نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

گسترش فرهنگ کتابخوانی، شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بسط و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی است، گفت: توجه به ایجاد مراکز کتابخوانی، بسترها و ترویج فرهنگ مطالعه از راه‌های ترویج کتابخوانی محسوب می‌شود.

گسترش فرهنگ کتابخوانی، شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت است

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید «محمدعلی آل هاشم» در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، با بیان این‌که موضوع کتاب و نگارش از گران‌مایه‌ترین و مهم‌ترین امور بشر محسوب می‌شود، اظهار کرد: کتاب بزرگ‌ترین عامل صیانت و نگهبانی از اندیشه‌های دانشمندان است، بقای علوم و اندیشه‌ها است که باعث رشد فکری و عملی اجتماع می‌شود، اگر علم با همه ارزش ذاتی خود منتقل نشود، محبوس مانده و کوچک‌ترین ارزشی نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که دین اسلام برای کتاب و کسب علم، ارزش و اعتبار خاصی قائل است، گفت: اهمیت کتابخوانی در اسلام به قدری است که معجزه‌ی پیامبر اعظم از نوع کتاب بوده و در این کتاب مقدس اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شده با امر به خواندن و با الفاظ کتاب، قلم و علم توام شده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اهمیت کتاب، کتابخوانی و عظمت آن در اسلام تا حدی است که خداوند به قلم و آنچه که می‌نویسند، قسم یاد می‌کند. نقش سازنده‌ی کتاب و کتاب خوانی برای رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسان‌ها در قرآن کریم و روایات مختلف، بسیار تأکید شده است.

آل‌هاشم با بیان این‌که قرآن و روایات معصومین، کتاب و کتابخوانی را وسیله‌ای برای حفظ، سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی علمی به نسل‌های آینده دانسته و بر تأثیرات معنوی و اخروی مطالعه کتاب و به میراث گذاشتن دانش همواره تأکید شده است، در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب و کتابخوانی از جایگاهی عظیم برخوردار بوده به طوری‌که طبق  بررسی آماری محتوای کلام الله مجید، کلمه کتاب 255 بار، کلمه علم 582 بار،  کلمه‌ی قلم دو بار و کلمه‌ی اقرا سه بار در قرآن تکرار شده، برهمین اساس مطالعه و کتابخوانی، تحصیل علم و دانش از فرائض بسیار موکد در دین اسلام است

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، خاطرنشان کرد: در خصوص اهمیت کتاب و کتابت روایات زیادی بیان شده؛ به طوری‌که در حدیثی به زنجیر کشیدن علم و دانش اشاره شده است.

آل‌هاشم کتاب و کتابخوانی را از مهم‌ترین دغدغدهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ دانست و گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکیدات فراوانی برای کتابخوانی در میان همه اقشار به ویژه جوانان دارند، پس در این راستا باید به مسأله کتاب و کتابخوانی و نمایشگاه کتاب توجه زیادی داشت.

وی گسترش و تقویت کتابخانه‌ی عمومی تبریز و حضور همگان را در آن  یادآور شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان