شرکت جیلی یکی از معروف ترین و شناخته شدهترین کمپانیهای چینی در ایران است که از همان اوایلِ هجوم سونامیِ خودروهای چینی به ایران در چندین سال قبل، برخی محصولاتش به صورت وارداتی و با ظاهری نسبتا مدرن در دسترس ایرانیان قرار گرفت.
مشهورترین محصول آن روزهای جیلی در ایران، امگرند ec7 بود که در واقع میشود گفت برند جیلی با امگرند7 در ایران به اوج خود رسید. از جمله دیگر محصولات جیلی در ایران که تا همین اواخر به صورت وارداتی عرضه میشدند، میتوان به هاچبک RV-7 و کراس اوور x7 اشاره نمود.
شرکت جیلی مالک برندهای بسیار معتبری همچون ولوو و لینک اند کو است. این شرکت توانسته از مهندسی فوقالعاده کمپانی سوئدی در محصولات مدرن خود همچون شاسی بلند NL3 بهره ببرد و به تدریج در جمع خودروسازان معتبر جهانی، وجود خود را به گونهای شیواتر اعلام نماید.
پس از پایان عرضه محصولات وارداتی جیلی در بازار کشورمان به دلایل مختلف، اینک شرکت بم خودرو به سراغ یک سدان ارزانقیمت از برند جیلی رفته تا پس از عرضه سدان GC6 بتواند پای محصولات مدرنتر جیلی مانند شاسی بلند NL3 را به ایران باز کند.
بم خودرو در ابتدا مدل قدیمیتر GC6 را به محضر مشتری ایرانی تقدیم نمود اما پس از مدتی، تصمیم به فروش نسخه نیوفیس آن در ایران گرفت. در این مقاله سعی در بررسی جنبههای مختلف این سدان ارزان قیمت چینی داریم، بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم به کنکاش در پیرامون خودروی جیلی GC6 بپردازیم.
طراحی ظاهری و بدنه جیلی GC6
ظاهر مدل غیرفیسلیفت این خودرو بسیار ساده بوده و نمای روبروی آن حرف زیادی برای گفتن ندارد. فرم چراغها و جلوپنجره فریاد اقتصادی و ارزان بودن را سر دادهاند و سپر جلو با آن چراغهای مهشکن دایرهای، ما را به یاد محصولات مدرنی همچون پراید132 میاندازد.
برعکس، نمای روبروی خودرو در مدل فیس لیفت، رخسار زیبایی داشته و کاملا متناسب با قیمت و کلاس این خودرو طراحی شده است. چراغهای جلو به صورت چندضلعی طراحی شدهاند و از شکل مناسبی برخوردار هستند البته سایز آنها اندکی کوچک به نظر میرسد.
جلوپنجره مدل فیس لیفت این خودرو که از زمینه مشکی رنگ و سایز مناسبی برخوردار است، به خوبی میتواند هوای مورد نیاز به جهت تنفس پیشرانه را تامین کند. همچنین لوگوی جیلی در این خودرو با مدل غیر فیس لیفت متفاوت بوده و به همان نماد معروف در خودروهای وارداتی جیلی نظیر امگرند7 رجعت نموده است که احتمالا در جلب نظر مثبت مشتری ایرانی بی تاثیر نیست.
دو عدد نوار باریک کرومی نیز در دو طرف لوگوی جیلی خودنمایی میکنند. در ضلع تحتانی جلوپنجره هم یک بخش کروم رنگ دیده میشود که تا گوشه چراغهای جلو امتداد یافته است. بخش تحتانی سپر عمدتا توسط پلاستیک سیاه رنگ اشغال شده است.
یک دریچه ورودی هوا در وسط آن مشاهده میشود که به وسیله نواری نقره فام به فرم ذوزنقه، از سایر نواحی سیاه رنگ مجزا شده و در جوانب انتهایی ناحیه مشکی رنگ نیز چراغ های LED روشنایی در روز با فرمی بومرنگ مانند قابل مشاهده هستند.
به طور کلی چهره جدید جیلی GC6 اگرچه آنچنان مدرن و شگفت انگیز نیست اما نسبت به نسخه قبلی بسیار پیشرفت داشته و از نمای زیباتری برخوردار شده است.
نمای جانبی مدل فیس لیفت تفاوتی با نسخه قدیمی ندارد. از این زاویه GC6 کاملا یک خودروی قدیمی با فرمی ساده به نظر میرسد که بیشتر به خودروهای سدان دهه 90 میلادی و یا اوایل قرن بیست و یکم شباهت دارد. ستون c شیب مناسبی داشته اما به صورت پهن و با فرمی ابتدایی طراحی شده است.
فریم پنجرهها چندان زیبا نیست و به شکل چند ضلعی (ذوزنقه) طراحی شده است. یک خط حجمی نیز با شیب ملایم از انتهای چراغ عقب تا چراغ جلو تداوم داشته که علاوه بر بزرگتر جلوه دادن بدنه، نمای ساده آن را از سادگی بیش از حد نجات دهد.
