ماجرای استیضاح علیربیعی این روزها پا به پای سوال از حسنروحانی اذهانعمومی را مشغول خود کردهاست. استیضاحی که گذشته از حق و نا حق بودن آن، موضوع تکراری شدنش انتقادهای فراوانی را به خود اختصاص دادهاست.
به گزارش ، روزنامه قانون نوشت: در همین راستا علی ربیعی در واکنش به طرح استیضاح خود در مجلس در صفحه توییتر خود نوشت که در هفت ماه دو بار از مجلس رای گرفتم. دوباره استیضاح میشود؛ در حالی که حق دفاع در کمیسیون را نداشتم و مستقیم به صحن آورده شدم. خود را پاسخگوی مردم و نمایندگان میدانم. به عموم نمایندگان دلسوز و پاک احترام میگذارم. علت اصلی استیضاح را نمیدانم ولی استیضاح پس از تنها پنج ماه از استیضاح قبلی را عجیب میدانم. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین طی نامهای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به روند اعلام وصول استیضاحش در مجلس انتقاداتی را مطرح کرد. وی خطاب به لاریجانی نوشت که بازگشت به نامه شماره 12.24131د مورخ 1397.5.10 هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی، به استحضار میرساند اعلام زمان وصول استیضاح، در حالی از سوی هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که از اینجانب هیچ گونه دعوتی برای حضور در کمیسیون تخصصی به منظور ارائه توضیح و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم به عمل نیامده است؛ در حالیکه انتظار میرفت فرصتی برای اینجانب فراهم میشد تا در کمیسیون تخصصی حضور پیدا میکردم. موضوع و محور استیضاح، با توجه به اینکه همان موارد گذشته است، بیشک ارائه توضیحات بیش از پیش میتوانست موثر باشد. بنابراین، همچنان ادای توضیح در کمیسیون تخصصی را حق خود میدانم درباره زمان حضور نیز، با توجه به اینکه فرصت استفاده از 10روز کاری مطمح نظر قانونگذار محترم است اما به منظور رفع ایجاد زحمت برای نمایندگان شریف، روز چهارشنبه مورخ 97.5.17 را جهت حضور و ارائه توضیحات خود در مجلس اعلام میکنم.
استیضاحشایبهدار
غیر از شخص وزیر افراد دیگری نیز به این وضعیت و نوع استیضاح اعتراض داشتند. در همین راستا احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه پایش در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از نتیجه استیضاح چیست، گفت:« امیدوارم هر چه خیر مردم است، پیش آید، خود ربیعی زیاد نگران نیست. این استیضاح تعجبآور است. من فکر نمی کنم در تاریخ پارلمانی ایران این مورد وجود داشته باشد که یک وزیر در یک سال سه بار از مجلس رای اعتماد گرفته باشد، نمی دانم در چند ماه گذشته چه اتفاقی در اقتصاد افتاده که مقصرش وزارت کار بوده که در حال حاضر مجلس ربیعی را برای پاسخگویی و استیضاح فراخوانده است. وی گفت:« من خودم نماینده بودم وقتی می خواستیم وزیری را استیضاح کنیم، یک جزوه 60 – 50صفحه ای برای آن وزارت می فرستادیم و مشکلات و محورهای استیضاح را ریز به ریز می نوشتیم ، الان یک صفحه سوال برای ما فرستاده شده و ما نمی دانیم عمق این سوالات چیست». معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت:«استیضاح قبلی را که مرور کردیم، فقط یک نماینده بود که با عدد و رقم صحبت کرد که آن اعداد و ارقام نیز قابل تامل است، در استیضاح کنونی سوالاتی که برای ما فرستاده شده کلی است و هیچ استدلالی ندیدیم، آنقدر این سوالات و موارد استیضاح کلی و مبهم است که باید برویم در صحن مجلس و تازه ببینیم جریان چیست».میدری گفت:«برخی اوقات منطق صحیح و خواسته درستی از طرف نمایندگان وجود ندارد. ولی این قضاوت را به نماینده ها واگذار می کنم که تصمیم بگیرند استدلال و خواسته کدام نماینده صحیح است.وی افزود : از آنجایی که نماینده ها محل رجوع مردم هستند و مردم دنبال شغل هستند و اسم این وزارتخانه کار است به ما رجوع می کنند؛ البته باید بدانیم ایجاد شغل به کل اقتصاد مربوط است و به وزارت کار ارتباطی ندارد.
