب را نباید اینطوری تاراج کنیم. منابع تجدیدناپذیر را باید حفظ کنیم. کسی حرف‌مان را گوش نکرد. همه مسخره کردند. از سال ٧٥ این حرف‌ها را زدیم و حالا ٢٢ سال بعد با واقعیت‌های تلخی روبه رو شده‌ایم که تازه برخی افراد متوجه شده‌اند باید کمبود آب را جدی گرفت.

اگر مساله تغییرات اقلیمی را نادیده بگیریم یا با آدرس غلط دادن، برنامه‌ریزی‌های مان به تعویق بیفتد باید منتظر چه پیامدهایی باشیم؟

نمی‌توانیم نادیده بگیریم. قطعا از پیش شکست خورده‌ایم. نمی‌توانیم بگوییم باران غلط می‌کند که نمی‌بارد. با این حرف که باران نمی‌بارد. وقتی بارش‌ها کم می‌شود عقلانیت حکم می‌کند ما هم سیاست‌های‌مان را تغییر دهیم و به سمت کاهش مصرف آب برویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر