تمایل صنایع خودروسازی کشور های مختلف به تولید خودروهای هیبریدی، تحریم های مجدد آمریکا، تصمیمات شتاب زده دولت پیش از اجرای تحریم ها و صد البته تاثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا از جمله دلایلی است که می تواند عامل استثنا شدن خودروهای هیبریدی از ممنوعیت واردات شود.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، ممنوعیت واردات خودرو راه ورود تکنولوژیهای پاک را به کشور بست و این امر با توجه به نبود توان تولید خودروهای هیبرید، دور از ذهن کارشناسان حوزه خودرو و فعالان محیطزیست در کشور بود.
خودروهای برقی می تواند به راحتی معضل آلودگی کلان شهر های کشور را برطرف کنند و مصرف سوخت های فسیلی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهند.
با مطرح شدن طرح ساماندهی بازار خودرو کشور مجددا احتمال مستثنیشدن خودروهای هیبرید از ممنوعیت واردات قوت گرفته و فعالان محیط زیست را امیدوار کرده است.
در این طرح نقاط ضعف صنعت خودروسازی کشور مورد هدف قرار گرفته و براساس آن انتظار می رود که خودروسازان داخلی در رقابت با خودروهای وارداتی، کیفیت محصولات ارائهشده به مشتریان را به حداکثر ممکن برسانند.
یکی از موارد مهم موجود در طرح مذکور که یک خواسته عمومی از جانب مردم نیز می باشد ورود خودروهای هیبرید به بازار است تا مشکل آلایندگی خودروهای بنزینسوز و دیزلی کاهش یابد و سطح بهداشت و رفاه عمومی در کشور بالا برود. همچنین با کاهش مصرف سوخت، سرمایههایی که درحالحاضر برای تامین سوخت هزینه میشود، کاهش یابد.
اجازه ورود خودروهای هیبریدی به کشور به راحتی می تواند هزینه های دولت را کاهش دهد. هزینه تامین سوخت های فسیلی که دولت متقبل می شود گاها از درآمد برخی کشورهای منطقه نیز بیشتر است که همین هزینه ها می تواند در بخش بهداشت و درمان صرف شود.
طرح ساماندهی بازار خودرو بین نمایندگان خانه ملت موافقان زیادی دارد. در این طرح تعرفه واردات خودروها تغییر خواهد کرد. همچنین دانش فنی، قیمت تمامشده و کیفیت خودروهای تولیدی شرکتهای خودروساز دستخوش تغییرات میشود. حمایت از واردات خودروهایی با سوخت پاک نیز در این طرح مطرح شده است.
در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی تاریخ پایان مصرف خودروهای فسیلی سوز پایان سال 2040 اعلام شده است. پساز برخی کشورهای اروپایغربی، مقامات چینی هم اعلام کردهاند که این کشور بهدنبال ممنوعکردن تردد خودروهایی است که از سوختهای فسیلی استفاده میکنند.