پیشینه یک برخورد قانونی
در همین حال خبرگزاری فارس از رسانههای وابسته به نهادهای خاص در گزارشی در این زمینه نوشته بود که طرح استیضاح علی ربیعی هفته قبل در مجلس اعلام وصول شد تا بار دیگر ربیعی طی پنج سال تصدی خود بر این وزارتخانه استیضاح را تجربه کند. وزیر کار دولتهای یازدهم و دوازدهم تا به حال بارها با طرح استیضاح در مجلس مواجه شده که جدیترین آنها که نتیجهای هم در بر نداشت، اسفند سال گذشته انجام شد. نمایندگان مجلس اولین بار در آذر 93 با طرح سوالی از ربیعی او را به مجلس کشاندند و نخستین کارت زرد را به او نشان دادند چرا که وزیر کار نتوانسته بود درباره ملاک انتخاب و انتصاب مدیران صندوقهای زیرمجموعه وزارت کار یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی نمایندگان را قانع کند. سه ماه بعد از آن دوباره نمایندگان خبر از طرح استیضاح وزیر کار به دلیل ضعف عملکرد این وزارتخانه در بخش تعیین تکلیف بازنشستگان صنعت فولاد دادند. در همین ایام بحث دستمزد کارگران محور استیضاح دیگری بود که همزمان از سوی جمعی از نمایندگان دنبال میشد که البته چندان هم جدی نشد.
تیر سال 95 بار دیگر طرح استیضاح وزیر کار به جریان افتاد، در این طرح استیضاح کوتاهی در ارائه ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معطل نگهداشتن بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه شستا و به زیان رساندن این بنگاهها، عدم ارائه برنامه برای ادارات کل استانها و وضعیت داخلی شرکتهای تامین اجتماعی محور استیضاح بود. نمایندگان معتقد بودند که ربیعی در کسوت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات آنها را در به سامان رساندن این وزارتخانه انجام نداده و معطل نگه داشته است. تغییرات پی در پی در مدیریت مهمترین بنگاههای اقتصادی کشور، یعنی شستا به بی ثباتی این بنگاهها منجر شد و همچنین انتشار فیش حقوقی 37 میلیونی مدیرعامل بانک رفاه، وزیر کار را به استیضاح نزدیک میکرد اما این استیضاح هم با وجود جدی بودن محورهایش با انصراف استیضاحکنندگان از نصاب 10نفر پایینتر آمد و جدی نشد اما به هر حال ربیعی در اسفند سال گذشته با استیضاح جدی مجلس مواجه شد و این بار در صحن علنی درباره سوءمدیریت در سازمان بازنشستگی کشوری، زیانده بودن شرکتهای زیرمجموعه شستا و افزایش نرخ بیکاری توضیح داد اما این استیضاح نیز نتوانست کرسی وزارت را از ربیعی بگیرد؛ نکته قابل تامل در استیضاح این بود که در جریان نطقهای استیضاحکنندگان طرح اتهام باجخواهی به نمایندگان از سوی همراهان وزیر و لابیگری برای ماندن در وزارتخانه مطرح شد. حالا باز هم طرح استیضاح ربیعی از تیر در مجلس مطرح شده است و با وجود آنکه این طرح در تیر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود اما در آن کمیسیون بررسی نشد و سرانجام 10 مرداد در صحن علنی اعلام وصول شد؛ این بار هم مدیریت ضعیف وزیر کار و از همگسیختگی این وزارتخانه عریض و طویل، عدم توجه در به کارگیری نیروهای جوان در پستهای حساس و مدیریتهای کلان این وزارتخانه، عدم توجه عملی به بخش تعاون، تدوین و اجرایی نکردن سند کار شایسته، وضعیت معیشتی بد بازنشستگان، اوضاع مدیریت اقتصادی و درآمدزایی در شستا و سازمان تامین اجماعی، عدم اجرای قانون بازنشستگان صندوق بیمه روستاییان و عشایر، بالا بودن نرخ بیکاری در کشور و اوضاع وخیم معیشتی کارگران از محورهای استیضاح است.
