گزارش اختصاصی نماوا از روز نهم جشنواره

روز نهم جشنواره فیلم فجر با نمایش بحث‌برانگیزترین مستند امسال آغاز شد و البته در برج میلاد بحثی برنیانگیخت

روز نهم جشنواره فیلم فجر با نمایش بحث‌برانگیزترین مستند امسال آغاز شد و البته در برج میلاد بحثی برنیانگیخت. این سرنوشت مستندها در جشنواره فجر است. در اولین سانس نمایش داده می‌شوند که خیلی‌ها سرکارند، از بین پنج فیلم روز اولین انتخاب برای حذف و استراحت بیشتر منتقدان هستند و هرچقدر هم خوب باشند اینجا مهمانی آن‌ها نیست. «متهمین دایره بیستم» هم با موضوع ملتهب و هیجان‌انگیزش فقط برای معدودی که در سالن حاضر بودند موضوعیت داشت. خب، مستندها باید بپذیرند که مهمانی خودشان را دارند و اصرار نداشته باشند فجر هم میزبان آن‌ها باشد.

کمدی انسانی و حرف‌های بزرگ بزرگ!
نشست مطبوعاتی «کمدی انسانی» هم مثل خود فیلم پر بود از حرف‌های ناصحانه و بزرگ. دکتر محمدهادی کریمی که سال‌هاست در سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویس است در این نشست گفت:

« متأسفانه در شرایطی هستیم که تراژدی‌هایمان به کمدی بدل شده و وقتی تعدادی کودک از بین می‌رود و جایی که باید مسئول پاسخگو باشد، می‌گوید پول من را جایی که بمب می‌سازد می‌دهد، در حقیقت قاضی همدست جنایت‌کار شده است.»

تنش در نشست مطبوعاتی «اسرافیل» به خاطر یک فیلم دیگر!
آیدا پناهنده که با فیلم اولش «ناهید» در جشنواره فجر دیده نشد، در اکران عمومی موردتوجه قرار گرفت و به جشنواره کن هم رسید؛ با دومین فیلمش «اسرافیل» به جشنواره فجر آمد. «اسرافیل» آخرین فیلم کنجکاوی برانگیز برج میلاد بود.

در نشست مطبوعاتی فیلم، انصراف از شرکت در جشنواره برلین و تنشی که پیش آمد و کم مانده بود به ترک جلسه از طرف بازیگران فیلم بیانجامد مهم‌ترین نکات بودند. در ابتدای نشست فیلم «اسرافیل»، تعدادی از خبرنگاران درباره‌ی حواشی نشست روز گذشته فیلم «رگ خواب» و صحبت‌های لیلا حاتمی واکنش نشان دادند و دقایق ابتدای این نشست را به این سخنان اختصاص دادند که باعث اعتراض پژمان بازغی، مریلا زارعی دو بازیگر فیلم «اسرافیل» شد که چرا وقت این نشست را می‌گیرید؟! و این دو بازیگر درنهایت می‌خواستند نشست را ترک کنند اما با وساطت گبرلو، راضی شدند که در نشست بمانند.

مستانه مهاجر تهیه‌کننده و آیدا پناهنده کارگردان ظاهراً خیلی به موفقیت فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی امیدوار هستند. آن‌ها انتخاب در بخش جنبی فوروم جشنواره برلین را نپذیرفته‌اند. مستانه مهاجر گفت: «ازآنجاکه بخش فروم و سه نوبت نمایش فیلم برای ما جذابیت نداشت، تصمیم گرفتیم در جشنواره شرکت نکنیم چون این بخش جانبی است بنابراین خواستیم کمی بیشتر صبر کنیم.» با توجه به چیزی که روی پرده دیدیم، ترس ما هم از این است که بخش فوروم جشنواره برلین، حتی با وجود پخش‌کننده معتبری که فیلم دارد، آخرین خواستگار «اسرافیل» باشد!

