بهترین موزه های استانبول ؛ قسمت اول

بسیاری استانبول را برای سفر انتخاب می کنند تا در میان بناهای تاریخی اش قدم بزنند و یا چند روزی را در دل کوچه پس کوچه های تاریخی و مدرن شهر گردش کنند

بسیاری استانبول را برای سفر انتخاب می کنند تا در میان بناهای تاریخی اش قدم بزنند و یا چند روزی را در دل کوچه پس کوچه های تاریخی و مدرن شهر گردش کنند. انتخاب اول بسیاری تقسیم و مغازه های لوکس و شکیل این محله است و بسیاری دیگر زمان خود را در پارک ها و حاشیه بسفر می گذرانند. راستی چه کسانی در هنگام سفر به استانبول می توانند موزه های این شهر را انتخاب کنند؟!

شاید شما هم وقتی نام موزه را می شنوید، تصویر چند ساختمان معمولی را با مجموعه ای از اشیا ریز و درشت باستانی در نظر بیاورید و خیلی سریع گزینه بازدید از موزه را خط بزنید. اما دست نگه دارید! چرا که کارناوال برای شما برنامه متفاوتی را در نظر دارد.

اگر نگاهی به لیست موزه های استانبول بیندازید، خیلی سریع خواهید دید که گزینه های پیش روی شما هیجان انگیزتر از یک موزه گردی ساده است. اغلب موزه های استانبول ساختمان هایی باستانی و تاریخی اند که خود بنا به تنهایی یکی از دیدنی های جذاب استانبول محسوب می شود. در برخی دیگر نمایشگاه ها و مجموعه های جذاب مدرن چشم تان را می گیرد و یا حاضرم شرط ببندم با دیدن عکس موزه هنرهای معاصر استانبول و کتاب های آویزان از سقفش، وسوسه بازدید از این موزه به سراغتان بیاید.یکی از نکات مثبت این موزه های معرفی شده این است که همگی در بخش های مشهور و پر رفت و آمد استانبول قرار دارند و بنابراین می توانید چند مورد را در لیست بازدید یک روز خود جای دهید.

ما در لیست پیش روی شما، 15 مورد از بهترین موزه های استانبول را به شما معرفی کرده ایم و در هر بخش علاوه بر توضیحات و تاریخچه، از میزان هزینه ورودی، ساعات بازدید و آدرس هر یک اطلاع خواهید یافت.

همراه کارناوال گشتی متفاوت و جذاب را در استانبول برای رقم بزنید.

بهترین موزه های استانبول

1- ایا صوفیه ؛ Hagia Sophia

گرچه بناهای تاریخی بسیاری در استانبول وجود دارد، ولی ساختمان باشکوه ایّا صوفیه به دلیل معماری نوآورانه خود در بخش خارجی و داخلی، اهمیت مذهبی، تاریخی و زیبایی فوق العاده‌ا‌ش بی‌شک چند قدمی از باقی بناها پیش‌تر است. ساختمان ایاصوفیه در سال 537 توسط امپراتور بزرگ بیزانس، یوستینیانوس راه اندازی شده و به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت، اما بعدتر و در سال 1453، زمانی که محمد فاتح، سلطان عثمانی استانبول را فتح کرد، ایاصوفیه نیز به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. اما داستان تغییر کاربری بنای چشمگیر ایاصوفیه به همین جا ختم نشد و در سال 1935 نیز آتاتورک، رئیس جمهور ترکیه این ساختمان را به عنوان یک موزه افتتاح کرد. مسجد ایاصوفیه بیش از همه به سبب گنبد منحصر به فردش شهرت دارد که با 4 مناره از اطراف احاطه شده است. این مناره ها در دوران امپراتوری عثمانی به ساختمان مسجد اضافه شدند. 

سبک معماری: معماری بیزانسی

کارکرد: موزه

هزینه ورود:

بزرگسالان: 40 لیر (حدود 35 هزار تومان)

کودکان زیر 12 سال: رایگان

ساعات بازدید:

9 تا 19

آدرس: میدان ایاصوفیه، محله سلطان احمد

Address: Sultanahmet Mh., Ayasofya Meydanı, Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد ایا صوفیه استانبول
مسجد ایّا صوفیه استانبول
مسجد ایا صوفیه استانبول

2- کاخ توپکاپی ؛ Topkapı Palace

کاخ توپکاپی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کاخ های استانبول است که دیدنش را نباید از دست بدهید. به دستور سلطان محمد دوم، این کاخ در طی سال های 1466 تا 1478 و بر روی تپه ای کوچک در شبه جزیره بنا شد. کاخ توپکاپی از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر احاطه شده است و البته این کاخ اشراف فوق العاده ای به بخش شرقی و آسیایی استانبول دارد. 