همچنین یک حجم منفی نیز در قسمت تحتانی دربها (حد فاصل قوس گلگیرها) وجود دارد که سعی در عضلانی نشان دادن بدنه GC6 دارد.
نمای پشت جیلی GC6 نیوفیس دستخوش تغییر و تحولات آنچنانی نشده است. چراغهای عقب به صورت یک تکه طراحی شده و در دو طرف درب صندوق حضور یافتهاند. گرافیک داخلی آنها به صورت دو رنگ بوده و ناحیه سفید رنگ با فرمی U مانند توسط چراغ های LED به اِشغال در آمده است.
یک نوار کرومی بر روی درب صندوق، ارتباط این دو چراغ را با یکدیگر تحکیم بخشیده است. در بخش زیرین سپر عقب یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ مشاهده می شود که در دو طرف آن چراغهای مه شکن قرمز رنگ جایگذاری شدهاند.
به طور کلی نمای ظاهری جیلی GC6 اگرچه چندان به روز و مدرن نیست اما با توجه به شمایل برخی رقبای اصلی آن نظیر پارس تندر اتومات و غیره، میتوان نمره قبولی را به طراحی ظاهر این خودرو داد و اگر قیمت گذاری آن در بازار و شرکت سازنده به صورت مناسبی انجام شود (که گویا اینگونه نیست)، قاعدتا جیلی GC6 میتواند مشتریان ایرانی را خرسند نماید.
طراحی داخلی و کابین جیلی GC6
فضای داخلی جیلی GC6 نسبت به قبل با تحولاتی مواجه شده که جلوه دیداری آن را افزایش داده است. در این بخش ما شاهد به روزرسانی سیستم مولتی مدیا، افزوده شدن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و استفاده از تریم دو رنگ هستیم.
صفحه نمایشگر لمسی 8 اینچی در قسمت میانی داشبورد به همراه دریچههای تهویه عمودی در جوانب آن بعلاوه نوار نقرهای رنگ احاطه کننده این بخش، نمای زیبایی به داشبورد جیلی GC6 بخشیده و حس کابین یک خودروی مدرن را به بیننده القا مینماید.
البته متریال داشبورد و مجموعه کابین چندان چنگی به دل نمیزند و پلاستیک سخت و ارزان قیمت در اکثر نقاط به کار گرفته شده است.
در قسمت بالای صفحه نمایشگر، یک فرورفتگی تعبیه شده که بیشتر به درد قرار دادن جعبه دستمال کاغذی میخورد. مجموعه دکمههای مرتبط با سیستم مالتی مدیا نیز بر روی سطح شیبدار و در پایین نمایشگر به طرزی زیبا جایگذاری شدهاند.
دکمههای کنترل سیستم تهویه به همراه دو کلید چرخان، در بخش تحتانی سیستم مالتی مدیا حضور دارند. اهرم تعویض دنده فرم مناسبی داشته و با روکش چرمی پوشش داده شده است.
در ناحیه جلوی اهرم تعویض دنده نیز یک فضای کوچک مکعبی شکل طراحی شده تا بتوان برخی لوازم کوچک نظیر تلفن همراه را در آن قسمت قرار داد. یک پورت usb و یک خروجی برق 12 ولت نیز در این ناحیه مشاهده میشود. غربیلک فرمان سایز و فرم مناسبی داشته و خوشدست به نظر میرسد اما اثری از پوشش چرمی بر روی آن مشاهده نمیشود.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نیز کاملا فرم سنتی داشته و عقربهها به صورت مکانیکی به همراه یک نمایشگر بسیار کوچک، راننده را از وضعیت خودرو و پیشرانه آگاه مینمایند.
صندلیهای جیلی GC6 توسط پوششی از جنس چرم مصنوعی روکش شدهاند و از دوختی مناسب به رنگ قرمز بهره میبرند. فرم صندلیها مناسب است و در قیاس با سایر نقاط کابین از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. طراحی دو رنگ پوشش صندلیها در تطابق با پنل دربها و داشبورد، هارمونی بصری چشم نوازی را در فضای داخلی GC6 پدید آورده است.
صندلیهای عقب نیز فرم خوبی داشته و به صورت مشابه روکش شدهاند. ردیف جلوی جیلی gc6 فضای مناسبی برای سرنشینان خود پدید آورده و محدودیتی از نظر پاها، سر و شانه ها ندارد.
اما ردیف عقب، به دلیل شیب سقف و ارتفاع نسبتا کم کابین با محدودیت فضای سر برای سرنشینان مواجه است. همچنین فضای اختصاص یافته به ناحیه پاها و زانوهای سرنشینان ردیف عقب نیز چندان مطلوب نیست.
گنجایش صندوق عقب جیلی GC6 در حد مناسبی بوده و در صورت خواباندن صندلیها، این حجم قابل گسترش است. دهانه ورودی صندوق نیز ابعاد مناسبی داشته و برای جای دادن بارهای به نسبت حجیمتر مناسب به نظر میرسد.