مروری بر محورهایی که پنج سال است وزیر کار به دلیل آنها هر لحظه ممکن است کرسی وزارت را از دست بدهد، نشان میدهد که این محورها همیشه در طول این پنج سال یکسان بودهاند اما از ابزار نظارتی مجلس تنها یک طرح استیضاح یا سوال به چشم میخورد آن هم سوال و استیضاحی که فقط وزیر و همراهانش را به راهروهای مجلس و کمیسیونها برای راضی نگه داشتن نمایندگان میکشاند و هیچ کدام از این طرحهای سوال و استیضاح تا به حال نتوانسته گرهی از مدیریت نابسامان این وزارتخانه آنچنان که نمایندگان میگویند و زیانده بودن بنگاههای زیرمجموعه شستا، ساماندهی نیروی کار و مشکل بیکاری بگشاید. اما طرح استیضاح آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات عمده اقتصادی مواجه است و در روزهای اخیر نمایندگان کارگران پیشنهاد خود را برای حمایتهای دولت از معیشت کارگران به شورای عالی کار بردند تنها موضوعی نیست که مدیریت ارشد وزارت کار با آن مواجه است بلکه در هفتههای اخیر شاهد لایحه دوفوریتی دولت برای تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودهایم. این لایحه که به گفته نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان اقدامی شتابزده و تعجببرانگیز و همچنین فاقد اولویت در شرایط فعلی تلقی میشد، با نظر منفی مجلس مواجه شد اما در شرایطی که وزارت کار باید تمام انرژی خود را برای موضوعاتی از جمله حفظ معیشت کارگران میگذاشت، وقت و انرژیاش معطوف به تفکیک شدن یا نشدن و همچنین ماندن یا رفتن وزیر میشود. ماجرا جایی دردناکتر میشود که نمایندگان مجلس در حالی استیضاح ربیعی را به دلیل ناکارآمدی و زیانده بودن بنگاههای زیرمجموعه بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور یعنی شستا دنبال میکنند که خودشان معدود اقدامات قانونی را که میتوانست به فشار برای کارآمد کردن و اقتصادی کردن اداره شستا کمک کند به سرعت بیاثر میکنند. از جمله این اقدامات، پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس درباره اصلاح قانون مربوط به تضمینهای پرداخت حق بیمه بود که با تفسیر به رای تامین اجتماعی تبدیل به مهمترین منبع درآمد این سازمان شده است و با هزینه ورشکست کردن بنگاههای تولیدی خصوصی، این بنگاهها را قربانی ناکارآمدی اداره شستا میکند.
نمایندگان مجلس با توجه به لابی گسترده تامین اجتماعی این پیشنهادها را که تاثیر بسیار مثبتی روی فضای کسب و کار کشور داشت، تا حدودی به طور کامل حذف کردند. امروز در حالی ربیعی باید مدیرانش را برای پاسخ دادن به سوالهای تکراری استیضاح به مجلس آماده کند که در روزهای اخیر وزارت کار از طرح تثبیت اشتغال در چند محور خبر داده بود، طرحی که هنوز فقط به سخنرانیهای وزیر و معاونان او محدود بوده و قرار است با چکشکاری به اقدام اجرایی دولت برای حفظ اشتغال موجود با استفاده از منابع بیمه بیکاری و تمهیدات دیگر منتجشود.
لابی یا ناکارآمدی
با وجود اینکه عدهای میگویند ناکارآمدی وزیر ومشکلات جامعه کارگری دلیل استیضاح است، برخی معتقدند که درگیریهای وزیر بهداشت با وزیر کار سبب شده تا قاضیزادههاشمی که بستگانش در مجلس حضور دارند، سعی کند علیربیعی را از میدان به در کند. در همین راستا ناصر شهبازی، دبیر اجرایی خانه کارگر لرستان علت استیضاح وزیر کار را لابیگریهای وزیر بهداشت دانست و گفت: مجلس در حقیقت خود را باید برای استیضاح آماده کند. شهبازی در واکنش به استیضاح وزیر کار به ایلنا گفت که موضعگیریهای اخیر مجلس خلاف حقوق ملت بوده است. مجلس این دوره همراه با مردم و کارگران نبوده و دایم فرصتهای خود را میسوزاند و نگاه نمایندگان لیبرالیستی است. وی ادامه داد: اعتقادات ما بر این است که مجلس باید به کارگران نگاه کند. کارگران قشر کم جمعیتی در کشور نیستند؛ بالای 90درصد مردم این کشور کارگرند. این نمایندگان اگر نمایندگان کارگران نیستند، پس نماینده چه گروهی از مردم هستند؟ شهبازی، استیضاح وزیر کار را استیضاح کارگران دانست و ادامه داد که مجلس حواسش باید باشد که با این کار به کارگران سیلی میزند؛ به گونه کسانی سیلی میزند که رای خود را از آنها گرفتهاند. نمایندگان در انتخابات بعدی مجلس نتیجه کار خود را خواهند دید. حافظهکارگری، افرادی که وزیر کار را به استیضاح کشیدهاند را به خاطر خواهد داشت. این اقدام آنها بدون پاسخ نخواهد بود. وی دلایل استیضاح وزیر کار را لابیگریهای وزیر بهداشت دانست و گفت که درون دولت، وزارت بهداشت در این زمینه به کارگران سیلی زده؛ وزیر بهداشت با باج دادن به نمایندگان مجلس حرکتی را برای حذف وزیر کار شروع کردهاست. این فعال کارگری، اقدام مجلس برای استیضاح وزیر را در واقع استیضاح مجلس بیان کرد و افزود: اگر مجلس جلوی استیضاح وزیر کار را نگیرد، خودش را به پای میز استیضاح کشیده است. وی درگیریهای جناحی را دلیل اصلی استیضاح دوباره وزیر کار دانسته و بیان کرد:« تصویب بند «ز» و قوانین مربوط به مناطق آزاد تجاری همگی در مجلسها تصویب شدهاند. پس چنین مجالسی نمیتوانند داعیهدار حمایت از کارگر باشند».
ماجرای باجخواهی
ادعاهایی نیز مبنی بر باجخواهی از وزیر برای استفاده افراد در شرکتهای مختلف زیر مجموعه وزارتخانه متبوعش مطرح شده بود ولی سند و مدرک مشخصی برای این موضوع ارائه نشد و حتی در دوره قبلی استیضاح، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که به شما قول میدهم که اگر از این وزارتخانه رفتم دست تک تکتان را میبوسم و جایی در نظام به خدمت میپردازم. اگر در این وزارتخانه ماندم به همین قرآن و مشی عادلانه قسم میخورم که همانطور که تاکنون به کسی باج ندادهام، در آینده نیز باج نخواهم داد که اگر باج میدادم این بلاها سرم نمیآمد. ربیعی با بیان اینکه اداره کردن شرکتها به اندازه وزارت کار وقت او را میگیرد، گفت: شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشهای نکنید. وی گفت: تعدادی از نمایندگان به بنده گلایه میکنند که چرا درخواستهایشان به نتیجه نمیرسد؛ این نقد وارد است. بنده به عنوان عضو کوچکی از این نظام میخواهم همه کار انجام دهم به همین دلیل به شما برای درخواستهایتان نه نمیگویم پس این را به حساب بدقولی نگذارید بلکه به حساب برادری بگذارید که میخواهد کاری انجام دهد. وی با بیان اینکه افراد سالم و کاری را به هر بهانهای پس نزنید، گفت که من تلاش کردم از نیروهای جوان و افراد خوش فکر استفاده کنم که این میزان استفاده از سرمایه اجتماعی کم سابقه است.عثمانی، نماینده بوکان در موافقت با استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این ادعا گفته بود که آقای وزیر میگویید چون به عدهای باج ندادهاید، میخواهند شما را استیضاح کنند؛ بفرمایید کدام نماینده ملت از شما باجخواهی کرده و سهم خواسته است و چه کسی به خاطر منفعت شخصی شما را استیضاح میکند؟!
در همین راستا غلامرضا تاجگردون از افرادی که گفته میشود پشت استیضاح ربیعی بوده و این موضوع نیز مشخص نشده است در اظهاراتی که سال گذشته و حین استیضاح بیان کرده بود گفت که من و جمعی از استیضاح کنندگان خدمت آقای ربیعی رسیدیم، گفتم می دانم از همه طرف به شما هجمه میشود. از شما مطالباتی دارند شاید دوست نزدیک من از تو مطالبه میکند اما پشت تو آمدیم که با هیچکس حتی تاجگردون معامله نکنی و مستقل باید، ما چهار سال و 6 ماه با تو همکاری کردیم که خوب کاری کنی و برنامه هایت را اجرا کنی، اما عنان را رها کردی و بسیاری از بخشهای مهم کشور را معطل تصمیمات خود کردی. البته هیچ چیزی از دوستی ما کم نمی شود. این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ما گفتیم آدمهای حرفهای بگذار به این و آن وصل نکن و به ما نسپار. من امروز آدم لاریجانی نیستم. نروید به امیدی ها و به دوستان همحزب من بگویید که اینها مامور لاریجانی هستند. نروید بین پایداریها بگویید من مامور روحانی هستم که شما را بیندازم. من و استیضاح کنندگان، نماینده مردم هستیم و تنها وامدار مردم هستیم. تاجگردون خاطرنشان کرد: من نماینده 66 جنازهای هستم که بالای قله دنا هستند. یک نفر در دولت نخواست چرا ما کوتاه بیاییم؟ من در دفاع از استیضاح قبلی آقای آخوندی گفتم که ایشان عذرخواهی کرده بنابراین ایشان را ببخشید.
نماینده مردم گچساران در مجلس ادامه داده بود پس از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، من روز اول به هواپیمایی رفتم، گفتم هواشناسی گزارش دهد. گفتند مبدا و مقصد چنین بوده، من گفتم طول مسیر چه، توضیح داد و گزارش مکتوب ارائه کرد. گفتم مستندات را قاطی نکنید، کارشناس مظلومی که میدانم بعد از صحبت من چه بلایی سرش میآورند، برگهای پیش من گذاشت. دیروز در آذربایجان شرقی چند هواپیما به دلیل سرعت بالای باد برگشتند اما طبق گزارش ارائه شده سرعت باد در محل پرواز هواپیمای تهران ـ یاسوج 110 کیلومتر بوده و این در حالی است که هواپیما کوتاه برد بوده است. من چه جوابی به جسدهای بالای کوه بدهم. یک نفر هم در این نظام عذر نخواست. کاپیتان مرحوم هم رفت، ای دنا تو مقصر بودی که قامتت فراتر از تصور من و آقای ربیعی بود. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: من بعد از سقوط هواپیما با بیمه ایران تماس گرفتم و گفتم میدانم این هواپیما بیمه نیست اما خواهش میکنم برای حقوق آن عزیزان این را اعلام نکنید و دوباره هواپیما را بیمه کنید. به رییس هواپیمایی آسمان هم این را گفتم، شما حتی هواپیما را بیمه نکردید، این چه مدیریتی است؟ لر، ترک و کرد را بسیج کردید که استیضاح انجام نشود. من لر هستم، از پشت کوه آمدم و افتخار میکنم، چرا روزنامهها را بسیج میکنید، بگویند لر است. من از حق مردم کوتاه نمیآیم. من هم برای سانچی و یتیمی که شما شب عید کنارش مینشینید گریه میکنم ولی مساله ما اینها نیست، مساله ما خیلی چیزهای دیگر است، مهمترین مساله قداست شما و اصالت دولت است. من هم از دولت ذلیل بدم میآید، از وزیر ذلیل بدم میآید، نمیخواهم مقابل تاجگردون و پزشکیان کرنش کنم. اگر اصلاحطلبی این است که برای پست کرنش کنیم، من اصلاحطلب نیستم. ما باید پای حرفمان بایستیم. اصلاحطلبی به صداقتش است. ما باید پای حرفمان بایستیم.
وی یادآور شد: خدا مرا لعنت کند اگر بخواهم از امروز تا آخر عمرم با این رییسجمهور و دولت که به حرف من و تو گوش نمیکنند، مصالحه کنم. اُف بر من و خاندان من، اگر بخواهم چنین کنم که رسانههای زنجیرهای راه بیفتند. آقای ربیعی! سالهاست این گَله با این گرگ آشناست، اینها را به جان هم نیندازید. ما وامدار رای مردم هستیم. رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97، اظهار کرد: ما اذن برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه را گرفتیم. من نماینده یک استان مظلوم و محروم و شما مال یک گوشه مملکت هستید، ما نمیدانیم پس فردا به رهبری چه بگوییم که این پول چه شده است. ما عکس نمیخواهیم، روند را میخواهیم، روند آن نیست که شما فرمودید، ساختارهاست که اشکال دارد، من دلم میسوزد و ناراحتم، شما میدانید من چطور با شما همراه بودم، وزیر باشی یا نباشی، باز هم دوست هستیم اما این راه صواب دولت جمهوری اسلامی ایران نیست. خیلی از وزرا دوستهای نزدیک ما هستند. وزارت یعنی قداست. من از لیستی که همکارانم در بانک رفاه کارگران پخش کردندخجالت میکشم. چرا همکاران پاک من از اصولگرا و اصلاحطلب را چنین مطرح میکنید که در جامعه نسبت به آنها بدبین شوند. اگر لکهای باجخواهی، وامخواهی و فشار برای این و آن از جانب من دیدی، بگو.