کاخ توپکاپی در طی قرون 15 تا 19 میلادی مرکز سیاسی سلطنت عثمانی بود تا این که کاخ دولماغچه ساخته شد. همچنین توپکاپی یکی از اقامتگاه‌های اصلی سلاطین عثمانی و محلی برای برگزاری مسابقات و تفریحات سلطنتی در طی 400 سال محسوب می‌شده است. در حال حاضر کاخ توپکاپی که به عنوان موزه کاربرد دارد، یکی از مقاصد مهم گردشگری استانبول محسوب می‌شود. در موزه توپکاپی اشیا مقدسی از پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) نگه‌داری می‌شود که از آن جمله می توان به عبا و شمشیر ایشان اشاره کرد.

کاخ توپکاپی از 4 حیاط اصلی و ساختمان های کوچک و بزرگ بسیاری تشکیل شده است و محل سکونت 4000 فرد بوده است. جالب است بدانید که کلیسا ایا ایرنه درون حیاط اول این کاخ بزرگ قرار دارد.

سبک معماری: معماری عثمانی و باروک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 

40 لیر برای بلیت موزه (حدود 35 هزار تومان)

25 لیر برای بازدید از بخش حرم (حدود 20 هزار تومان)

20 لیر برای بازدید از ایا ایرنه (حدود 17 هزار تومان)

زمان بازدید: 

در تمامی روزهای هفته به جز سه شنبه ها می توانید از موزه توپکاپی بازدید کنید.

زمستان: 9 تا 16:45

تابستان: 9 تا 18

آدرس: استانبول، نزدیک میدان سلطان احمد، پارک گولهان.

Address: Gulhane Park, near Sultanahmet Square, Istanbul, Turkey

کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

3- کلیسا کورا ؛ Chora Church

کلیسا کورا ساختمانی قرون وسطایی و بیزانسی بوده که امروزه به موزه بدل شده و طرح و نقش و نگارهای جذاب درون آن، بسیاری از گردشگران را به سوی خود می خواند. کورا که کلیسایی ارتدکس بود، به نام کاریه نیز شناخته می شود. این کلیسا در اوایل قرن چهارم میلادی ساخته شد و در قرن شانزده میلادی که در اختیار امپراتوری عثمانی قرار داشت، به مسجد تغییر کابری پیدا کرد. در نهایت نیز در سال 1948 به موزه بدل شد.

در کلیسا کورا، نمونه های خارق العاده ای از قدیمی ترین موزائیک های بیزانسی و باستانی را در رنگ های مختلف می بینید. امروزه بر روی موزائیک ها پوشش محافظی قرار ندارد و می توانید دیوارهای جذاب کلیسا را از نزدیک ببینید. 

کاربری: موزه آثار هنری اسلامی و مسیحی

ساعات بازدید:

نیمه اول سال: 9 تا 19، آخرین ساعت ورود: 18

نیمه دوم سال: 9 تا 17، آخرین ساعت ورود: 16:30

کلیسا کورا چهارشنبه ها تعطیل است.

هزینه ورود: 30 لیر (حدود 26 هزار تومان)