«گشت 2» و اعتمادبه‌نفس خیره‌کننده سعید سهیلی
وجود فیلم‌های کاملاً تجاری در جشنواره مثل «خوب بد جلف» و «گشت 2» که علی‌الاصول برای اکران عمومی ساخته می‌شوند، معنای جشنواره را مخدوش می‌کند. بیشتر از فستیوال آن را به یک جشن یا حتی ویترین تولیدات یک‌ساله سینمای ایران تبدیل می‌کند. «گشت 2» دنباله‌ای است بر فیلمی که کارگردان گاهی ارزشی و گاهی پرفروش سینما سعید سهیلی با نام «گشت ارشاد» ساخته بود. گروه سه‌نفره بازیگران فیلم شامل سعید سهیلی و حمید فرخ‌نژاد و پولاد کیمیایی برای تماشاگر جذاب بودند و دنباله‌ای بر آن می‌تواند سود خوبی داشته باشد.
در جلسه مطبوعاتی خبرنگاران که نتوانسته بودند جلوی کاریزمای کیمیایی حرفی برای گفتن داشته باشند از خجالت سعید سهیلی درآمدند. زورشان به کیمیایی که نرسیده بود و ترجیح دادند بیشتر تحسینش کنند تا انتقاد. اما به سعید سهیلی خیلی رک گفته شد فیلمش سخیف است و البته سهیلی هم نپذیرفت و جواب داد:

«گشت٢ فیلم سخیفی نیست و حتی به مخاطب احترام گذاشته است. کم انصافی است برای چند دیالوگ، کل فیلم را زیر سؤال ببریم.»

 

سهیلی باز هم از فیلمش تعریف کرد: «پیش‌بینی می‌کنم سال آینده سال بدی برای سینما باشد زیرا ما در این چند روز در جشنواره سینما ندیدیم بلکه فیلم دیدیم. این فیلم عین سینماست و برای تماشاچی ساخته‌شده است.» بعد باز هم تعریف کرد:

«اگر یک فیلم برای تماشاچی ساخته شود و او در سینما به آن بخندد، موفق است یا اگر فیلمی برای یک جشنواره خارجی ساخته شود و جایزه بگیرد پس موفق است.»

حضور پولاد کیمیایی باعث شد بحث از تنش‌های شب نمایش «قاتل اهلی» به این جلسه هم کشیده شود. سعید سهیلی هم دفاع جانانه‌ای از کیمیایی پدر و پسر کرد و گفت: « بچه‌های مطبوعات حرمت نگه می‌دارند اما قهرمان اول و آخر هر فرزندی پدرش است. حالا فکر کنید که آن پدر قهرمان یک ملت هم باشد. برای آن فرزند خندیدن به فیلم پدرش خیلی سخت است.»
جلسه از شوخی هم خالی نبود. یک‌بار سعید سهیلی به شیطنت‌های پسرش اشاره کرد و خطاب به او گفت:

«بچه شیطنت نکن. ساعد سه ماهی در بیابان‌های اهواز بوده است و تازه امروز به شهر رسیده و چون شهر را دیده شیطنت می‌کند.»

مظلوم مثل «اشنوگل»!
«اسرافیل» آخرین فیلم کنجکاوی برانگیز جشنواره در برج میلاد و «گشت 2» آخرین فیلم پر تماشاگر بود. در ساعت‌های پایانی نامزدهای جشنواره هم اعلام شدند و فضا آن‌قدر تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت که نمایش «اشنوگل» تبدیل به خلوت‌ترین نمایش فیلم در بین 36 فیلمی که تا اینجا به نمایش درآمده‌اند شد. بیش از سه‌چهارم سالن بزرگ برج میلاد خالی بود و خیلی‌ها هم رفتند یا نور موبایلشان نشان می‌داد فقط در سالن حضور فیزیکی دارند!
فیلمی که نام «اشنوگل» را دارد نشان می‌دهد که کوچک‌ترین اهمیتی به میزان فروش و دیده شدن نمی‌دهد. تماشاگر حتی نمی‌داند این نام اشنوگَل است یا اشنوگُل یا اشنوگِل! خب درستش اشنوگِل است و این نامه عجیب در واقع اسم لوله تنفس غواص‌هاست. در طول جشنواره سه فیلم اول سفارشی دفاع مقدسی درباره غواص‌های شهید داشتیم که هیچ‌کدام کوچک‌ترین موفقیتی نداشتند. در بین «دریاچه ماهی» و «چراغ‌های ناتمام»، حداقل این فیلم اندکی بهتر از دوتای دیگر بود. فیلم را مشهدی‌ها ساخته‌اند و در نشست مطبوعاتی هم سازندگان فیلم از کمک نکردن ارگان‌های ذیربط ناراضی بودند و گفتند مدیران در قیامت باید جوابگوی این اهمال‌کاری باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان