به گزارش خبرگزاری مهر، آیین امضای تفاهمنامه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان دانش آموزی، محمد روشنی قائم مقام سازمان دانش آموزی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و مدیر باغ کتاب تهران در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.
بر اساس این تفاهمنامه که با هدف تقویت نقشآفرینی دانش آموزان در مدیریت فرهنگی شهر تهران امضا شد؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ایجاد تسهیلات برای بازدید گروهی دانش آموزان از موزهها و خانهموزههای زیرمجموعه سازمان و فضاهای فرهنگی و اماکن تاریخی و گردشگری راه را برای آشنایی دانش آموزان با فرهنگ شهر تهران هموار خواهد کرد.
ایجاد تشکل درون مدرسهای «پیشتاز شهریار»
سازمان دانش آموزی نیز بعد از امضای این تفاهم نامه همکاری، با ایجاد تشکل درون مدرسهای «پیشتاز شهریار» و تولید محتوای آموزشی و تامین مربیان و استادان برای برگزاری دورههای مهارت تشکیلاتی و اجتماعی در فرهنگسراها و خانههای فرهنگ زمینه را برای نقش آفرینی دانشآموزان در برنامههای فرهنگی شهر تهران آماده میکند.
پس از امضای تفاهم نامه، مجید حسینی با خیر مقدم به حضار گفت: اینکه باغ کتاب تهران بزرگترین مجتمع فرهنگی کشور یا بزرگترین گالری کشور یا بزرگترین فروشگاه کتاب کودک است، مهم نیست. این بزرگترینها هیچ اهمیتی ندارد و هیچ نشانی از توسعه و پیشرفت نیست. آن چیزی که حال ما را بهتر میکند یک مفهومی است که ما سالها با آن مشکل داریم. وقتی سال 86 تصمیم گرفتیم این مکان (باغ کتاب) ساخته شود برنامه این بود که در حقیقت یک کتابفروشی ساخته شود. اما فکر کردیم در کشوری که سرانه مطالعه 5 دقیقه است نیاز نداریم 30 هزار متر مربع کتابفروشی داشته باشیم، اینجا چیزی که باعث تحریک مطالعه کتاب میشود اتفاق نمیافتد. ما نیاز داریم که بچههایمان کتاب بخوانند و یاد بگیرند و این مسئله ماست.
مساله، کتاب خواندن بچهها و یادگیری آنهاست
وی افزود: جالب است بدانید سرانه مطالعه در آلمان 45 دقیقه است اما مساحت کتابفروشیهایشان بیشتر از 5 هزار متر مربع نیست. ما مشکل کتابفروشی نداریم مشکل کتاب نخواندن داریم و این مسئله را سیستم آموزشی باید برطرف کند. فکر کردیم باغ کتاب تهران باید تبدیل شود به جایی که در اختیار سیستم آموزشی قرار گیرد. جایی که مطالعه کتاب اتفاق بیفتد. اما وقتی وارد مسئله مطالعه کتاب شدیم، دیدیم مسئله عمیقتر از حتی مطالعه کتاب است و آن سیستمی است که در آن بچههایمان را بزرگ میکنیم، تست زن و کنکور خوان میکنیم و هرچه سن بچهها بالاتر میرود سرانه مطالعه آنها کاهش پیدا می کند.
مجید حسینی بیان کرد: ما فکر کردیم که باغ کتاب باید از طریق کاربرد و از طریق علم فعالیت کند و از طریق اینکه به بچهها بگوییم اینجا نه تست، نه کنکور، نه رتبه بندی است، اینجا محلی است برای بازی شما. برای اینکه یاد بگیرید علم چیز خوبی است و احساس کنید این مطالب به درد شما می خورد.
مدیر باغ کتاب تهران در ادامه گفت: تا امروز 14 هزار متر مربع مرکز بازیهای علمی در باغ کتاب وجود دارد نه با هدف اینکه به بچهها علم درس بدهیم با هدف اینکه بچهها را به کاربرد، شغل و آیندهای وصل کنیم تا از سد سخت کنکور که برایشان درست کردهایم عبور کنند. امیدواریم که اینجا بتواند مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در دهه 60 در کنار آموزش و پرورش فعالیت میکرد تاثیرگذار باشد.
مجید حسینی بیان کرد: در عید امسال 270 هزار نفر از باغ کتاب تهران بازدید کردند و همچنین دو هزار بازدید روزانه دانش آموزی داریم و از دوستان آموزش و پرورش خواهش میکنیم ما را به عنوان مجموعهای در کنار خودشان ببیند که میخواهیم نگاه سنتی در حوزه آموزش را تغییر دهیم و نگاه جدیدی را وارد زندگی جوانان کنیم.