آدرس: استانبول، فاتیح، کوچه کاریه کامی شماره 26، محله ایوانسرای

Address: Ayvansaray Mh., Kariye Cami Sk. No:26, Fatih/İstanbul, Turkey

کلیسا کورا استانبول
کلیسا کورا استانبول
کلیسا کورا استانبول

4- کاخ دلمه باغچه ؛ Dolmabahçe Palace

کاخ دلمه باغچه در اواسط قرن 19، درست در نزدیکی بسفر ساخته شد و از آن پس جای کاخ توپکاپی را گرفت. از نظر سلطان عبدالمجید دیگر کاخ توپکاپی از مد افتاده بود و در نتیجه دستور به ساخت کاخ دیگری داد. کاخ دلمه باغچه به سبک نئوباروک و در قرن نوزدهم میلادی توسط معمار ارشد دربار عثمانی ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شد و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند. در کاخ باشکوه دلمه باغچه که به صورت متقارن ساخته شده، 285 اتاق، 43 سراسرا و 6 حمام ترکی به چشم می خورد. همچنین یک چلچراغ 4000 کیلوگرمی کریستالی و زیبا در سالن رقص کاخ دلمه باغچه وجود دارد که 36 متر ارتفاع دارد. کاخ دلمه باغچه اسکله ای 600 متری دارد و دو ورودی چشمگیر به دو حیاطش متصل می شوند. 

تا پیش از جمهوری ترکیه، دلمه باغچه خانه سلاطین بود و پس از آن مصطفی کمال آتاتورک به هنگام بازدیدش از استانبول در آن اقامت می گزید. جالب است بدانید که آتاتورک در همین کاخ از دنیا رفت. امروزه کاخ دلمه باغچه به عنوان موزه کاربری دارد و مهمان خانه کاخ نیز برای پذیرایی از میهمانان سیاسی خارجی و مهم ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. 

موزه کاخ دلمه باغچه سه بخش دارد که عبارت اند از: موزه مجموعه های کاخ، موزه موسیقی و موزه ساعت

سبک معماری: معماری باروک، روکوکو، نئوکلاسیک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 

20 لیر برای بازدید از حرم  (حدود 17 هزار تومان)

30 لیر برای بازدید از بخش اداری (حدود 25 هزار تومان)

40 لیر برای بازدید از هر دو قسمت (حدود 35 هزار تومان)

زمان بازدید: 

در تمامی روزهای هفته به جز پنج شنبه و دوشنبه می توانید از کاخ دلمه باغچه بازدید کنید.

بازدید از کاخ دلمه باغچه: 9 تا 16

بازدید از موزه های کاخ: 9 تا 17

آدرس: استانبول، بشیکتاش، خیابان دلمه باغچه

Address: Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ دلمه باغچه استانبول
کاخ دلمه باغچه استانبول
کاخ دلمه باغچه استانبول

5- موزه هنرهای اسلامی و ترکی ؛ Turkish and Islamic Arts Museum

کاخ ابراهیم پاشا در سال 1524 ساخته شد و امروزه با نام موزه هنرهای اسلامی و ترکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این موزه مجموعه قابل توجهی از نمونه های خطاطی و خوشنویسی، کاشی ها، قالیچه ها و همچنین تصاویر مردم نگارانه به چشم می خورد. این مجموعه ها بر اساس دوره و تاریخ در بخش های جداگانه در معرض دید عموم قرار گرفته اند.  

ابراهیم پاشا وزیر اعظم سلطان سلیمان بود که در قرن شانزدهم میلادی می زیست. او در سن شش سالگی به عنوان برده به دربار عثمانی فروخته شد و پس از کمی به یکی از دوستان نزدیک سلیمان بدل شد. این دوستی مزایای بسیاری برای ابراهیم پاشا داشت به گونه ای که به درجات و مقام های بسیاری دست یافت و در نهایت مقام وزیر اعظم سلطان سلیمان را از آن خود کرد. کاخ باشکوه ابراهیم پاشا در همان زمان مقام وزارت وی ساخته شد. او همچنین با خواهر سلطان سلیمان ازدواج کرد اما در نهایت به سبب توطئه های خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان اعدام شد. پس از اعدام ابراهیم پاشا، اموال او مصادره شد و کاخ او مورد استفاده دیگر وزرای اعظم قرار گرفت. بعدها در طی جمهوری ترکیه، کاخ اراهیم پاشا بازسازی شد و به عنوان موزه های هنر اسلامی و ترکی گشایش یافت. 

امروزه کاخ ابراهیم پاشا در میدان سلطان احمد و درست رو به روی مسجد آبی قرار دارد. 