به طور کلی فضای داخلی کابین GC6 از نظر نمود دیداری مشکل خاصی ندارد و زیبا جلوه میکند اما متریال عمده به کار رفته در کابین چنگی به دل نمیزند و فضای سرنشینان ردیف عقب هم چندان راحت نیست.
تجهیزات و امکانات جیلی GC6
کیسه هوا |
2 |
سیستم های ترمز و پایداری |
ABS، EBD |
سیستم های امنیتی |
کنترلی |
سیستم تهویه مطبوع |
برقی |
سیستم صوتی و تصویری و مولتی مدیا |
مانیتور 8 اینچ |
سیستم صندلی |
تنظیم دستی |
سیستم روشنایی |
day light |
کولر |
دارد |
قفل مرکزی |
دارد |
قفل کودک |
دارد |
گرمکن شیشه عقب |
دارد |
سانروف |
دارد |
مشخصات فنی و قوای محرکه
پیشرانه به کار گرفته شده در خودروی جیلی GC6 یک نمونه 16 سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.5 لیتر است. توان خروجی این پیشرانه معادل 105 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم 146نیوتن متر میرسد. حداکثر توان خروجی و گشتاور پیشرانه جیلی GC6 به ترتیب در دورهای 6200 و 4200rpm پدیدار خواهند شد.
یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساخت jatco ژاپن نیز وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به سوی چرخهای جلو را برعهده دارد. وزن خودروی جیلی GC6 معادل 1132کیلوگرم بوده و مخزن سوخت آن دارای ظرفیتی به حجم 45 لیتر است.
سیستم فرمان این خودرو از نوع هیدرولیکی بوده و تنها ترمزهای جلوی آن به صورت دیسکی هستند و در عقب از انواع کاسه ای بهره گرفته شده است.
تجربه رانندگی با جیلی GC6
در قیاس با مدل قبلی، قوای محرکه جیلی GC6 به صورت دست نخورده باقی مانده و عملکرد به نسبت مناسبی دارد که در حد انتظار ما از این خودروی سدان اقتصادی است.
واکنش پیشرانه به پدال گاز کاملا روان است و کمبود نیرو با توجه به مصارف عادی چندان احساس نمیشود و نگرانی خاصی از این بابت متوجه خریداران عادی نخواهد شد. البته نباید انتظارات خارق العادهای از قوای محرکه این خودروی خانوادگی داشت.
همچنین عملکرد گیربکس در حد انتظار بوده و هماهنگی راضی کنندهای با پیشرانه دارد. ضمن اینکه گیربکس دنده ها به نرمی تعویض نموده و دقت کافی در این باره به خرج میدهد.
برای مصارف روزانه عملکرد گیربکس راضی کننده به نظر میرسد اما عملکرد اهرم دسته دنده چندان خوب نیست و نوعی گنگی را به راننده منتقل می نماید.
عملکرد پدال ترمز کاملا راضی کننده و خوب است همچنین جذب ضربات و ناهمواری های سطح جاده در حد متوسط قرار داشته و میشود گفت که در نوع خود متقاعد کننده است. البته ضربات به طور کامل جذب نشده و گاهی اوقات در داخل کابین قابل احساس هستند.
شاسی جیلی GC6 حس قرص و محکمی را به راننده منتقل میکند و عملکرد خوبی دارد. به طور کلی رانندگی با جیلی GC6 اگرچه چندان خالی از اشکال نیست اما میتواند حداقلها را برای سرنشینان خود مهیا نموده و سواری خوبی را به آنان هدیه دهد؛ هرچند که فاکتور قیمت خودرو در این میان می تواند بسیار تعیین کننده باشد.
لازم به ذکر است که متن این قسمت (تجربه رانندگی) برگرفته شده از یک منبع خارجی است.
رقبا و محصولات مشابه
جیلی GC6 نیوفیس در ایران، رقیبانی همچون: بسترن B30، جک جی5، بی وای دی F3 اتومات(در صورت عرضه )، چری آریزو5، ام جی 360 و ام وی ام 550 اشاره نمود.
قیمت و شرایط فروش جیلی GC6
قیمت قطعی جیلی GC6 در زمان نگارش این مقاله از سوی شرکت بم خودرو معادل 75،900،000 تومان اعلام شده است. همچنین جدیدترین شرایط فروش این خودرو را میتوانید در اینجا مشاهده نمایید.
مزایا و معایب
نکات مثبت
- سواری بسیار نرم با قابلیت جذب ناهمواری های شدید
- طراحی خوب کابین
- چهره بسیار بهتر نسبت به مدل قبلی
نکات منفی
- محدودیت فضای سرنشینان در صندلیهای ردیف دوم
- تجهیزات و آپشنهای اندک
- عملکرد متوسط گیربکس اتوماتیک
- متریال نه چندان باکیفیت کابین