تضادگفتارهای ناباورانه
همانگونه که مشخص است، اظهارات و ادعاهای مختلفی درباره این رویداد بیان میشود ولی از آنجا که طرفین هیچکدام دلیل و مدرک مشخصی بیان نمیکنند، نمیتوان به گفتهها اعتماد کرد. در ادامه گزارش برای اطلاع بیشتر از وضعیت استیضاح وچرایی آن به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم تا نظرات آنها را نیز جویا شویم. «قانون» این سوالات را از نمایندگان داشت که علت اصلی استیضاح آقای ربیعی چیست؟ آیا دراین برهه این استیضاح لازم است؟ برخی معتقدند این استیضاح جنبه سیاسی دارد، نظر شما چیست؟ ماجرای باج خواهی ازوزیربرای مدیریت بر شرکتهای زیر مجموعه تامین اجتماعی را قبول دارید؟ این استیضاح تا چه حد به درگیری ربیعی و قاضی زاده هاشمی باز می گردد؟چرا تاکنون استیضاح ها به نتیجه نرسیده است؟ هرکدام درباره این استیضاح نظرات و گفتارهای متفاوتی دارند که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
این استیضاح سیاسی نیست
بهروز بنیادی / عضو فراکسیون امید
علت اصلی استیضاح در هشت محور آمده و چندین جلسه نیز دراین مورد برگزار شده است. وزیر کاروامور اجتماعی درصحن مجلس به سوالات مختلف جواب دادند وچندین بار استیضاح شدهاند با بررسیهای صورت گرفته عدهای از نمایندگان تصمیم گرفتند دوباره آقای ربیعی را استیضاح کنند. به هرحال آقای ربیعی از آن دسته وزرایی هستند که همیشه پاسخگو بودند بیشک در آن جلسه نقطه نظرات وپاسخهایی خواهند داد. اینکه میگویید شرایط زمانی استیضاح مناسب است یا خیر، باید گفت که اعلام زمان ومکان استیضاح برعهده مجلس ونمایندگان محترم است. به نظر من این استیضاح جنبه سیاسی ندارد زیرا دفعه سوم است اگر سیاسی بود بار اولی که استیضاح مطرح شد ورای نیاورد، سیاسیون آن را رها میکردند محورهای استیضاح جنبه های دیگردارد. درباره باجخواهی مطلب خاصی نشنیدهام و در جریان آن نیستم. این مساله ربطی به اختلافی که درسال گذشته دربحث بیمه، نقل وانتقالات، حق درمان کارگران و بیمه تامین اجتماعی بوده وجود ندارد بیشک آقای قاضی زاده هاشمی با آقای ربیعی دردولت هماهنگیهای خوبی با یکدیگر دارند و کمکهای زیاد به هم میکند. میدانم آقای قاضیزاده هاشمی حامی آقای ربیعی بوده ودرخیلی مسائل به او کمک کرده است. قرارنیست وقتی استیضاح صورت میگیرد به نتیجه دلخواه برسیم. در مجلس بالای 280 نماینده با نظرات مختلف وجود دارد و کسانی که طرح استیضاح را مطرح میکنند جلسات وصحبتهایی با وزیر دارند و او درآن جلسه ازخود دفاع میکند. نتیجه آن برآیند نظر جمع است که ادامه کار وزیر به صلاح است یا خیر و درباره استیضاح آقای ربیعی این بار مساله قابل پیش بینی نیست.
کوتاهی متوجه وزیر نیست
سیدحسین نقویحسینی/ عضو فراکسیون نمایندگان ولایی
وزارتخانه تحت کنترل آقای ربیعی بسیار مهم است زیرا اثرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جامعه دارد. با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی وشستا زیر مجموعه این وزارتخانه هستند و اقدامات مهمی درآن وزارتخانه صورت میگیرد و ازطرف دیگر این وزارتخانه با چند میلیون بازنشسته سروکار دارد، به همین دلیل کارکرد بسیار مهمی در کشور دارد. تا آنجایی که بنده ارزیابی کردم، کوتاهی متوجه وزیر نیست. آقای ربیعی هرآنچه از دستش برمی آمده انجام داده البته معنایش این نیست که قصور و کوتاهی درکار نبوده است. انتظارات از این وزارت بسیار زیاد است. زمانی ایرادات یک دستگاه به مدیریت اجرایی و وزیر برآن برمیگردد و باید وزیر را زیر سوال برد(مانند وزارت راه وشهرسازی که معتقدیم ایراد از مدیر آن است). وقتی عدهای درباره استیضاح فعالیت می کنند، برداشت این است که دنبال مطالبات شخصی هستند و انتظارات فردی وجود دارد. اختلافاتی که با وزیر وجود دارد به دلیل کارکرد او نیست بلکه برای انتظاراتی است که از وزیر وجود داشته و برآورده نشده و همین امر باعث اختلاف شده است. فکر میکنم استیضاح وزیر کار در مجموع به علت کارکرد نیست بلکه بیشتر مطالبات فردی است. درباره باجخواهی نیز مسائلی را شنیدهام ومطلع هستم افرادی دراین استیضاح دنبال مطالبات شخصی هستند. از اختلافات میان آقایان ربیعی و قاضیزادههاشمی نیز خبرو ارزیابی ندارم. ماجرای به نتیجه نرسیدن استیضاحها نیز این است که ترکیب فراکسیونهای مجلس فرق کرده است. در گذشته فراکسیونهای مجلس دو گروه بودند؛ یک عده اکثریت قاطع ومتفق و درکنارآن اقلیت مجلس بودند. مجلس دهم سه فراکسیونی دارد که هیچکدام از این فراکسیونها به تنهایی نمیتوانند کاری انجام دهند و این باعث شده استیضاحها به نتیجهنرسد.