سبک معماری: عثمانی

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 25 لیر (حدود 20 هزار تومان)

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه

 9 تا 16:30

آدرس: استانبول، فاتح، کاخ ابراهیم پاشا

Address: Ibrahim Pasha Palace, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

6- کاخ موزه اعظم موزائیک ؛ Great Palace Mosaic Museum

مهم ترین و بزرگ ترین کاخ بیزانسی که در شهر باستانی قسطنطنیه ساخته شد، کاخ اعظم بود که در قرن چهارم میلادی و در مرکز این شهر بنا شد. این کاخ خود مجموعه قابل توجهی از چندین کاخ، کوشک، حیاط، کلیسا، حمام و دیگر بناها بود که بر دامنه تپه باستانی قسطنطنیه احداث شده بود. کاخ اعظم بین میدان هیپودروم تاریخی، کلیسا ایا صوفیه و دریای مرمره قرار داشت و امروزه نیز در محله سلطان احمد استانبول است و بنابراین با بازار آراستا و مسجد آبی فاصله چندانی ندارد. 

کاخ اعظم به دستور کنستانتین بزرگ در قرن چهارم میلادی ساخته شد و دو قرن بعد توسط ژوستینین یکم بازسازی شده و گسترش یافت. کاخ اعظم همچنین مدت های طولانی یعنی تا قرن 12 میلادی مورد استفاده دیگر امپراتوران قرار گرفت. گفته می شود این کاخ وسعتی 100,000 متر مربع داشته است.

در طی جنگ های صلیبی چهارم در سال های 1204-1261 بود که کاخ اعظم متروکه شد و خانواده سلطنتی به کاخ تکفور نقل مکان کردند. بعدها نیز این کاخ مورد بی رحمی روزگار قرار گرفت و در اثر زلزله نابود شد. 

نخستین اکتشافات باستان شناسی و تحقیقات درباره کاخ اعظم در 1930 آغاز شد و در نهایت بخشی از یکی از ساختمان هایش در سال 1953 باز شد و امروزه موزه بزرگ موزائیک در این ساختمان دایر شده است. موزائیک های به نمایش در آمده در این موزه از دوره های مختلف بیزانس می باشند و بهترین نمونه های موزائیک دوره رومی را به نمایش می گذارند. 

هزینه بازدید: 15 لیر (حدود 13 هزار تومان)

ساعات بازدید از موزه موزائیک: 9 تا 17

آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، میدان ایاصوفیه، محله سلطان احمد

Address: Sultanahmet Mh., Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

7- کاخ ییلدیز ؛ Yıldız Palace

کاخ ییلدیز یکی از آخرین، بزرگ ترین و مجلل ترین اقامتگاه های سلاطین عثمانی است که ساخت آن به فرمان عبدالمجید دوم در اواخر قرن نوردهم میلادی تکمیل شد. این کاخ مجلل از دو ساختمان اصلی و جدا از هم تشکیل شده است. کاخ ییلدیز مجموعه وسیعی از عمارت‌ها و ویلاهای امپراتوری عثمانی است نخستین ساختمان آن در سال 1889 میلادی و دومین سازه که به نام کوشک مراسم شناخته می شود، در سال 1898 ساخته شد. جالب است بدانید، ییلدیز چهارمین کاخ عثمانی است که پس از پیروزی عثمانی ها در استانبول ساخته شد. 

در مجموعه کاخ ییلدیز پارک بزرگ و وسیعی از گلها، لاله ها، گیاهان و درختانی از فصول و مناطق جغرافیایی مختلف به چشم می خورد. در این پارک همچنین یک گلخانه و استخری بزرگ وجود دارد. در محوطه کاخ ییلدیز یکی از بهترین چشم اندازهای پانورامایی بسفر را خواهید دید. 

سبک معماری: باروک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 20 لیر (حدود 17 هزار تومان)

زمان بازدید: تمامی روزها به جز سه شنبه 

 9 تا 16:30

آدرس: استانبول، بشیکتاش، سرنسبی یوکوشو، بلوار بارباروس

Address: Barbaros Bulvarı,, Serencebey Yokuşu, No. 62, 34349 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ ییلدیز
کاخ ییلدیز
کاخ ییلدیز

