مجید فراهانی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری آذربایجان شرقی در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، با اعلام اینکه از زمان راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی (ثنا)، تمام اطلاعات در سیستمها درج میشوند و اسناد کاغذی به اسناد الکترونیکی تبدیل میشوند، امکان تحلیل پروندهها را از مزایای این سامانه دانست و از بررسی اتقان آراء و علل افزایش اتهامات و خواستهها و اطاله دادرسی و برنامه ریزی برای کاهش زمان رسیدگی به پروندههای قضایی در این سامانه خبر داد.
وی همچنین از پذیرش دعاوی طاری، دادخواستهای دیوان عدالت اداری و ثبت شکوائیه و لوایح و نظریههای کارشناسی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در آینده نزدیک و افزایش این دفاتر از هشت دفتر در تبریز به بیش از 10 دفتر و از 10 دفتر در شهرستانهای استان به هفتاد دفتر با توجه به ورودی پرونده در هر شهرستان تا پایان سال 1397 خبر داد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان آذربایجان شرقی فلسفه وجودی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را تحقق دولت الکترونیک، تکریم ارباب رجوع و کاهش هزینههای تحمیلی به بیت المال اعلام کرد و داشتن دانش حقوقی و مدیریتی قوی، صبر و سعه صدر و تمکّن مالی برای ایجاد مکان مناسب برای مراجعه مردم را از جمله شرایط فرد متقاضی راه اندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی دانست.
فراهانی بر نظارت مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بر فعالیت دفتر و درج اطلاعات دقیق اشخاص در سامانه «ثنا» برای جلوگیری از سرگردانی مردم تأکید کرد و از مردم نیز خواست با توجه به وجود آدرس و شماره تلفن دیگر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تبریز در تمام دفاتر، در صورت ازدحام مراجعین به دفتر نزدیکتر مراجعه کنند و در صورت داشتن انتقاد یا شکایت از دفتر به معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان اطلاع دهند.