بخشی از استیضاح از سمت دولت هدایت میشود
جعفرزاده ایمن آبادی / نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی
علت اصلی استیضاح مسائل اقتصادی و ماجرای کسانی است که بودجه را هدر دادند. مساله استیضاح فقط از طرف مجلس نیست، بخشی ازآن از سمت دولت نیز هدایت میشود. این استیضاح می تواند جنبه سیاسی داشته باشد زیرا می خواهند تسویه حسابهای شخصی را داخل دولت به مجلس بکشانند. به دلیل اختلافاتی که بین وزارت بهداشت ووزارت کار وجود دارد، امکان دارد تیم آقای قاضی زاده هاشمی دراین موضوع دخیل و اختلافات را به داخل مجلس کشانده باشند.فکر میکنم بخشی از استیضاح با استفاده از اختلاف نظرها هدایت میشود زیرا کارکرد آقای ربیعی در حد استیضاح وسوال نیست. به آقای ربیعی گفتم این موضوع را به شرطی قبول میکنم که در تریبون مجلس اعلام کند این باج خواهی ها ازمن شده است وافراد را نام ببرید. دلیل به نتیجه نرسیدن استیضاحها نیز این است که دلایل منطقی پشت استیضاحها وجود ندارد و بیشتر احساسی عمل می شود. به این دلیل میگویم منطقی نیست زیرا عده کمی دنبال استیضاح هستند و میخواهند مجلس را قانع کنند اما مستندات کافی ندارند. ازطرف دیگر لابیگریهای دولت بسیار قوی است و همین باعث شده هیچ یک از استیضاحها رای نیاورد.
استیضاح به مشکل ربیعی و قاضیزادههاشمی مرتبط است
سیدهحمیده زرآبادی/ عضو فراکسیون امید
محورهای استیضاح را نمیدانم اما قالب استیضاح درباره محورهایی است که درگذشته نیز در موضوع استیضاح آقای ربیعی مطرح بود و بیشتر به بحث بیکاری، بیمه کارگران و تامیناجتماعی برمیگشت. این زمان را برای استیضاح وزیر مناسب نمیدانم و بهتر بود در گذشته این استیضاح به نتیجه میرسید. درهمه استیضاحها یک بخش آن سیاسی است بخشی نیز به نارضایتی ومخالفتها برمیگردد. درباره باجخواهیها به دیگران مطلبی گفته نمیشود و من در جریان نیستم. اگر چنین اتفاقی افتاده وزیر باید اعلام کند وحتی نام افراد را ببرد. بخشی ازاین استیضاح به مشکل آقایان ربیعی و قاضیزادههاشمی مرتبط است زیرا این دو وزیر نتوانستند سیاستهایشان را باهم هماهنگ کنند و همیشه درگیری بین آنها وجودداشته است. برای اینکه استیضاحها به نتیجه برسد، دستکم باید دو فراکسیون مجلس باید با یکدیگر به نتیجه برسند تا استیضاح شکل بگیرد و اگر به صورت فردی باشد جواب نمیدهد.