8- کاخ بیلربی ؛ Beylerbeyi Palace

بیلربی ابتدا محل اقامت فرماندار آناتولی بود اما بعدها در طی سال های 1861-1865 به سبک کاخ های دولمه باغچه و جیراگان بازسازی شد تا به عنوان کاخ سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد. بیلربی که در لغت به معنای پادشاه پادشاهان است، در بخش شرقی بسفر قرار دارد و پس از بازسازی به اقامتگاه تابستانی سلاطین عثمانی بدل شد. سلطان عبدالعزیز کسی بود که دستور بازسازی بیلربی را داد و معماران دربار بازسازی آن را به عهده گرفتند. ساخت کاخ بیرلبی به سبک نئوباروک و با طرحی سنتی از خانه ای عثمانی صورت گرفت، کاخ بیلربی دارای دو طبقه اصلی و یک زیرزمین شامل انبار و آشپزخانه است. در دو طبقه کاخ دو بخش مردانه و بخش زنانه وجود دارد و در کل 3 ورودی، 6 اتاق پذیرایی و 26 اتاق به چشم می خورد. 

کاخ بیلربی اشراف فوق العاده ای به بسفر، سواحل اروپایی دارد و باغ های چشمنواز منطقه دارد. 

سبک معماری: نئو باروک

هزینه ورود: 20 لیر (حدود 17 هزار تومان)

زمان بازدید: تمامی روزها به جز پنج شنبه و دوشنبه؛ 9 تا 17

آدرس: استانبول، بشیکتاش، محله ویشنزاده

Address: Vişnezade Mh., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

کاخ بیلربی استانبول
کاخ بیلربی استانبول

9- کاخ کوچوسکو ؛ Küçüksu Palace

کاخ کوچوسکو یا عمارت کوچوسکو، کاخی تابستانه واقع در محله کوچوکسو و بخش آسیایی بسفر است. این کاخ کوچک در قرن نوزدهم میلادی توسط سلاطین عثمانی برای اقامت‌های کوتاه مدت و برای شکار و گشت و گذار در کشور مورد استفاده بود. کاخ کوچوکسو، سازه ای دو طبقه است که 9 اتاق دارد و به سبک معماری باروک بنا شده. برخلاف باغات دیگر قصرها، اطراف باغ کاخ کوچوکسو دیوار بلندی به چشم نمی خورد و تنها یک سری نرده در دور تا دور کشیده شده. همچنین در هر چهار طرف یک در دارد. 

سبک معماری: نئو باروک

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 5 لیر (حدود 4 هزار تومان)

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه و پنج شنبه

 9:30 تا 17

آدرس: استانبول، بیکوز، خیابان کوچوکسو، محله گوکسو

Address: Göksu Mh., Küçüksu Cd., 34815 Beykoz/İstanbul, Turkey

کاخ بیلربی استانبول
کاخ کوچوسکو استانبول

10- کاخ احلامور ؛ Ihlamur Palace

کاخ احلامور یکی از عمارت ها و اقامتگاه های تابستانه سابق سلاطین عثمانی بوده که امروزه در میان انبوهی از درختان نمدار به چشم می خورد. نام احلامور نیز در ترکی به معنای درخت نمدار است. این عمارت مجلل در طی سال های 1849-1855 میلادی و برای سلطان عبدالمجید ساخته شده است. او از کاخ احلامور برای گذران اوقات فراغت و استراحت استفاده می کرد و با برخی از میهمانان خود چون لامارتین، شاعر فرانسوی در اینجا ملاقات می کرد.

معمار عمارت سلطنتی احلامور یکی از معماران معروف دربار عثمانی به نام نیکاگوس بالیان بود. عمارت احلامور عمدتا از دو بخش به نام های کوشک مراسم و کوشک معیت ساخته شده بود. کوشک مراسم مخصوص برگزاری مراسم ها و میهمانی ها بود و کوشک معیت مورد استفاده سلطان و خانواده اش بود. 

پس از مرگ سلطان عبدالمجید، سلطان عبدالعزیز و محمد رسات نیز از احلامور به عنوان محل استراحت خود استفاده می کردند و در نهایت در سال 1987، درهای کوشک مراسم به عنوان کاخ موزه به روی مردم گشایش یافت و کوشک معیت نیز به کافه تریایی زمستانی بدل شد. از باغ های این کاخ نیز به عنوان کافه تریای زمستانه موزه استفاده می کنند. 