وی افزود: این مکان مرکز بازیهای علمی 8 تا 12 سال را برای مقطع دبستان و 12 تا 18 سال را برای بچههای دبیرستان دارد. همچنین باشگاه رباتیک و نجوم را داریم. در این مکان فضای گالری ایجاد کردهایم که بچهها میتوانند نقاشی بکشند و آثار خود را به فروش بگذارند. همچنین بچهها میتوانند گارسنی کنند. میتوانند هم غذا تولید کنند، هم غذا بفروشند و هم پذیرایی کنند. همچنین اینجا کشتی کتاب را داریم که بچهها از طریق قصه وارد آموزش میشوند که البته هنوز افتتاح نشده است.
مجید حسینی در پایان از حمایت و تلاشهای رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر کرد و گفت: تمام تلاش ما ایجاد کردن خواننده است نه کتاب فروشی.
در ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز در سخنانی گفت: خوشحالیم که در بستر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این تفاهم نامه امضا شد. ان شاءالله در ادامه شاهد تشکیل یک کارگروه اجرایی جدی باشیم که بتواند ظرفیتهای هر دو مجموعه را به کار گیرد. در مجموعه باغ کتاب هفت لایه علمی و آموزشی وجود دارد. نگاه ما ترویج فرهنگ کتابخوانی است و امیدواریم با برنامههایی که پیش رو داریم شاهد تحول عظیمی برای دانش آموزان و آینده سازان نظام باشیم.
تور تهرانگردی برای دانشآموزان تهرانی
وی افزود: امیدوارم بتوانیم دانش آموزان را با ظرفیتی که سازمان فرهنگی هنری و ظرفیتهای مهم و قابل توجهی که آموزش و پرورش در اختیار دارد، با ارزشهای انقلاب آشنا کنیم. این کار را در قالب تور تهرانگردی انجام خواهیم داد که دانش آموزان هم از باغ کتاب دیدن خواهند کرد و هم از باغ موزه قصر برای آشنایی با مفاخر جمهوری اسلامی که در آن فضا زجر کشیده و زندانی شدهاند. این بازدید باعث میشود دانش آموزان ما به عنوان نسل سوم بدانند که این مسیر انقلاب از چه فراز و نشیبهایی گذشته است.
باغ کتاب تهران؛ کانون اوقات فراغت دانشآموزان
در ادامه علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان دانش آموزی با تبریک اولین سالگرد آغاز فعالیت باغ کتاب و همچنین حرکت جدید فرهنگی که آغاز شده است، گفت: به عنوان یک ایرانی به تلاشهایی که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام گرفته است، افتخار میکنم. این مرکز چند ویژگی مهم دارد. به نظر میرسد کلید ورود به دنیای نور و روشنایی کتاب است و بسیاری از عقب ماندگیهای کشور به نبود انس و الفت با کتاب بر میگردد.
وی افزود: اساس نظام آموزشی بر اساس محتوای کتابهای آموزشی تدوین شده است. مهمترین ویژگی این مکان در این است که یک نقطه بسیار استراتژیک را در دستیابی به توسعه، نه با رویکرد فروش که با هدف ایجاد انس و الفت بین جامعه و کتاب، هدفگذاری کرده است. اما نکته مهمتر ارائه بستههای فرهنگی است که با ذائقههای جدید مخاطبان تناسب دارد که میتوان به رویکرد فناوریهای جدید و نیز مهارت آفرینی و یادگیری عمیق برای دانش آموزان اشاره کرد. این ظرفیت میتواند در اختیار دانش آموزان تهرانی، شهرستانهای نزدیک تهران و نیز نمایندگان دانشآموزی سراسر کشور قرار گیرد.
کاظمی بیان کرد: همچنین این مرکز میتواند به عنوان یکی از کانونهای مورد استفاده برای اوقات فراغت دانش آموزان مورد توجه واقع شود. آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند چنین ظرفیتهایی ایجاد کند. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از مردم ما از این ظرفیت آگاهی ندارند. اولین وظیفه ما و جامعه رسانه اطلاعرسانی به جامعه مخاطب است. نکته دیگر استفاده از این ظرفیت در قالب فرآیند یاددهی و یادگیری تحت عنوان اردوهای یک روزه و چند روزه و برگزاری همایشهای استانی، ناحیهای و ملی است. یکی از فعالیتهای خوبی که دوستان انجام دادهاند، اردوهای یک روزه با هدف ارتقای هویت دینی و ملی و همین طور ایرانگردی و آشنایی با مفاخر و تمدن عظیم ایران و حمایت از کالاهای ایرانی است.