کارکرد: موزه

هزینه ورود: 5 لیر (حدود 4 هزار تومان)

زمان بازدید: تمامی روزها به جز دوشنبه و پنج شنبه

9 تا 17

آدرس: استانبول، شیشلی، بشیکتاش، احلامور یولو، تشویکیه

Address: Teşvikiye, Ihlamur Yolu, 34357 Beşiktaş/Şişli/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

11- موزه هنرهای معاصر ؛ Istanbul Modern Art Museum

موزه هنرهای معاصر استانبول محل مناسبی برای بازدید از آثار هنری مدرن است. این موزه، همچنین نخستین موزه هنر در ترکیه است که در سال 2004 تأسیس شد و فضایی بیش از 8,000 متر مربع را در سواحل بسفر به خود اختصاص می دهد. موزه هنرهای معاصر مکانی برای نگاهی جدی به مجموعه ها، نمایشگاه ها و آثار مستند به روز و جدید است که در اختیار دوست داران هنر و فرهنگ قرار می گیرد.

موزه هنرهای معاصر در کل دو طبقه است که در طبقه اول با مجموعه ها و نمایشگاه های موقت موزه مواجه می شوید و همچنین می توانید از سینما و کتابخانه هنر موزه استفاده کنید. در طبقه دوم موزه رستوران و مغازه ای قرار دارد که برای استراحت و تفریح مناسبند.

ساعات بازدید:

چهارشنبه، جمعه، شنبه، یک شنبه: 10 تا 18

سه شنبه، پنج شنبه: 10 تا 20

+ موزه هنرهای معاصر استانبول دوشنبه ها تعطیل است.

هزینه ورود: 

25 لیر (حدود 20 هزار تومان)

گروهی (بیش از 10 نفر): 20 لیر (حدود 17 هزار تومان)

دانش آموزان و افراد بالای 65 سال: 14 لیر (حدود 10 هزار تومان)

آدرس: استانبول، بیوگلو، خیابان مسلیس مبوسان، کیلیک پاشا

Address: Kılıçali Paşa, Meclis-i Mebusan Cad., 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

12- موزه های باستان شناسی استانبول ؛ İstanbul Archaeology Museums

موزه های باستان شناسی استانبول در واقع مجموعه ای از سه موزه باستانی است که نام این سه موزه عبارت اند از:

موزه باستان شناسی که ساختمان اصلی را به خودش اختصاص می دهد. این موزه در سمت چپ قرار دارد و در آن مجموعه ای از اشیاء باستانی متعلق به پیش از اسلام و حکومت عثمانی به چشم می خورد. 

موزه شرق باستان که رو به روی موزه باستانی شناسی قرار دارد. در این موزه مجموعه وسیعی از تندیس ها و تابوت های باستانی نگهداری می شود که نمایشگر تاریخ استانبول هستند. 

موزه هنرهای اسلامی یا غرفه کاشی بخشی است که توسط سلطان محمد فاتح در قرن پازندهم بنا شد. در این موزه مجموعه ای از کاشی های دوره سلجوقی، آناتولی و عثمانی وجود دارد که قدمت آن ها به اواخر قرن دوازدهم میلادی تا اوایل قرن بیستم بر می گردد.

موزه های باستان شناسی استانبول در نزدیکی پارک مشهور گولهانه قرار دارند و بنابراین می توانید این دو جاذبه اصلی شهر را در یک روز بازدید کنید. برای اطلاع بیش تر از پارک گولهانه و دیگر پارک های این شهر بخوانید: بهترین پارک های استانبول ترکیه

ساعات بازدید: 

فروردین تا آبان: 9 تا 19

آبان تا فروردین: 9 تا 17

هزینه ورود: 

بزرگسالان: 20 لیر (حدود 17 هزار تومان)

زیر 12 سال: رایگان

آدرس: استانبول، فاتح، محله کانکورتاران

Address: Cankurtaran Mh., 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

13- موزه پرا ؛ Pera Museum

موزه پرا، موزه ای هنری و خصوصی است که در نزدیکی میدان تقسیم استانبول قرار دارد و در ساختمانی تاریخی ایجاد شده است.

موزه پرا در خود دو مجموعه دائمی و موقت دارد که از مجموعه های دائمی آن می توان به بخش نقاشی های شرق شناسانه (اورینتالیسم)، وزنه ها و ترازوهای آناتولیایی، کاشی و سرامیک های ترکی و بخش عکس مستند اشاره کرد. همچنین موزه پرا میزبان نمایشگاه های موقت بین المللی و کشوری می باشد.

ساعات بازدید: 

سه شنبه تا شنبه: 10 تا 19

یکشنبه: 12 تا 18

+ جمعه ها بازدید از موزه در ساعات 18 تا 22 رایگان است. 

هزینه ورود: 

بزرگسالان: 20 لیر (حدود 17 هزار تومان)

زیر 12 سال و افراد بالای 65 سال: 12 لیر (حدود 10 هزار تومان)

آدرس: ترکیه، استانبول، بیوگلو، خیابان مشروطیت، اسمالی مشیت

Address: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:65, 34430 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

14- موزه ساکیپ سابانجی ؛ Sakıp Sabancı Museum

موزه ساکیپ سابانجی مجموعه ای خصوصی از هنرهای زیبا بوه که در یکی از قدیمی ترین ساختمان های حاشیه بسفر دایر شده است. در این موزه مجموعه ای از آثار هنری چون خوشنویسی، نقاشی، آثار مستند و مذهبی به چشم می خورد.

موزه ساکیپ سابانجی علاوه بر این مجموعه های دائمی، میزبان نمایشگاه های موقت داخلی، خارجی و همچنین رویداهای فرهنگی در آخر هفته هاست. 

این موزه هنری درست در بخش جنوب شرقی پارک امیرگان قرار دارد و می توانید همزمان از این پارک زیبا و مشهور نیز دیدن کنید.

ساعات بازدید: 

سه شنبه،پنج شنبه،شنبه، یکشنبه: 10 تا 18

یکشنبه: 10 تا 20

موزه ساکیپ سابانجی دوشنبه ها تعطیل است.

+ جمعه ها بازدید از موزه در ساعات 18 تا 22 رایگان است. 

هزینه ورود: 

بزرگسالان: 20 لیر (حدود 17 هزار تومان)

گروهی: 15 لیر (حدود 13 هزار تومان)

دانش آموزان و معلمان: 10 لیر (حدود 9 هزار تومان)

+ بازدید از موزه در روزهای چهارشنبه رایگان است.

آخرین زمان تهیه بلیت، 30 دقیقه پیش از بسته شدن موزه است.

آدرس: ترکیه، استانبول، ساریر، امیرگان

Address: Emirgan, 34467 Sarıyer/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

15- موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام ؛ Istanbul Museum of the History of Science and Technology in Islam

موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام، نمایشگاهی دائمی وجالب توجهی از ابزار علمی دانشمندان در طی قرن های نه تا شانزده میلادی است. گرچه تمام این ابزارها ساختگی و جدید بوده اما بازسازی همگی آن ها از روی نقاشی های اصلی و توضیحات مخصوص و در دانشگاه مونیخ صورت گرفته است. 

موزه تاریخ علم و فناری در اسلام نیز در نزدیکی پارک گولهانه قرار دارد و بنابراین می توانید در یک روز از کاخ توپکاپی، پارک گولهانه، موزه باستان شناسی و این موزه بازدید کنید.

ساعات بازدید: 

تابستان ها: 9 تا 18:30

زمستان ها: 9 تا 16:30

هزینه ورود: 

بزرگسالان: 10 لیر (حدود 9 هزار تومان)

زیر 12 سال: رایگان

آخرین زمان تهیه بلیت، 30 دقیقه پیش از بسته شدن موزه است.

آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، گولهان، هس احیرلار، محله کانکورتاران

Address: Cankurtaran Mh., Has Ahırlar, 34112 Gülhane – Fatih/Fatih/İstanbul, Turkey

بهترین موزه های استانبول
بهترین موزه های استانبول

سخن آخر

می توانید با مراجعه به راهنمای سفر استانبول، در مورد این شهر بیش تر بدانید. مطالبی چون:

معرفی شهر استانبول،

باشکوه ترین مساجد استانبول

بهترین رستوران های لوکس استانبول

 بهترین رستوران های استانبول با هزینه متوسط

بهترین رستوران های ارزان استانبول، غذاهای خیابانی استانبول

 برترین هتل های 5 ستاره استانبول

 بهترین مراکز خرید استانبول

پارک های آبی استانبول

 آکواریوم های استانبول 

این بازدید مجازی از بهترین موزه های استانبول چگونه بود؟

شما تا به حال به بازدید یکی از موزه های معرفی شده رفته اید؟ 

خاطرات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان